En zo vervoeren we onze Deauville als we op reis gaan.
En zo vervoeren we onze Deauville als we op reis gaan.
Afgelopen maand voor het eerst onze Deauville 650 meegenomen op vakantie, alles goed gegaan enkel jammer dat er een voorvork-keerring lekte bij terugkomst,
in het vervolg zet ik hem vast aan het onderste gedeelte van de voorvork poot en niet meer aan het stuur. hierdoor staat hij niet constant ingedrukt en heeft hij wat meer mogelijkheid om op en neer te bewegen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IFYS6TVY-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N33TAZCK-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J737SII8-D.jpg
Gerard
in het vervolg zet ik hem vast aan het onderste gedeelte van de voorvork poot en niet meer aan het stuur. hierdoor staat hij niet constant ingedrukt en heeft hij wat meer mogelijkheid om op en neer te bewegen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IFYS6TVY-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N33TAZCK-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J737SII8-D.jpg
Gerard
- Frank
- Honda ST1300
- Contacteer:
Re: En zo vervoeren we onze Deauville als we op reis gaan.
Mooi hoor!
Ik denk alleen als je hem aan het stuur vastzet en de voorvering wat ingedrukt is, de motor stabieler vast staat.

Ik denk alleen als je hem aan het stuur vastzet en de voorvering wat ingedrukt is, de motor stabieler vast staat.

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
-
- Honda NC750X DCT
ik dacht dat het vervoeren van een motor juist een ingedrukte voorvork moet hebben ivm je eens flink moet remmen of een noodstop moet maken de motor niet los komt door dat hij niet in kan veren , als je dat niet doet kan hij wel inveren met de mogelijk nodige problemen van schuin vallen of zelfs los gaan?

-
- Triumph Trophy SE
Ik weet het niet. Je kan natuurlijk ook de deuf aan de handvaten achter vastzetten zowel vooruit als achteruit zodat ie niet enige kant uit kan. Je kan hierdoor ook je motor vastzetten over het spatbord voor. Ook weer voor- en achteruit over iedere veerpoot. Zo staat ie in mijn ogen ook stabiel, of heb ik het mis? Vervolgens een spanband over de tank en je bent klaar.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
- Koen
- Honda Goldwing
Ik heb dit nog nooit bij de hand gehad, maar waarom zou je het stuur moeten vastzetten? Als ik een fietsendrager bekijk (motorfiets is ook een fiets, toch?) dan zet je de wielen en het frame vast. Stuur en voorvorkvering kunnen dan gewoon meebewegen met de bewegingen van het trekkende voertuig.
In het geval van een motorfiets zou je dus de wielen en het zadel met spanbanden kunnen vastsnoeren, dat zou toch moeten voldoen? Of zie ik iets over het hoofd?
In het geval van een motorfiets zou je dus de wielen en het zadel met spanbanden kunnen vastsnoeren, dat zou toch moeten voldoen? Of zie ik iets over het hoofd?
Grtz! Koen

-
- Honda NC750X DCT
Ik heb mijn fiets te lief om hem met een touwtje vast te zetten, nee die wil ik goed hebben staan en er niet meer naar om hoeven kijken onderweg.
je hebt setjes waar je het stuur mee vast zet werkt prima, en achter aan de handvaten met een spanband vast zetten , vergeet niet als je een noodstop maakt je gewicht verviervoudigd dus 240kg deauville x 4 is bijna een ton , 960kg dan zullen je touwtjes wel moeten houden.
je hebt setjes waar je het stuur mee vast zet werkt prima, en achter aan de handvaten met een spanband vast zetten , vergeet niet als je een noodstop maakt je gewicht verviervoudigd dus 240kg deauville x 4 is bijna een ton , 960kg dan zullen je touwtjes wel moeten houden.

