Eerste keer onderuit :(

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Marck

Eerste keer onderuit :(

Bericht door Marck »

Dat was een korte rit vanochtend. De choke stond zelfs nog "aan".

Ik heb de gewoonte om nu ik de Deauv heb op de motor naar het werk te gaan. Nu bijna 2 weken geleden heb ik de Deauv opgehaald bij de dealer, en inmiddels heb ik de eerste duizend kilometer op de klok gezet. Zowel voor woon/werk als lekker toeren!

Vanochtend rijd ik weg van huis, alles goed en wel, met voor het eerst mijn nieuwe laptoptrolley in gebruik. Voorheen reed ik gewoon met een rugzak, maar dat vond ik toch niets qua zowel gewicht op je rug, en geen veilig idee mocht ik onderuit gaan.

Bij de eerste rotonde draai ik de rotonde op en moet ik bij het verlaten plots remmen voor een auto die op zijn beurt weer voor een voetganger moest remmen. Een stomme anticipatiefout natuurlijk, want ik had die voetganger én remmende auto veel eerder moeten en kunnen zien. Bij het remmen (zonder ABS) knijp ik te abrupt in de voorrem, vergeet mijn achterrem bij te pakken zoals geleerd en mijn voorwiel blokkeerde, daardoor ongeveer 4 meter onderuit gegleden.

Na de val even 15 minuten gewacht en bijgekomen van de schrik, en toch maar weer opgestapt richting kantoor in Utrecht. De rest van de rit reed ik ietwat onzeker, maar dat is vanmiddag wel weg denk ik. Ik anticipeer gelijk weer veel meer, dat merk ik wel.

Verder zelf geen persoonlijke schade, ik twijfel alleen of mijn helm het wekdek heeft gekust en deze vervangen moet worden. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? En ik zal op zoek moeten naar een voorkuipdeel links, en een nieuwe valbeschermer. Kosten allebei niet de wereld, maar wel vervelend genoeg allemaal.

Afbeelding
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Re: Eerste keer onderuit :(

Bericht door Frank »

Goh Marck, dat is een vervelend begin van de dag.
Gelukkig heb jij zelf geen lichamelijke schade, schade aan de motor is te repareren. (al blijft het pijn doen :cry: )

Dat je na een val wat onzeker ben is heel normaal en dat slijt vanzelf weer.
De helm even goed aan de buitenzijde bekijken op schade, anders zal het misschien wel meevallen.

Succes! :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Catbustingdog
Motorloos

Bericht door Catbustingdog »

Hoi, dik knudde, maar evengoed welkom in het clubje!
Zoals hierboven aangehaald, materiele schade is herstelbaar, de kreukels in je ego gaan er wel vanzelf weer uit.
Wat je helm betreft, als je niet zeker bent of je met je kop tegen de vlakte aan bent geknald is het waarschijnlijk NIET zo. Zo een klap merk je wel. Controleer effe je helm op schadesporen. Als je der geen vind, zou ik er van uitgaan dat je blutsmuts nog goed is voor de dienst! :mrgreen:
sportieve groet :blg
Noël

Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Da's effe schrikken zo op de vroege ochtend.
Helaas een harde maar wijze les.
Gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen.

Wellicht heb je nog iets aan mijn onderschrift.

Vriendelijke groet,
Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Marck,

da's flink balen zeg. Gelukkig blijft het bij het materiaal, dat is het bekende "geluk bij een ongeluk".
Wat de helm betreft sluit ik me aan bij voorgaande berichten, met als enige verschil (sorry Noël) dat je een klap niet altijd hoeft te voelen. Twee jaar geleden heb ik ongeveer hetzelfde gehad (onderuit geremd) alleen kwam ik tot stilstand tegen de bumper van de auto (waarvan de bestuurder mij vergat voorrang te verlenen).

Op dat moment dacht ik dat ik alleen met m'n rug over de grond was gegaan, maar de sporen op de helm lieten achteraf zien dat ook m'n helm de grond moet hebben geraakt. Goede inspectie van de helm op sporen is dus van belang om te weten of deze vervangen moet worden of niet.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ik deel m'n medeleven. Het gebeurt je een keer. Hopelijk niet te vaak, anders wordt t zo'n kostbare zaak en ga je ernstig aan jezelf twijfelen. Verder, wat Koen zegt mbt. helm. Succes met de jacht naar onderdelen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
HoDeVi

Bericht door HoDeVi »

Marck,

ik sluit me bij de rest aan.
Spijtig van het plastic maar het vlees is gelukkig heel. De ego komt vanzelf wel weer aan je uitlatingen te lezen. :D
lexter

Bericht door lexter »

Erg jammer van het plaatwerk, dat doet soms nog meer zeer dan je lichamelijke pijn.... :(

Ik heb vandaag ook mijn Deaville weer opgehaald, met een nieuwe voorband, en meteen de waarschuwing van de monteur erbij..Let op, de eerste 100 km even rustig aan....de band moet eerst wat ruw worden van het wegdek....
De eigenaar van de Motorzaak kwam net aanrijden met een grote Mercedes Sprinter.. Had net een motor opgehaald waar net twee nieuwe banden opzaten... waarna hij de motor weer op kon halen na een schuiver... :? Ook hij gaf mij deze waarschuwing nog even mee.
Het blijft opletten, ook al heb je nog zoveel ervaring. banden, zand op de weg, een bocht onderschatten...

