Een Boosterplug (BP) is bij lange na geen PowerCommander (PC).
Een PC kan in het hele toerenbereik de injectie en het mengsel bijregelen bij elk willekeurig toerental.
Een BP is een temperatuurgevoelige weerstand die de standaard sensor laat geloven dat de omgevingstemperatuur kouder is.
Hierdoor regelt de motor zelf het mengsel bij en stemt dat af op de zogenaamde koudere omgevingstemperatuur.
Koude lucht betekent meer zuurstof dus moet er meer brandstof in:rijker mengsel.
Dat rijkere mengsel is er altijd (elk toerental) in tegenstelling tot een PC waar je zelf bepaalt hoe rijk/arm bij welk toerental.
Bij de BP is het mengsel altijd (in het hele toerenbereik, evenveel rijker. Alleen de temperatuur is een stuurfactor.
En er is enkel een bepaalde ondergrens, want de temperatuurgevoelige weerstand van de BP heeft een beperkt temperatuurbereik.
Dat is niet erg want hoe kouder hoe rijker is de standaard instelling van het motormanagement.
En bij een bepaalde ondergrens is nòg rijker niet nodig.
Kom je onder die ondertemperatuur blijft het stroompje gelijk en zakt niet verder. En zal de bijsturing dus ook stoppen.
Kijk maar eens voor het principe op:
http://www.novitech.nl/aboutnl.html" opent="in(nieuw);venster; (recyclizer)
http://www.sol2.be/Performance/NLD/Theory/page.html" opent="in(nieuw);venster; (accelerator)
http://www.mts1200.info/motorcycleinfo/ ... eId=746028" opent="in(nieuw);venster;