Mijn broer, die al jaren rijdt op crossmotoren en endurance-machines, spant altijd 2 spanbanden aan beide zijdes stuur waarbij veren behoorlijk stuk worden ingeduwd (onder spanning dus) + eventueel 1 band over achterbrug om "opwippen achterzijde" bij verkeerdrempels/hard remmen te voorkomen.
Heb hem gevraagd waarom "voorvork stuk IN de veren trekken" => antwoord:
"Doe je dat niet, dan loop je de kans dat bij verkeerdrempel oid de vering ingedrukt wordt en motor weg kan stuiteren. Je moet gewoon zoveel spanning erop zetten dat hij stevig op z'n plek staat en het beste is ook om op bodem aanhanger 2 balken te bevestigen waar je wielen tussen staan, zodat onderkant niet kan wegglijden "
Heb hem gevraagd waarom "voorvork stuk IN de veren trekken" => antwoord:
"Doe je dat niet, dan loop je de kans dat bij verkeerdrempel oid de vering ingedrukt wordt en motor weg kan stuiteren. Je moet gewoon zoveel spanning erop zetten dat hij stevig op z'n plek staat en het beste is ook om op bodem aanhanger 2 balken te bevestigen waar je wielen tussen staan, zodat onderkant niet kan wegglijden "
Garard,
Nou ben ik me eens aan het oriënteren op wat er op motortrailergebied zoal te koop is, dus ligt mijn vraag voor de hand:
wat voor aanhanger gebruik jij en heb je daarover wat meer bijzonderheden ?
Zijn er nog andere Forumleden die motortrailerervaring hebben ?
Nou ben ik me eens aan het oriënteren op wat er op motortrailergebied zoal te koop is, dus ligt mijn vraag voor de hand:
wat voor aanhanger gebruik jij en heb je daarover wat meer bijzonderheden ?
Zijn er nog andere Forumleden die motortrailerervaring hebben ?
- Koen
- Honda Goldwing
Barend, vastsnoeren bedoelde ik met spanbanden, niet met een touwtje...
Grtz! Koen

Waarom zou je een deauville transporten
Hij kan prima rijden hoor

-
- Honda NC750X DCT

Laatst gewijzigd door Stephan op 14 jul 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

- Koen
- Honda Goldwing
Staat zo vreemd als je met z'n tweeën op de Deauville rijdt met die camper erachter aan de trekhaak... Bovendien zou je dan wel 's een heel klein beetje vermogen te kort kunnen komen...George schreef:Waarom zou je een deauville transporten![]()

Grtz! Koen

-
- Triumph Trophy SE
Ik denk dat ik later met de motor zal gaan en Ellen met de auto en de kinders. Gelijk geen gezeur meer aan m'n hoofd! 

I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
Om even op een paar opmerkingen en vraagjes te reageren,
De foto,s waren van de eerste keer dat we aanhanger uittesten.
daarna heb ik wat dingen aangepast zoals oa een voorwiel motorsteun verbouwd en gemonteerd
( je kent ze misschien wel zo,n soort A-vormig frame waarin je het voorwiel rijdt en deze half om en het wiel in een houder duwt daardoor staat de motor al vast en recht zonder gebruik te moeten maken van een middenbok )
De Deauville zetten we naast de voorste spanbanden aan de onderste voorvorkpoten ook nog vast aan de achterzijde met spanbanden aan de bagagedrager , vervolgens heb ik aan de beide zijkanten aan de zeg maar zwarte vleugeltjes waarin de valbeugel verstopt zit de schroef van deze vleugels verwijderd en er een wat groter gat in getapt en er een trekoog ingedraaid hieraan staat de motor ook vast met twee korte spanbandjes.
En voor de zekerheid gebruiken we een spanband die laten we lopen onder de kuip bij de koplamp er zit een soort klein frame-pje die de kuip oa vasthoud maar deze zetten we nagenoeg niet op spanning maar voorkomt dat de motor bij het opwippen te ver naar boven wipt.
Zo staat de gehele combinatie achter muurvast en aan het stuurhoogte kan hij toch iets meebewegen.
Een andere optie zou evt kunnenzijn om een soort steun te maken Bv van hout tussen het motorblok en de bovenzijde van de aanhanger daardoor kan je alles gewoon hard aantrekken de motor kan dan toch niet verder naar beneden dan het houten blok.
De motor aanhanger is overigens tweedehands overgenomen en verbouwd en aangepast door mijzelf.
Groetjes Gerard.
De foto,s waren van de eerste keer dat we aanhanger uittesten.
daarna heb ik wat dingen aangepast zoals oa een voorwiel motorsteun verbouwd en gemonteerd
( je kent ze misschien wel zo,n soort A-vormig frame waarin je het voorwiel rijdt en deze half om en het wiel in een houder duwt daardoor staat de motor al vast en recht zonder gebruik te moeten maken van een middenbok )
De Deauville zetten we naast de voorste spanbanden aan de onderste voorvorkpoten ook nog vast aan de achterzijde met spanbanden aan de bagagedrager , vervolgens heb ik aan de beide zijkanten aan de zeg maar zwarte vleugeltjes waarin de valbeugel verstopt zit de schroef van deze vleugels verwijderd en er een wat groter gat in getapt en er een trekoog ingedraaid hieraan staat de motor ook vast met twee korte spanbandjes.
En voor de zekerheid gebruiken we een spanband die laten we lopen onder de kuip bij de koplamp er zit een soort klein frame-pje die de kuip oa vasthoud maar deze zetten we nagenoeg niet op spanning maar voorkomt dat de motor bij het opwippen te ver naar boven wipt.
Zo staat de gehele combinatie achter muurvast en aan het stuurhoogte kan hij toch iets meebewegen.
Een andere optie zou evt kunnenzijn om een soort steun te maken Bv van hout tussen het motorblok en de bovenzijde van de aanhanger daardoor kan je alles gewoon hard aantrekken de motor kan dan toch niet verder naar beneden dan het houten blok.
De motor aanhanger is overigens tweedehands overgenomen en verbouwd en aangepast door mijzelf.
Groetjes Gerard.
Dank voor je toelichting, Gerard.
Ik blijf intussen wat verder 'rondneuzen', zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.erde-trailers.com/erde-pm310 ... r-64-p.asp
Ik blijf intussen wat verder 'rondneuzen', zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.erde-trailers.com/erde-pm310 ... r-64-p.asp
- Koen
- Honda Goldwing
Als er nu eentje zo'n aanhanger heeft, kan de rest 'm dan niet (met clubkorting, uiteraard
) huren voor een bepaalde periode? Ervan uitgaande dat de eigenaar uiteraard voorrang heeft als ie er zelf mee op pad wil
Dan verdient de eigenaar er nog een deel van terug en hoeft niet iedereen zo'n ding aan te schaffen 

