rugprotectie

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
Don

rugprotectie

Bericht door Don »

In mijn jeugd zat ik regelmatig met teen-slippers op de motor, de rest van de kleding was ook heel luchtig, een T-shirt en een gym-broekje.
Nu ben ik ouder en wijzer (?) en kleed ik me degelijk. Denk zelfs aan rugbescherming. Op internet tot de ontdekking gekomend dat ik niet de enige ben. Ruiters, mountainbikers, skieërs, paraglyders en wat al niet meer .... allemaal dragen ze rugbescherming. Hoe zit het met de deauville-rijders ? Ook allemaal veiligheidsbewust en rugbescherming-dragers ? En hoe is de ervaring ?
Er zijn verschillende merken Dainese Wave, alpinestar, Büse Belluno, Spidi Airback ... en natuurlijk zeer uiteenlopende prijzen.
Zou een rugbescherming voor een moutainbiker ook geschikt zijn voor motorrijden ?
BertG

Re: rugprotectie

Bericht door BertG »

Ik neem aan dat je dan losse rugprotectie bedoelt en niet die die al in een motorjas zit?
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: rugprotectie

Bericht door Koen »

Aan de merken/types die hij noemt leid ik af dat het inderdaad om lossen rugprotectie gaat. Ik gebruik deze niet, maar tijdens een rit zoals gisteren ga ik toch twijfelen of het misschien handig zou zijn. Na een paar uur wordt het lastig om een goede zithouding aan te houden en zo'n rugprotector zou dan kunnen helpen door de juiste ondersteuning te bieden. Daarnaast was bij m'n ongeval vorig jaar mijn rug het meest gebutst en gekneusd, een rugprotector had hier wellicht iets kunnen helpen.

Grote nadeel bij het zoeken ernaar vind ik dat het voor mijn lengte (> 2m) lastig is een protector te vinden die de hele rug ondersteunt.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Don

Re: rugprotectie

Bericht door Don »

Hier kun je testen vinden van rugbescherming

http://www.motorcyclenews.com/upload/Ri ... 20test.pdf" opent="in(nieuw);venster;

http://www.jml.dk/JML/grafik/sider/pdf/ ... 20test.pdf" opent="in(nieuw);venster;

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/7081180" opent="in(nieuw);venster;

De volgende merken zijn als best getest.

forcefield pro L2
Halverson"s track

Er zijn echter nog veel meer testverslagen op google te vinden.
stxrider

Re: rugprotectie

Bericht door stxrider »

Koen schreef:Ik gebruik deze niet, maar tijdens een rit zoals gisteren ga ik toch twijfelen of het misschien handig zou zijn. Na een paar uur wordt het lastig om een goede zithouding aan te houden en zo'n rugprotector zou dan kunnen helpen door de juiste ondersteuning te bieden. Daarnaast was bij m'n ongeval vorig jaar mijn rug het meest gebutst en gekneusd, een rugprotector had hier wellicht iets kunnen helpen..
Er zijn nu ook rugprotectors gecombineerd met een niergordel. Met bandjes over de schouder en dan de niergordel......... lijkt me een ideale combi ter ondersteuning.

@Koen,
Als ze jouw maat niet hebben moet je er naar vragen! De meeste dealers hebben de gangbare maten hangen omdat die het meeste verkopen. Anders kun je natuurlijk zelf Merken aanschrijven en het probleem met lengte aangeven. Nederlanders worden immers steeds langer.
Don

Re: rugprotectie

Bericht door Don »

een vraag aan degenen die een losse rugprotector dragen.
Dragen jullie deze ONDER of OVER je motorjas ?
Mijn leren motorjas past als gegoten en een rugprotector daaronder dragen lukt niet.
Zou het raadzaam zijn om de protector dan maar over de jas aan te trekken ?
Of is dit het paard achter de wagen spannen ?

Nu we het toch over onder of boven hebben.
Ik heb een kleine discussie met dames in mijn omgeving.

Moet de leren motorrbroek nu IN of OVER de laars gedragen worden ?

De dames houden meer van IN dan OVER.
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: rugprotectie

Bericht door Hans van D »

Wat ik altijd zie, is leer in de laars en stof over de laars.
Laatst gewijzigd door Hans van D op 04 aug 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: rugprotectie

Bericht door Koen »

Ik heb noodgedwongen een rugprotector die op maat is gemaakt en dus onder mijn kleding gedragen kan worden.

Wat broek/laars betreft: ik draag de broek over de laars, zeker bij regenachtig weer. Met de broek in de laars loopt het regenwater zo de laars in... Maar ook bij mooi weer vind ik het prettiger rijden met de broekspijpen over de laars, de kan er wat frisse lucht inwaaien ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7163
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: rugprotectie

Bericht door ikkieman »

Rugprotectie doe ik niet echt. Ik draag in de winter voor de warmte een niergordel, maar verder niet.
Wat betreft de broek/laars? Gewone broek in de laars, motorbroek er over heen. Wel zo relaxed rijden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”