Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
- De Deauco's
- Bestuur Honda Deauville Club
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52
Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Het rijden in een groep is leuk, zeker wanneer het op een juiste wijze gebeurd.
Het rijden in een groep gebeurt vaak baksteengewijs, met een juist afstand tot je voorligger.
Het baksteengewijs rijden gebeurt eigenlijk alleen op de N-wegen en snelwegen. Op de rest van de wegen, wordt er op gepaste afstand achter elkaar gereden, ook de bochten neem je in jouw eigen lijn en snelheid. Na het nemen van de bocht accelereer je lekker uit naar je voorganger om weer op gepaste afstand met de groep verder te rijden.
Vaak rijdt de voorrijder aan de linkerzijde, maar dat gaat veranderen.
Tijdens de opfriscursus 2017 zijn wij er op geattendeerd dat het veiliger voor de voorrijder is, om aan de rechterzijde van de weg te rijden.
Dit geldt eigenlijk alleen op de N-wegen. Op de snelweg rijdt de voorrijder gewoon aan de linkerzijde van de weg.
Waarom het veiliger is?
Wanneer je met een groep op een N-weg rijdt en de voorrijder rijdt aan de rechterzijde van de weg, zal een tegenligger de voorrijder en tweede rijder eerder opmerken, doordat de tweede rijder nu ook beter zichtbaar is voor het tegemoet komende verkeer. Zeker wanneer het tegemoet komend verkeer een vrachtwagen is met daar achter een personenauto.
Een personenauto die te dicht op de vrachtwagen rijdt en langs de vrachtwagen wil kijken, zal meer tegen of misschien zelfs wel over de middenlijn van de weg rijden.
Dit betekent dat wanneer de voorrijder tegen de middenlijn aan zit, er een zeer gevaarlijk situatie ontstaat .
Wanneer de voorrijder aan de rechterzijde rijdt, zal een tegenligger, zoals boven beschreven, de motorrijder eerder zien.
Dus zowel voor de voorrijder als de groep die achter hem zit is het even opletten wat de positie op de weg zal zijn, hou dit dus even goed in de gaten.
Het rijden in een groep gebeurt vaak baksteengewijs, met een juist afstand tot je voorligger.
Het baksteengewijs rijden gebeurt eigenlijk alleen op de N-wegen en snelwegen. Op de rest van de wegen, wordt er op gepaste afstand achter elkaar gereden, ook de bochten neem je in jouw eigen lijn en snelheid. Na het nemen van de bocht accelereer je lekker uit naar je voorganger om weer op gepaste afstand met de groep verder te rijden.
Vaak rijdt de voorrijder aan de linkerzijde, maar dat gaat veranderen.
Tijdens de opfriscursus 2017 zijn wij er op geattendeerd dat het veiliger voor de voorrijder is, om aan de rechterzijde van de weg te rijden.
Dit geldt eigenlijk alleen op de N-wegen. Op de snelweg rijdt de voorrijder gewoon aan de linkerzijde van de weg.
Waarom het veiliger is?
Wanneer je met een groep op een N-weg rijdt en de voorrijder rijdt aan de rechterzijde van de weg, zal een tegenligger de voorrijder en tweede rijder eerder opmerken, doordat de tweede rijder nu ook beter zichtbaar is voor het tegemoet komende verkeer. Zeker wanneer het tegemoet komend verkeer een vrachtwagen is met daar achter een personenauto.
Een personenauto die te dicht op de vrachtwagen rijdt en langs de vrachtwagen wil kijken, zal meer tegen of misschien zelfs wel over de middenlijn van de weg rijden.
Dit betekent dat wanneer de voorrijder tegen de middenlijn aan zit, er een zeer gevaarlijk situatie ontstaat .
Wanneer de voorrijder aan de rechterzijde rijdt, zal een tegenligger, zoals boven beschreven, de motorrijder eerder zien.
Dus zowel voor de voorrijder als de groep die achter hem zit is het even opletten wat de positie op de weg zal zijn, hou dit dus even goed in de gaten.
- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7266
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Helaas heb ik per ongeluk het stukje van Peter verwijderd.
Wel heb ik een antwoord geschreven naar aanleiding van het stukje wat hij geschreven had over het boven geschreven verhaal.
* Ik geloof niet dat hier erkende rij-instructies voor zijn en dit is een advies vanuit de HDC.
* Ik denk dat, het als uitnodigen om een vrachtwagen in te halen, wat ver gezocht is. De voorrijder rijdt rechts van het midden van zijn baanhelft. De tegenligger ziet nu veel duidelijker 2 koplampen
* Het wisselen van het rijpatroon gebeurt bij onze ritten niet zo vaak, omdat wij merendeel op 60km wegen of N- wegen rijden.
En wat al eerder geopperd is, dat eigenlijk alleen op N-wegen baksteensgewijs gereden zal worden. Op de snelweg maakt het niet zoveel in welke positie de voorrijder rijdt.
* Het verder vooruit kijken is op wegen komt alleen voor bij bochtige wegen en dan kies je niet voor baksteensgewijs rijden.
* Wat ik al eerder schreef men rijdt niet uiterst rechts op de weg, maar rechts van het midden en omdat je als voorrijder genoeg afstand tot je voorganger neemt, is er genoeg zicht om het tegemoet komende verkeer te zien.
*
*
Wel heb ik een antwoord geschreven naar aanleiding van het stukje wat hij geschreven had over het boven geschreven verhaal.
* Ik geloof niet dat hier erkende rij-instructies voor zijn en dit is een advies vanuit de HDC.
* Ik denk dat, het als uitnodigen om een vrachtwagen in te halen, wat ver gezocht is. De voorrijder rijdt rechts van het midden van zijn baanhelft. De tegenligger ziet nu veel duidelijker 2 koplampen
* Het wisselen van het rijpatroon gebeurt bij onze ritten niet zo vaak, omdat wij merendeel op 60km wegen of N- wegen rijden.
En wat al eerder geopperd is, dat eigenlijk alleen op N-wegen baksteensgewijs gereden zal worden. Op de snelweg maakt het niet zoveel in welke positie de voorrijder rijdt.
* Het verder vooruit kijken is op wegen komt alleen voor bij bochtige wegen en dan kies je niet voor baksteensgewijs rijden.
* Wat ik al eerder schreef men rijdt niet uiterst rechts op de weg, maar rechts van het midden en omdat je als voorrijder genoeg afstand tot je voorganger neemt, is er genoeg zicht om het tegemoet komende verkeer te zien.
*
. Dit maakt geen verschil als de voorrijder rechts rijdtDe voorrijder maakt het basisspoor waarbij de 2e rijder altijd wat rechts van de voorrijder zit.
*
Dit is niet de meest veilige oplossing en daarom is het ook verstandiger om de ideale lijn te volgen.Zelf probeer ik trouwens ook in kalme bochten & rotondes, de baksteen vast te houden.
Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- PtrO
- Honda NT650V
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
- Locatie: Almere
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Duidelijk waarbij we iig helder moeten hebben wat we van (elkaar en) de volgrijders mogen verwachten.
Het maakt mij (in de groep) niet zo veel uit welk systeem men volgt mits we dan wel allemaal het A of B doen.
Je rijdt immers in een groep en dan pas je je aan wat je daar zelf verder ook van vindt.
Degene die voorrijd kan hierbij behulpzaam zijn door als dirigent (arm omhoog of links ?) aan te geven of er rechts- of linksom positie wordt gehouden of gaan (om)kruisen op bijvoorbeeld B-wegen.
Enfin zo hebben we allemaal individueel onze ervaringen en gedragingen. Wat voor de één veilig is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. E.e.e. hang ook samen met je eigen rijstijl, type motor, zienswijze en ervaring.
De waarheid zal veelal in het midden van de weg liggen en de HDC geeft hierbij het (op)gewaardeerde advies.