Grtz! Koen

Eigenlijk voldoet elke aanhanger die lang genoeg is (tandem-asser meest ideaal ivm stabiliteit bij oprijden) + mogelijkheid heeft om oprijplaat/-plank achterop te zetten + 2 balkjes om je wielen tussen te klemmen + bevestigingsplaatsen heeft om de spanbanden aan te bevestigen

- Koen
- Honda Goldwing
Je hebt gelijk Jos, dan zal er toch in elke regio één clublid zo'n ding moeten hebben 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit de behoefte heb gehad om de Deauville mee te nemen als ik met de auto weg ga. Dan ga ik liever met de Deauville, zonder auto
Maar als je met een camper rijdt dan is het inderdaad ideaal als je ter plaatse toch wat mobieler bent en niet elke keer de hele boel moet meenemen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit de behoefte heb gehad om de Deauville mee te nemen als ik met de auto weg ga. Dan ga ik liever met de Deauville, zonder auto

Grtz! Koen

Koen: Er is nog een gelegenheid waarbij zo'n aanhanger erg handig kan zijn, moet er echter wel bij vermelden dat het (hopenlijk) bijna tot nooit voorkomt => je deauff (of andere 2-wieler) is kaputt en kan zich niet meer zelfstandig verplaatsen
(bv Gustaff z'n probleem afgelopen weekend)

(bv Gustaff z'n probleem afgelopen weekend)
- Koen
- Honda Goldwing
Tja, in dat geval wens ik de ongelukkige eigenaar veel succes met het op de aanhanger duwen van de Deauf... met geblokkeerd voorwiel heb je een uitdaging om 'm die oprijplaat op te krijgen
In zo'n geval kan ik gelukkig een beroep doen op de KNMV-pechhulp, die weten vast wel hoe ze dat moeten regelen...

Grtz! Koen

Zoals in mijn avatar te zien is, heb ik één keer de motor op een aanhangwagen vervoerd.
Dat was het transport naar huis toen ik de motor kocht.
Behalve het rijbewijs had ik verder niets om het verantwoord te maken om er mee te gaan rijden. Geen helm, motorkleding en laarzen.
De aanhanger van een vriend van een vriend van een vriend bracht uitkomst.
Eigenlijk wel jammer dat ik toen niet door een Honda Deauville Club rijder ben gespot.
Dat was het transport naar huis toen ik de motor kocht.
Behalve het rijbewijs had ik verder niets om het verantwoord te maken om er mee te gaan rijden. Geen helm, motorkleding en laarzen.
De aanhanger van een vriend van een vriend van een vriend bracht uitkomst.
Eigenlijk wel jammer dat ik toen niet door een Honda Deauville Club rijder ben gespot.