Ik hoop dat jij je Deauville weer snel in ere kunt herstellen, en weer de weg op kunt!
Ik wens je er veel succes mee.
Groet,
Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
16-10-2024 Black Gloss - 2020 Honda Forza 300

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
MMol

Bericht door MMol »

Helaas ken ik het euvel van eens stukkende kuip, mijn kuipdeel is stuk gegaan doordat hij domweg met het opbokken is gevallen, ik heb mijn kuipdeel voor een mooie prijs kunnen laten maken incl spuiten in de goede kleur!! bij Mark Visser (autoschadeherstel bedrijf) in Lisse, het is echt een aanrader want hij heeft het super mooi gemaakt. Mijn schade betrok missende delen etc. dus wellicht zijn de kosten voor jou reperatie minder. Tenzij je natuurlijk een geheel nieuw kuipdeel wilt.

De valbeugels ben ik op e-bay tegen gekomen voor rond de 30 a 40 euro dus wellicht een aanrader?

Succes met het herstel van de motor, gelukkig heb je er zelf niets aan overgehouden!
Laatst gewijzigd door MMol op 28 feb 2012, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Marck,

Dit kan iedereen eens een keer gebeuren.
Een ongeval zit in een heel klein hoekje.
Het belangrijkste is dat je er zelf niets aan overhoudt, op je beschadigde ego dan.
En materiële schade is te herstellen.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Marck, heel jammer van de schade. Gelukkig mankeer je verder niets, want het kan ook anders aflopen.
Succes met het herstel van je Deauf.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Marck

Bericht door Marck »

Bedankt voor jullie reacties en medeleven! De terugweg ging al een stuk beter qua zelfvertrouwen. Het was gewoon een pechsituatie, niets aan te doen. Ben allang blij dat ik heelhuids er vanaf ben. Wel merkte ik dat schakelen slecht ging. Gezien ik thuis geen echte sleutelruimte heb ben ik naar mijn ouders gereden en daar even wat dingen los gehaald. De motor mag tot de tijd dat ik de onderdelen heb bij mijn ouders blijven staan.

Uiteindelijk het volgende beschadigd:

Kuipdeel links, op 3 plekken gescheurd of gebarsten
Valbeugel verbogen (omhoog) wellicht nog te herstellen
Schakelpedaal verbogen
Paar krasjes op onderkant koffer

Dat valt tegen t.o.v. de kuipschade die ik op het eerste oog had gezien vanochtend.

Bedankt voor de tip Monica, vooral van de valbeugels! De schade herstellen aan de kuip zal ik even bekijken. Ben hard op zoek naar een 2e hands deel, hopen dat dat goedkoper is, maar weinig te vinden tot nu toe.

Wel een voordeel, na het beoordelen en proberen te repareren van verschillende dingen heb ik daarna even wat andere dingen kunnen doen. De koffers even afgesteld, stationair toerental even afgesteld op 1100 ipv 900 (liep vrij laag dus) en knipperlichtschakelaar hersteld (schoongemaakt).
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

De valbeugel is misschien nog terug te buigen.
Op de techniekdag van 2010 heb ik dat iemand zien doen (geen idee meer wie dat was)

Er werd een lange staaf door de valbeugel gestoken waarvan het uiteinde ergens op het blok ruste.
Toen is men er zachtjes aan gaan hangen waardoor de beugel naar beneden boog.

Wellicht niet een ideale oplossing maar misschien het proberen waard. :wn1
Wel zorgen dat de staaf niet weg kan schieten.
Marck

Bericht door Marck »

m@rcel schreef:De valbeugel is misschien nog terug te buigen.

Er werd een lange staaf door de valbeugel gestoken waarvan het uiteinde ergens op het blok ruste.
Toen is men er zachtjes aan gaan hangen waardoor de beugel naar beneden boog.
.
Dat klinkt link, als je schroef afbreekt oid... Ik denk dat ik hem bij een metaalbewerker zo kan laten richten. Maar even kijken hoe en wat.
Marck

Bericht door Marck »

Even een update voor vanavond:

Ik ga toch op bovenstaande manier voorzichtig proberen de beugel weer recht te krijgen. Misschien bedenk ik nog iets anders, maar anders kan ik met een blokje hout tussen blok en stang toch even kijken of ik hem recht krijg.

Daarnaast heb ik via CMSNL twee nieuwe beschermkappen voor de valbeugels besteld. Totale schade 46e inclusief verzenden, dus 23e per stuk. Ook heb ik via motorparts-online een 2e hands schakelpedaal kunnen vinden voor 45e inclusief verzenden. Dan zit ik alleen nog even met het kuipdeel. Hiervoor ben ik nog op zoek naar een deel, mocht iemand iets weten of een adresje hebben hoor ik het graag! Nu zit het met ducktape (aan de binnenkant) wel even aan elkaar, maar wil het op den duur wel gemaakt hebben natuurlijk!

Financiële schade tot nu toe:

68 euro
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Ik zou daar niet bang voor zijn hoor om hem zo terug te buigen, met beleid lukt dat wel , mijn ervaring is wel ,als iets verbogen is geweest dit niet meer zo sterk is en makkelijker weer buigt bij een val, de stijfheid is er uit.

succes
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
BertG

Bericht door BertG »

Bedenk ook dat de kracht die je probeert over te brengen op de valbeugel ook wordt overgebracht op het steunpunt van de hefboom die je gebruikt.
Pas dus op met een steunpunt op het blok. het zou zonde zijn als je meer schade veroorzaakt dan je hoopt op te heffen.

Misschien is demonteren wel meer werk maar wel het veiligste.

En met verwarmen kun je ook verbogen metaal makkelijker terugbuigen.
Daarna moet je wel de beugel opnieuw spuiten, maar dat is waarschijnlijk toch nodig.
Laatst gewijzigd door BertG op 28 feb 2012, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Bert heeft helemaal gelijk.
Alle met beleid uitvoeren.
Marck

Bericht door Marck »

Dat met beleid komt wel goed denk ik!

Waarom zou ik de beugel opnieuw spuiten? Puur voor roestvorming bedoel je dan neem ik aan? Want de valbeugel is niet zichtbaar, daar zit dat afdekkapje overheen. Dus puur even rechtbuigen en boel weer monteren.

Gaat allemaal goed komen!
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

SSSSSSShhhhhhiiiiiiiiiitttttttt dat je onderuit bent gegaan.
Deuk in je imago en hopelijk minder voor je spaarpot.
Succes met opknappen.
Als iedereen een tip geeft dan zal ik ook maar een duit in het zakje doen. Op de valbeugel zou ik een beschermlaagje doen (verf, menie o.a.) vanwege mogelijk minuscule scheurtjes in de afwerking waardoor roest er vat op kan krijgen. Voor het zicht wordt de afwerkkap ervoor geplaatst.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Aan Marck: kijk eens bij http://www.boonstramotoren.nl" opent="in(nieuw);venster; wellicht heeft die nog wat onderdelen voor jou.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Cloesoo BE
Honda NT700V

Bericht door Cloesoo BE »

Voor je een herstelling van je paneel of 2e hands paneel (als je dat al vindt) voor je Deau koopt dat je dan eventueel nog moet laten spuiten zou ik toch eerst prijs vragen voor een nieuw stuk. Je kan dat direct in de juiste kleur krijgen. Misschien goedkoper dan herstellen is mijn ervaring
De onderkant van je koffer kan je bijwerken met fijn schuurpapier, op voorwaarde dat alleen de zwarte onderkant geraakt is.
cu on the road
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Dat is gewoon TUK!!!

Snel weer opstappen en kilometers maken anders blijf je (onbewust) angstig/gespannen rijden.
duodeauville

Bericht door duodeauville »

waardeloos dat je gevallen bent .je bent gelukkig in goed gezeldschap moet je maar denken er zijn er zoveel die dit meemaken het hoort er een beetje bij denken wij.
Even over het paneel wij hebben voor de motor van Ineke een rechterscherm gekocht ca. 350 euro was gelijk in kleur en bestikkert n,kwestie van vastschroeven en klaar is Marck

Groet Ineke en Leo
Marck

Bericht door Marck »

Op dit moment is het geld helaas een beetje op. Het spaargeld is net naar de motor gegaan dus vervangen van het paneel zit er nu niet in.
Wel heb ik vanavond het vandaag ontvangen schakelpedaal gemonteerd, zit uiteraard perfect. Staat is wel minder dan de oude, maar hiermee ga ik nog aan de gang. Bedoeling is om de motor zowel uiterlijk als motorisch helemaal op te knappen (niet dat het nodig is, maar hou van knutselen).

Heb alweer zin om te rijden. Morgen krijg ik de beschermkappen binnen (de ander was ook beschadigd) en dan kan ik hopelijk zaterdagmiddag weer rijden! Dan nog wel even met het oude paneel, maar ik ga deze zaterdag even tijdelijk maken. Heb de dag van de valpartij zelf ook nog 60 km gereden, dus dat geeft wel weer genoeg vertrouwen.

Kan niet wachten! :brrr
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dat vertrouwen komt wel weer terug Marck, kwestie van gewoon doen. En dat je je bericht afsluit met "Kan niet wachten" zegt genoeg: 't gaat gewoon goedkomen! :up
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”