Het maakt mij (in de groep) niet zo veel uit welk systeem men volgt mits we dan wel allemaal het A of B doen.
Je rijdt immers in een groep en dan pas je je aan wat je daar zelf verder ook van vindt.
Degene die voorrijd kan hierbij behulpzaam zijn door als dirigent (arm omhoog of links ?) aan te geven of er rechts- of linksom positie wordt gehouden of gaan (om)kruisen op bijvoorbeeld B-wegen.
Enfin zo hebben we allemaal individueel onze ervaringen en gedragingen. Wat voor de één veilig is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. E.e.e. hang ook samen met je eigen rijstijl, type motor, zienswijze en ervaring.
De waarheid zal veelal in het midden van de weg liggen en de HDC geeft hierbij het (op)gewaardeerde advies.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ (Deauville) (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
__ (Deauville) (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14276
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Er is wel zoiets als "best practice" vrij vertaald "meest gebruikelijke".PtrO schreef:
Enfin zo hebben we allemaal individueel onze ervaringen en gedragingen. Wat voor de één veilig is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. E.e.e. hang ook samen met je eigen rijstijl, type motor, zienswijze en ervaring.
De waarheid zal veelal in het midden van de weg liggen en de HDC geeft hierbij het (op)gewaardeerde advies.
QUOTE
"Een best practice is een techniek, werkmethode of activiteit die zich als effectiever heeft bewezen dan enige andere techniek, methode etc.
UNQUOTE
Als we van een KNMV instructeur een advies krijgen dan is het gezien het bovenstaande wel verstandig om dat op te volgen.
Best practices zijn echter ook aan verandering onderhevig.
Onze BP waarbij de voorrijder links rijdt en hetgeen altijd goed gewerkt heeft op N-wegen krijgt nu dus een upgrade.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7266
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Voor alle mee rijders het advies om de juiste positie te kiezen in de groep.
Het rijden in groep is het altijd opletten, dus ook spiegelen en kijken of de rijder achter jouw er nog is.
Zo niet, dan je wat laten afzakken, zodat de voorrijder weet dat zijn groep niet meer compleet is.
Het rijden in groep is het altijd opletten, dus ook spiegelen en kijken of de rijder achter jouw er nog is.
Zo niet, dan je wat laten afzakken, zodat de voorrijder weet dat zijn groep niet meer compleet is.
Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- Koen
- Honda Goldwing
- Berichten: 6358
- Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Volgens mij komt het er dus eigenlijk op neer dat de voorrijder zijn/haar positie zorgvuldig kiest aan de hand van het type weg/de verkeerssituatie. Degene die erachter rijdt, gaat dan vervolgens zo rijden dat er ten opzichte van de voorrijder voldoende ruimte is en de rest volgt om en om dat voorbeeld.
Wat mij tijdens ritten nog wel eens opvalt is dat er soms iemand min of meer in het midden rijdt, waardoor het voor de achteropkomende rijders lastig te bepalen is of men nu links of rechts moet aanhouden. Dat resulteert erin dat de rijders erachter soms meerdere keren tijdens een rit "moeten" wisselen, wat nogal onrustig overkomt.
Daarom goed dat er nog een keertje wat aandacht hieraan wordt besteed en inderdaad, nieuwe inzichten vervangen "oude" denkbeelden.
Wat mij tijdens ritten nog wel eens opvalt is dat er soms iemand min of meer in het midden rijdt, waardoor het voor de achteropkomende rijders lastig te bepalen is of men nu links of rechts moet aanhouden. Dat resulteert erin dat de rijders erachter soms meerdere keren tijdens een rit "moeten" wisselen, wat nogal onrustig overkomt.
Daarom goed dat er nog een keertje wat aandacht hieraan wordt besteed en inderdaad, nieuwe inzichten vervangen "oude" denkbeelden.
Grtz! Koen
- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7266
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Nog even onder de aandacht voor a.s. zondag, lees het eerste verhaal.
Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
-
- Honda ST1300
- Berichten: 3980
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
A.s. zondag???