Wow, dat noem ik nog es een netwerk heePA1BEN schreef:De aanhanger van een vriend van een vriend van een vriend bracht uitkomst.

Gr Annemarie
-
- Honda NC750X DCT
ja , zo maken we wat mee in ons korte leventje.
Ik mijn aanhanger uitgeleend aan een vriend, die had hem weer aan een vriend uitgeleend , die weer aan een neef, inmiddels wist ik niet meer waar hij was en toen ik hem zelf nodig had kon ik er achteraan en de persoon gevonden die hem ingebruik had , Maar ik kreeg hem niet mee want hij was van zijn neef zijn vriend , ja die was niet thuis, praten praten , wat een ellende, nee alleen HELE goede vrienden, ja en die heb ik niet
krijgen hem nog mee of ik ga zelf mee.
Ik mijn aanhanger uitgeleend aan een vriend, die had hem weer aan een vriend uitgeleend , die weer aan een neef, inmiddels wist ik niet meer waar hij was en toen ik hem zelf nodig had kon ik er achteraan en de persoon gevonden die hem ingebruik had , Maar ik kreeg hem niet mee want hij was van zijn neef zijn vriend , ja die was niet thuis, praten praten , wat een ellende, nee alleen HELE goede vrienden, ja en die heb ik niet

krijgen hem nog mee of ik ga zelf mee.

Een BMW mag je niet in zijn veren trekken, dat heeft te maken met de telelever-vering.
http://www.grassrootsbmw.com/uploads/Tiedown2.pdf" opent="in(nieuw);venster;
Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor 'gewone' schokbrekers niet ideaal is om deze helemaal in te drukken en zo te houden
Ook voor de stuurhelften/handvatten/gripon's/kroonplaat of het stuur is het verre van ideaal.
De gripon's zitten in de aluminium kroonplaat en het laatste wat je wilt is dat daar scheurtjes ontstaan.
Belangrijk is in elk geval dat de wielen niet zijwaards weg kunnen schuiven.
Persoonlijk zou ik een oplossing zoeken om
1. de wielen in een goot te hebben staan.
2. de wielen te fixeren ipv het stuur.
3. het motorframe te fixeren tegen zijwaards kantelen (dus zo ver mogelijk uit elkaar een bevestigingspunt zoeken).
http://www.grassrootsbmw.com/uploads/Tiedown2.pdf" opent="in(nieuw);venster;
Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor 'gewone' schokbrekers niet ideaal is om deze helemaal in te drukken en zo te houden

Ook voor de stuurhelften/handvatten/gripon's/kroonplaat of het stuur is het verre van ideaal.
De gripon's zitten in de aluminium kroonplaat en het laatste wat je wilt is dat daar scheurtjes ontstaan.
Belangrijk is in elk geval dat de wielen niet zijwaards weg kunnen schuiven.
Persoonlijk zou ik een oplossing zoeken om
1. de wielen in een goot te hebben staan.
2. de wielen te fixeren ipv het stuur.
3. het motorframe te fixeren tegen zijwaards kantelen (dus zo ver mogelijk uit elkaar een bevestigingspunt zoeken).
- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Dat is een handige link, Bert! 

Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. 

- Koen
- Honda Goldwing
Hadden ze bij BMW een stotteraar op de ontwerpafdeling? Teleleververing 
Vooral omdat ze 't op de laatste pagina nog over "Untethering" hebben...
Maar inderdaad, wel een handige handleiding, volgens mij ook toepasbaar op de Deauville.
Als ik 'm ooit op een trailer zou moeten vervoeren zou ik ervoor kiezen om 'm zo vast te zetten denk ik.

