Koen, Sorry dat het even heeft geduurd voordat ik reageer maar ik moest nu toch even rekenen.
De uitkomst hangt o.a. af van de volgende zaken:
- welke respondenten hebben meegedaan met het onderzoek;
- hoe vaak varieert het gewicht van de berijder (jij en ik verschillen toch een paar kilo en over Marcel hebben we het niet gehad)

;
- temperatuur/graaddagen maakt volgens mij niet uit voor het verbruik. Hooguit dat je warmer (dikker) gekleed bent;
- wrijvingscoëfficient van het gebruikte materiaal (mee eens);
- (variabele) opstellingshoek van het scherm

Kan het scherm ook in een andere hoek geplaatst worden of alleen hoger of lager (het is een NT700);
- tegendruk van regendruppels gecombineerd met het gemiddeld aantal rijders op regenachtige dagen afgezet tegen dit aantal op zonnige dagen. Hier kan ik niets tegen inbrengen;
- onzingehalte van dit bericht (relatief gezien wel vrij hoog) (en volgens mij nog hoger (of nog niet hoog genoeg);

- brandstofprijs (heeft m.i. niet te maken met het verbruik maar wel met de totaalkosten van het hebben en gebruiken van een motor);
- gehalte lucht en water in het brandstofmengsel, afhankelijk van de pomp waar men tankt. (Ik weet niet waar jij tankt maar bij ons is een liter een liter en als ik mijn motor op water kan laten rijden ben jij de 1e die het te horen krijgt (techneuten onder elkaar

)
- Ik kom derhalve niet onderbouwd op een stijging van een procent of 5

(wie biedt er meer of minder)
Reacties zijn welkom.
PS Bert, in deze berekening is geen rekening gehouden met wel of geen (bewust of onbewust) gemaakte gaten in het scherm, ongeacht de doorsnede die kan variëren van 5 mm tot 200mm (met 2 gaten van 200mm hou je volgens mij een ingekort scherm over)

Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs