Geheel in lijn met alle mazzel die ik tot nu toe al gehad heb met mn deauville, ben ik afgelopen vrijdag onderuit gegaan. Ik was eigenlijk niet van plan om al zo snel uit de groep "zij die nog moeten vallen" te stappen, maar een zwarte stationwagen liet me vrij weinig keuze door in een blinde bocht in de ardennen een fietser in te halen. Ik had expres een paar dagen er voor nog wat zitten lezen over heuvels rijden en een filmpje gezien over hoe motorrijders in blinde bochten vaak te dicht op het midden van de weg rijden, dus ik zat in het midden van mijn rijstrook in een bocht naar links met ongeveer 80 km/u. De automobilist was bijna geheel in mijn rijstrook en is niet eens gestopt, het zal me niet eens verbazen als ie niet doorgehad heeft dat ie me er af gereden heeft, of mij uberhaupt niet gezien heeft. Ik heb kunnen ontwijken, nog wat af kunnen remmen en terug kunnen sturen, maar kon net de berm niet ontwijken, en helaas zat daar een greppel waar ik voorover in gedoken ben. Ik denk zelf door het windscherm vooruit gelanceerd te zijn, want ik vond mezelf terug tussen het plastic van het scherm, een fiks aantal meters voor de motor. Mijn kleding en helm zitten volledig onder de modder, dus zal ook wel een paar keer doorgerold zijn. Die drassige bende heeft er waarschijnlijk wel aan bijgedragen dat ik alleen spierpijn heb. De motor zelf is over de kop geslagen en ondersteboven in de greppel blijven liggen. De voorvork is krom, al het plastic linksvoor is afgebroken, de versnellingsbeugel krom.. Het was een rustige weg maar gelukkig is de eerste automobilist na zo'n vijf minuten gestopt, en dat bleek een motorrijder te zijn. Die wees mij ook fijntjes op de boom waar mijn motor onder lag, met daaraan een foto en bloemen voor de vorige, minder gelukkige motorrijder. Binnen no-time was er hulp en hebben we de motor uit de greppel getild. Motorisch gezien is ie nog goed, we hebben de remmen schoongemaakt en ik ben nog rustig naar mijn eindbestemming gereden, en als je dan van je motor stapt en de geschrokken gezichten ziet komt het eigenlijk pas binnen. Gisteren is ie met een ambulance van vrienden die ook in de ardennen waren teruggebracht naar Nederland. Meningen van anderen liggen tot nu toe tussen paar honderd euro schade, tot total loss. Ben dus nog een beetje bang om m naar een garage te brengen. Het blijft knagen wat ik hier precies anders had moeten doen, toch die snelheid wat lager denk ik, en misschien had ik met wat platter durven leggen en minder remmen het nog net gehaald. En als de motor nog te redden valt maar zo snel mogelijk meer vaardigheden leren. Ik neem het mezelf maar niet te veel kwalijk dat ik geen auto in mijn baan had verwacht.
Alle tips zijn van harte welkom!