Heeft iemand dat effect van een wildslaand stuur wel's meegemaakt en hoe waren je ervaringen.
Ben benieuwd. Lees verder voor meer uitleg en wat (persoonlijke) ervaringen.
Het tankslapping effect wordt volgens "wetenschappers" veroorzaakt omdat een je voorband overlangs, een andere mate van contact heeft/krijgt met de weg.
De buiten en binnenzijde van je voorwiel gaat dan wat sneller/langzamer draaien waarmee je voorwiel wat wil uitbreken. Heel normaal en merk je soms als wat trillen omdat niets constant op de weg wanneer je rijdt.
Vanwege gyroscopische krachten, gaat/wil je voorwiel (altijd, wel weer & snel) rechtuit waarna het fenomeen zich herhaalt.
Bij een bepaalde snelheid en ritme (frequentie) ontstaat wat ze noemen resonantie waarna het extreem snel, erger wordt waarbij je stuur zelfs letterlijk uit je handen kan worden geslagen en (vooral vroeger, schijnbaar) deuken je tank kan slaan. Vandaar de term tank-slap.
Je maakt vervolgens al rijdend wat ze noemen een zwabber en blijf met wat geluk en/of opgedane wijsheid, rechtovereind.
Wat kan bijdragen aan de oorzaak, ontstaan of versterken is:
- fors optrekken (wheelie) waardoor je voorwiel al of niet deel los komt en terug contact maakt.
idem bij fors remmen waardoor de druk verkeerd wordt verdeeld
te zwaar afgestelde achterveer met daardoor ongelijkmatig druk op voorwiel bij hobbels
bandendruk niet goed, vooral indien te zacht
verharde banden waardoor je o.a. vooral bij flauwe bochten gaat "zoeken" op weg/oneffenheden.
balhoofdlager wat (soms, dan) hapt, veel speling heeft of juist versleten is
in de weg zittende objecten bij/op je stuur die haken
het krampachtig vasthouden van je stuur
onbalans incl. slag in voorwiel
Voorschokdempers, vooral indien niet gelijkwerkend
Bij hogere snelheden kan het effect ook optreden maar zal dan een meer "zwalkend" effect geven.
Ik werd getriggerd omdat ik wat/dat las over balhoofdlager op Vervolgens zoeken met wat links naar leuk leesvoer. Het voorkomen is bovenstaand is het tegengaan met iig altijd goede banden/spanning.
Sommige motoren zijn zelfs uitgerust met (actieve) stabilisatoren en dempers.
Wanneer het gebeurd, is het algemene advies om je stuur losjes vast te houden, meer druk op je voorwiel brengen (voorover hangen) en gas los te laten.
De motor wil in principe rechtuit z'n weg blijven zoeken zoals ik ook hebt geleerd van Keith Code's (Twist of the Wrist) boeken.
Mja, denk daar maar 's aan wanneer je in een seconde dat effect meemaakt en simpelweg niet begrijpt wat er gebeurd, laat staan wat je dan moet doen.
Hieronder een persoonlijke ervaring en wellicht voelen anderen zich geroepen daar (ook) aanvullingen op te geven.
Niet zo lang geleden heb ik tijdens een HDC rit, heb ik (achteraf gezien) exact dit zwabbereffect meegemaakt.
Ik d8 dat m'n voorwiel blokkeerde en maakte een forse zwabber. Ik bleef toen met wat (veel) geluk overeind.
Wat weken later had ik wat minder geluk en kwakte (daardoor met name, (b)lijkt nu) tegen het wegdek en maar niet echt begrijpend wat er precies was gebeurd, tijdens het remmen sloeg letterlijk het stuur naar rechts weg.
Gisteren ervoer ik dat zelfde fenomeen 'weer' lichtjes (heb tegenwoordig het zweet in de bilnaad) toen ik in de lengterichting van een oneffenheid (asfalt/straatstenen) reed. Hoppa, ik ging wat zwabberen.
Geen gevolgen maar wel heel nieuwsgierig wat er nu precies gebeurde.