Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe huis!
Het probleem met de hellingshoek zal eerder fysiek zijn.
Daarmee bedoel ik dat de bodemvrijheid in het gedrang komt zodra het voorwiel op de helling staat en gaat afdalen.
Het enig wat helpt is een wip-constructie boven aan de helling.
(Of de hellingshoek aanpassen maar dat gaat meestal ten koste van de ruimte in de kelder)
De wip moet minstens zo lang zijn dat beide wielen erop passen.
Het kantelpunt moet bij voorkeur in het midden (van het zwaartepunt) liggen (voor in en uitrijden).
Maar het zwaartepunt van de motor zal niet altijd in het midden tussen de wielen liggen.
Dus zal de wip iets langer moeten zijn, en dan nog steeds het kantelpunt in het midden.
GROOTSTE probleem blijft dat je met je voeten niet perfect aan de grond kunt.
Omvallen is het grootste risico.
Ook is er een klein risico van doorglijden op wip maar daar kun je het oppervlak van de wip voor behandelen.
Denk aan antislip-plaklaag of gestanste gaten.
Tweede niet te onderschatten probleem:
Met de wipconstructie kom je elke helling AF. Maar kom je ook weer omhoog op motorkracht?
Want met een beetje snelheid lukt het meestal wel om een eind te komen maar de controle ligt bovenaan bij het benutten van de rijplaat van de wip.
Tenslotte: Estetisch probleem is dat de wip permanent geplaatst wordt. En altijd aan één zijde 'omhoog' ligt.
Aan de straatzijde vlak is ideaal (aan de andere zijde een balkje eronder), maar dan ligt hij op de helling omhoog.
Als het je persoonlijke afrit is kun je zelfstandig beslissen of je dat stoort.