Vooral omdat ze 't op de laatste pagina nog over "Untethering" hebben...
Maar inderdaad, wel een handige handleiding, volgens mij ook toepasbaar op de Deauville.
Als ik 'm ooit op een trailer zou moeten vervoeren zou ik ervoor kiezen om 'm zo vast te zetten denk ik.
Grtz! Koen

-
- Honda ST1300
- Contacteer:
Lijkt mij ook wel handig om buiten het frame van de aanhanger, de goot waar de banden in gaan en de oprijplank ook een stuk bodem te hebben. Anders loop je met je motor aan de hand met je benen tussen de profielen door. Als je blijft hangen dondert je motor er aan de andere kant vanaf (als het tegenzit met draaiende motor). Ik moet er even niet aan denken.
Maar inderdaad. Als je vaker een trailer wilt gebruiken dan kan het handig zijn om er zelf een te hebben en anders is het een kwestie van huren. Let dan ook even op de aansluiting van de stekkers en zit bevestigingsmateriaal erbij of niet. Ik zou zelf de voorkeur hebben dat hij met het voorwiel vaststaat en de achterband in een goot. Dan iemand erop zetten die stevig op het stuur gaat hangen om in de vering te krijgen en naar voren vastmaken. Vervolgens achterzijde indrukken en vastzetten. En dan voor de zekerheid nog maar een bandje eroverheen.
Ook een keer gezien dat iemand een verklikker op zijn dakkoffer had gedaan. Touwtje vanuit dakkoffer naar de voorruit en met stukje tape bevestigd had aan de ruit. Mocht de koffer gaan verschuiven dan zie je dat van binnenuit.

Maar inderdaad. Als je vaker een trailer wilt gebruiken dan kan het handig zijn om er zelf een te hebben en anders is het een kwestie van huren. Let dan ook even op de aansluiting van de stekkers en zit bevestigingsmateriaal erbij of niet. Ik zou zelf de voorkeur hebben dat hij met het voorwiel vaststaat en de achterband in een goot. Dan iemand erop zetten die stevig op het stuur gaat hangen om in de vering te krijgen en naar voren vastmaken. Vervolgens achterzijde indrukken en vastzetten. En dan voor de zekerheid nog maar een bandje eroverheen.
Ook een keer gezien dat iemand een verklikker op zijn dakkoffer had gedaan. Touwtje vanuit dakkoffer naar de voorruit en met stukje tape bevestigd had aan de ruit. Mocht de koffer gaan verschuiven dan zie je dat van binnenuit.

Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Dit lijkt mij wel een makkelijke oplossing.
Eventueel nog een camera achter de achterruit om het zaakje tijdens het rijden in de gaten te kunnen houden.
Is ook makkelijk op te bergen als je het niet nodig hebt.
En als het niet kant en klaar te koop is en je bent handig met een lasapparaat, kan je ook een fietsendrager voor dat doel ombouwen.
Eventueel nog een camera achter de achterruit om het zaakje tijdens het rijden in de gaten te kunnen houden.
Is ook makkelijk op te bergen als je het niet nodig hebt.
En als het niet kant en klaar te koop is en je bent handig met een lasapparaat, kan je ook een fietsendrager voor dat doel ombouwen.

