In de advertentie aangeprezen als “nooit pekel gezien, slijtdelen verkeren in prima staat, alleen de olie moet nog worden ververst”…..
Euh huh……
De staat waarin de motor verkeerde was om te huilen maar goed, ik was verkocht en dus hebben we besloten de motor gelijk maar goed aan te pakken, dat had ie namelijk wel nodig!!
Ooit in een ver verleden, toen we nog echt jong waren, hebben we een brommer van Silvan (mijn man) geheel gedemonteerd,gewoon middenin de woonkamer :-)
Ook het blok hebben we toen uit elkaar gevist en opnieuw in elkaar gezet, werkplaatshandboek op schoot en prutsen maar.
Wonder boven wonder reed die machine na onze operatie weer prima, dus dat geeft de burger moed om zo’n soort project gewoon opnieuw aan te pakken, al laten we het blok dicht deze keer, de motor klinkt goed, braakt geen rook uit dus we gaan er maar even van uit dat alles daarbinnen nog in goede staat is.
Ik moet wel bekennen een enorm inventieve man met twee rechterhanden getrouwd te hebben, dat scheelt natuurlijk alles :-)
Maar goed, de gereedschapskisten erbij gepakt, een werkplaatshandboek gedownload en maar gewoon beginnen…
Ik heb eergisteravond pas voor het eerst dat handboek erbij gepakt, dit om te zien welk aanhaalmoment de bouten van de remschijven hebben en welke olie precies in het blok en de cardan moet.
Wat foto’s om de boel tot nu toe te illustreren, ik zal gaandeweg meer foto’s maken en plaatsen!
Inmiddels zijn de bestelde onderdelen en onderhoudsmiddelen bijna allemaal uitgeleverd dus kunnen we de motor zo langzamerhand weer in elkaar gaan steken.
Al na het weghalen van alle plastic kuipdelen bleek dat onze smurf zeer zeker weleens pekel had gezien, ik vermoed inmiddels zelfs dat de vorige eigenaar een huis bovenop de duinen had en de motor tussen huis en zee parkeerde, man man wat een ellende

Poetsen maar!

Tussendoor heeft Sil een straalbak geknutseld zodat alle onderdelen die er echt niet meer uitzagen gestraald, gegrond en gespoten kunnen worden.

Oude situatie remschijf

Nieuw

Jammer dat ik het middengedeelte niet beter gepoetst heb, maar zodra er nieuwe banden onder de motor moeten laten we de velgen opnieuw poedercoaten, is dat ook weer netjes.

Uiteraard gelijk de remblokken vervangen, die konden nog wel even mee maar omdat we nu toch bezig zijn de oude blokken direct maar weggekwakt en de remklauwen gepoetst, cylinders ingevet enzovoorts ...

De zijsteun'balken'(geen idee hoe zoiets officieel heet hahahha) hadden ook behoefte aan wat aandacht, het resultaat volgt, zoek je zonnebril alvast maar op

Tja, het zijn de kleine dingen die het doen hè, dus ook het rempedaal moest eraan geloven.

Alle olie had de kleur van cola, zoals hier uit de cardan, waarvan we overigens ook het deksel hebben verwijderd, gestraald en gespoten, je weet niet wat je ziet!
Ik maak er een foto van zodra een en ander terug is gemonteerd.

Maar ook de olie uit het blok was duidelijk aan vervanging toe

Als je achterwiel uit je frame is en een gedeelte van de cardan is verwijderd blijft er maar weinig over van je motor

Boel naar buiten gesleept omdat de jifi (welke we niet loskijgen omdat een speciale bout niet meer los wil) en middenbok ook gestraald en gespoten moesten worden.