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
- Henk
- Honda NC750
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
- Locatie: Den Helder
- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
- Berichten: 8052
- Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
- Locatie: Goirle (Brabant)
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Frank had zijn laatste bericht gebumpt, waardoor deze als actueel en nieuw bericht leek.Cor schreef:A.s. zondag???
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie.
- Henk
- Honda NC750
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
- Locatie: Den Helder
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
ooooooooooooo, .
groetjes Henk
groetjes Henk
My hart beats for my red NC750S
- Ger Romijn
- Honda ST1100
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Op zoek naar iets anders kwam ik deze oude topic tegen.
Altijd goed om dit weer eens onder de aandacht te brengen.
En voorrijders rechts was voor mij nieuw.
Maar wel heel plausibel.
Altijd goed om dit weer eens onder de aandacht te brengen.
En voorrijders rechts was voor mij nieuw.
Maar wel heel plausibel.
Blij dat ik ST1100 rij.
- Robertvh
- Honda ST1300
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 31 mar 2017, 13:10
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
In het blad van de KNMV van deze maand “grip” staat een leuk artikel over baksteensgewijs rijden. We doen het in principe al goed maar kan altijd beter. Mooiste opmerking: “bakstenen worden gemetseld en zitten vast, motorrijders moeten vrij kunnen bewegen” . Oftewel blijf nadenken en zet veiligheid op positie 1.
Honda NC 750X , Bouwjaar 2023. 1300 km.
Honda ST 1300, Bouwjaar 2003, 49K
Honda NT 700 . Bouwjaar 07-2008. 24K
Honda ST 1300, Bouwjaar 2003, 49K
Honda NT 700 . Bouwjaar 07-2008. 24K
-
- BMW R1200RT
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 15:24
- Locatie: Dongen NB
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Het is inderdaad een goed stuk over hoe het echt zou moeten. Hoe kan je een document toevoegen?
R1200RT 2010
R1150R 2004
NT650V 1999
R1150R 2004
NT650V 1999
- Ger Romijn
- Honda ST1100
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Blij dat ik ST1100 rij.
-
- Honda ST1300
- Berichten: 3980
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Er staan afbeeldingen in. Op het forum staat ook een filmpje hoe het op snelwegen wel en niet moet.
Daarnaast kan ik mij indenken dat als je het nog nooit gedaan hebt dat je niet weet wat er van je verwacht wordt.
Er zijn mensen in de club die perfect als groep zich kunnen verplaatsen en waar ik mij veilig bij voel maar het verdient wel altijd de aandacht.
Daarnaast kan ik mij indenken dat als je het nog nooit gedaan hebt dat je niet weet wat er van je verwacht wordt.
Er zijn mensen in de club die perfect als groep zich kunnen verplaatsen en waar ik mij veilig bij voel maar het verdient wel altijd de aandacht.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
- Marcel
- Honda NT700VA
- Berichten: 14276
- Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
- Locatie: Oegstgeest (NL)
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Wat ik er uit opmaak is dat je in principe baksteensgewijs rijdt, maar dat je soms iets naar links of rechts opschuift om wat meer veilige ruimte om je heen te creeeren.
In principe kan dat prima als de afstand tot de voor of achter je rijdende motor voldoende groot is.
Het kan wat mij betreft echter ook leiden tot teveel.zijdelingse verplaatsing met een onrustig rijbeeld als gevolg.
In principe kan dat prima als de afstand tot de voor of achter je rijdende motor voldoende groot is.
Het kan wat mij betreft echter ook leiden tot teveel.zijdelingse verplaatsing met een onrustig rijbeeld als gevolg.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
- Frank
- Honda ST1300
- Berichten: 7266
- Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
- Locatie: Strijen (NL)
- Contacteer:
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
Zoals het beschreven staat in bovengenoemd artikel, voeren wij het binnen de club ook uit!!
Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- De Deauco's
- Bestuur Honda Deauville Club
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52
Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen
I.v.m. de komende Herfstrit even een bump van dit onderwerp.