Volgens mij is dit verboden.
Er was een officiële fabrikant die zoiets gemaakt had maar kwam niet door de wettelijke eisen.
Ik meen Bosal, maar kan het zo gauw niet meer vinden. (Stond ook bij Hans van Wijk destijds t.o. de ingang.)
Een motor op een fietsdrager (of soortgelijke constructie) vervoeren mag niet vanwege de beperkte kogeldruk van 50-75 kg.
Zolang je daaronder blijft met de last (gewicht) en niet in strijd handelt met de regels over uitstekende lading etc. zou het mogen.
En alles wat op een trekhaak geplaatst wordt blijft van de (voertuig)categorie dat het was voordat het aan de trekhaak werd geplaatst.
M.a.w.: een motor wordt niet ineens een aanhanger omdat deze aan een trekhaak zit maar blijft een motor.
En een fietsdrager blijft een fietsdrager ook al zit deze op de trekhaak. Enige misleidende is dat dit ding 'fiets'drager wordt genoemd.
Je mag op een 'fiets'drager alles op vervoeren zolang het maar veilig is en binnen de lastgrenzen van de drager en trekhaak blijft.
Omdat een motor aan een trekhaak niet ineens een 'aanhanger' wordt, sleep je in feite een motor en dat is zowiezo verboden.
bron
Anno 2012 kost:
P 020 b € 220,- (artikel 5.18.2 VR)
K 160 a € 340,- (artikel 160.6 WVW1994)
K 160 a = "Als bestuurder, die in overtreding wordt bevonden van een bij of krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift, de gegeven bevelen niet opvolgen."
Bovendien las ik dat het voor de versnellingsbak van de motor niet altijd even gezond schijnt te zijn ivm de ontbrekende oliedruk tbv smering (?).
Er was een officiële fabrikant die zoiets gemaakt had maar kwam niet door de wettelijke eisen.
Ik meen Bosal, maar kan het zo gauw niet meer vinden. (Stond ook bij Hans van Wijk destijds t.o. de ingang.)
Een motor op een fietsdrager (of soortgelijke constructie) vervoeren mag niet vanwege de beperkte kogeldruk van 50-75 kg.
Zolang je daaronder blijft met de last (gewicht) en niet in strijd handelt met de regels over uitstekende lading etc. zou het mogen.
En alles wat op een trekhaak geplaatst wordt blijft van de (voertuig)categorie dat het was voordat het aan de trekhaak werd geplaatst.
M.a.w.: een motor wordt niet ineens een aanhanger omdat deze aan een trekhaak zit maar blijft een motor.
En een fietsdrager blijft een fietsdrager ook al zit deze op de trekhaak. Enige misleidende is dat dit ding 'fiets'drager wordt genoemd.
Je mag op een 'fiets'drager alles op vervoeren zolang het maar veilig is en binnen de lastgrenzen van de drager en trekhaak blijft.
Omdat een motor aan een trekhaak niet ineens een 'aanhanger' wordt, sleep je in feite een motor en dat is zowiezo verboden.
Motorfiets slepen met de MOTOW (nieuw product van Bosal) is niet toegestaan
Wettelijke bepalingen:
* Voertuigreglement 5.18.2, tweede lid
* voertuigreglement 1.1; zie hier onder a1, d en p.
Vraag:
Ik kwam deze week een nieuw soort manier van het slepen van een motorfiets tegen.
Het is een product dat door Bosal is ontwikkeld en zij maken er op het moment ook reclame voor op internet.
Bovendien trof ik het apparaat, een zogenaamde 'Motow', aan in een motorzaak, waar het werd aangeprezen
als een nieuwe en gemakkelijke manier om een motorfiets mee te nemen.
Mag je op deze manier wel een motor trekken?
Antwoord:
Datum: 6 oktober 2008
Neen, dat mag niet.
Het is namelijk verboden om een tweewielig motorrijtuig te slepen. Zie artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement.
De firma Bosal meende weliswaar dat dit wel zou mogen omdat naar hun idee de oprijplaat samen met de motor een zogenaamde 'dolly' zou zijn ( zie artikel 1.1 Voertuigreglement).
Volgens het Voertuigreglement is een dolly echter een "aanhangwagen, bestemd voor het dragen van de voorzijde van een oplegger dan wel een deel van in de lengte ondeelbare lading" en een aanhangwagen is een "voertuig dat is bestemd om aan een motorrijtuig te worden gekoppeld, met inbegrip van een oplegger".
De oprijgoot (de zogenaamde Motow) is met de beste wil van de wereld niet als aanhangwagen aan te merken en de daarop voortgetrokken motorfiets evenmin.
De idee van Bosal dat het geheel bij elkaar (motorfiets op de oprijplaat) een "dolly" zou zijn is absoluut onjuist.
Dit is de firma Bosal meegedeeld, evenals het feit dat dit aan de handhavers zou worden doorgegeven, met het advies om op te treden bij het gebruik ervan.
Tegen deze wijze van vervoer is op te treden via feitcode m P 020 b.
Inbeslagneming van de Motow is niet mogelijk omdat het een mulderfeit betreft.
Een verbod om zo verder te rijden kan worden gegeven via artikel 160, lid 6 van de WVW 1994.
bron
Anno 2012 kost:
P 020 b € 220,- (artikel 5.18.2 VR)
K 160 a € 340,- (artikel 160.6 WVW1994)
K 160 a = "Als bestuurder, die in overtreding wordt bevonden van een bij of krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift, de gegeven bevelen niet opvolgen."
Bovendien las ik dat het voor de versnellingsbak van de motor niet altijd even gezond schijnt te zijn ivm de ontbrekende oliedruk tbv smering (?).
M.b.t. de TOW-STER:
Dat achter de motor langs lopen, als ie met het voorwiel op de trekhaak staat, ziet er ook erg relaxt uit. NOT
En die ratels die van onder de buddy naar het stuur lopen zitten ook dicht langs de kuipdelen.
Dat achter de motor langs lopen, als ie met het voorwiel op de trekhaak staat, ziet er ook erg relaxt uit. NOT

En die ratels die van onder de buddy naar het stuur lopen zitten ook dicht langs de kuipdelen.