Vandaag was het mijn dag van de opfriscursus.
Ik ga samen met Cor en Willem opfrissen bij Arjan.
De eerste cursus dag een gedeelte meegelopen en wist ongeveer wat mij te wachten stond, dacht ik!!!!
Onze dag was ietsiepietsie anders.
Na een bakje koffie en een dagindeling gemaakt en op de motoren. Voertuig inspectie was niet nodig, want per slot van rekening zorgen wij uitermate goed voor onze motoren.
De eerste oefening die wij gingen doen was vanuit stilstand gelijk naar links of rechts rijden. Maar voordat dit ging gebeuren zegt Willem: "Cor jouw achterlicht en remlicht werken niet!" Even gecheckt gek hoor dat ze het niet doen de lampjes liggen er los in. Niet getreurd lossen we in de pauze wel op. We beginnen met de oefening.
Daarna een slalom erbij en zo doe je 2 oefeningen achter elkaar en kunnen we lekker oefenen.
Af en toe stoppen we even de oefening om het een en ander te bespreken. Dit stoppen heeft gevolgen voor mijn motor, want hij start steeds moeilijker, maar......... hij start. Gelijk ook maar even achtjes draaien.
We gaan naar de volgende oefening, remmen bij hoge snelheid. Vol gas om daarna vol in de remmen te hangen tegen het blokkeren aan voor Willem en voor Cor en mij tegen het ingrijpen van de ABS aan. Bij de laatste remproef vergeet ik de koppeling in te knijpen en slaat de motor af en je raadt het al niet meer willen starten, de accu is bijna dood. Gelukkig gingen we koffie drinken om daarna rem proefen te doen terwijl je in de bocht hangt. Geweldige oefening.
Na deze top oefening nog wat tijd over en gingen we de uitwijkoefening doen. Met een flinke snelheid aankomen remmen, remmen loslaten en uitwijken.
Het is lunchtijd en rijden dan ook naar het restaurant. Daar verteld Arjan het een en ander over de gevaren die je kunt verwachten op de weg.
Na de lunch op de motor, oortjes in voor communicatie. Mijn motor start in een keer, maar nog wat moeizaam.
Cor rijdt voor daarachter Willem, dan Arjan en ik ben de hekkensluiter.
Na een half uurtje stoppen we en evalueren wij dit gedeelte van de rit, dan ga ik voorop. In Zaltbommel drinken we een kopje koffie en bekijken we de opnames die Arjan onderweg heeft genomen, zo kunnen we goed zien wat eventueel wat aandachtspuntjes zijn.
Willem neemt het laatste gedeelte van de rit op zich en nemen hier het stukje baksteen rijden, zeer interessant.
We zijn weer terug bij het punt waar de dag gestart is. Daar evalueren we de rit en de gehele dag.
Ik kan zeggen het was leerzaam, de puntjes staan weer even op de i en er is meer mogelijk met de motor dan je denkt.
Mijn dag was nog niet klaar, want Arjan moest een les motor gaan halen in Schelluinen en hij vroeg aan Cor of hij hem wilde brengen. Nu zag ik mijn kans schoon. Ik had eigenlijk nog nooit achterop een motor gezeten, dus stelde ik voor om op mijn motor naar Schelluinen te rijden, Arjan rijden en ik achterop. Dat was een hele ervaring, nu weet ik wat Yvonne ervaart. Ik zeg geweldig, Yvonne zou dat anders ervaren hebben!
Arjan bedankt voor deze geweldig leerzame dag en ook mijn mede cursisten bedankt het was gezellig!!
Beste mensen, mochten er mensen zijn die denken, zo´n dag willen wij ook eens meemaken geef dit dan aan. Zo´n dag is echt voor iedereen nuttig of je nu heel goed denkt te kunnen rijden of niet.