Snel, sneller, snelst

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Koen
Honda Goldwing

Snel, sneller, snelst

Bericht door Koen »

De volgende 3 berichten uit een TEchnisch onderwerp gehaald ivm Off Topic; moderator.
markoen schreef:Net snelweg gereden, maar 140 lijkt z'n magische grens.
Niet om 't een of ander, maar is hier op de A58 niet gewoon 120 "de magische grens"? Als ie tot die snelheid goed doortrekt is het toch prima? Of zie ik het verkeerd? Ik heb bij de mijne nooit sneller dan 120 gereden, dus misschien is ook bij mijn 650 wel 140 het maximum... Zou een keertje naar Duitsland moeten gaan wil ik daar achter komen ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Softy

Bericht door Softy »

CaveyH schreef:
Niet om 't een of ander, maar is hier op de A58 niet gewoon 120 "de magische grens"? Als ie tot die snelheid goed doortrekt is het toch prima? Of zie ik het verkeerd? Ik heb bij de mijne nooit sneller dan 120 gereden, dus misschien is ook bij mijn 650 wel 140 het maximum... Zou een keertje naar Duitsland moeten gaan wil ik daar achter komen ;)
Zal ik er op de techniekdag even mijn nummerplaat opzetten Koen?
Klaat je wel weten hoe hard hij gaat :P

Mijne gaat helaas niet boven de 170...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Softy schreef:
CaveyH schreef:

Da's goed, ik zal je de foto van het CJIB nasturen, kun je 'm inlijsten ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Softy

Bericht door Softy »

CaveyH schreef:
Softy schreef:
CaveyH schreef:Niet om 't een of ander, maar is hier op de A58 niet gewoon 120 "de magische grens"? Als ie tot die snelheid goed doortrekt is het toch prima? Of zie ik het verkeerd? Ik heb bij de mijne nooit sneller dan 120 gereden, dus misschien is ook bij mijn 650 wel 140 het maximum... Zou een keertje naar Duitsland moeten gaan wil ik daar achter komen ;)

Da's goed, ik zal je de foto van het CJIB nasturen, kun je 'm inlijsten ;)
Dat kennen we hier niet :?:
BertG

Bericht door BertG »

Maar dat* kent jou hier wel :D

*het CJIB

Als is de overtreder nog zo snel, het Centraal Justitieel Incasso Bureau achterhaald hem wel.
mototaz

Bericht door mototaz »

op een goeie dag wil hij bij mij wel wat meer dan 170, heb het helaas tot nu toe nooit (legaal) kunnen testen. Ben "maar" tot de 170 gekomen ...
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Het gaat niet om de snelheid maar om de manier van rijden, je plaatst op de weg en je gedrag. Ik kom liever later thuis en eet gezellig mee, dan dat ik in het ziekenhuis door een slangetje mijn eten krijg.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Softy

Bericht door Softy »

Cor schreef:Het gaat niet om de snelheid maar om de manier van rijden, je plaatst op de weg en je gedrag. Ik kom liever later thuis en eet gezellig mee, dan dat ik in het ziekenhuis door een slangetje mijn eten krijg.
Het is niet omdat iemand te snel rijd, dat hij daarom onverantwoord rijd.
Er zijn er genoeg die zich aan hun snelheid houden die (ook) onverantwoord rijden :P

Maar zoals je al zei, inderdaad liever een paar min later thuis dan nooit meer thuis te kunnen komen.
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

de 700 van mij heb ik wel eens tot 170 doorgetrokken en misschien gaat hij wel harder maar ik vond het niet prettig.
sowiezo rij ik het liefst geen snelweg maar pak liever de binnenwegen.
de deauville is geen motor om zo hard mee te rijden, dan moet je voor een andere motor gaan.
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
RonalT

Bericht door RonalT »

mototaz schreef:Ben "maar" tot de 170 gekomen ...
De Deauville 700 van Karin rijdt 184 km/uur maximaal. Volgens verbruiksmeter is het verbruik dan 1 liter op 9,6 km :?
Bij rustig rijden geeft het 1 op 22 tot 1 op 24 aan :D

Snelheid volgens mijn ZUMO 550
Softy

Bericht door Softy »

das waar, dan moet je een racemachien kopen.
Kheb alleen rap last van mn rug dus op een racemachien kruip ik niet op
BertG

Bericht door BertG »

Nu een gewetensvraag (en ik ben echt geen heilige boon):

Is het niet onverantwoord van de hardrijder dat hij er geen rekening mee houdt dat het overige verkeer (= alle weggebruikers inclusief voetgangers) geen rekening houdt met hem als hardrijder?

Want dat kun je toch niet het overige verkeer aanrekenen?!
Die denken het is een 50/80/100/120 km/uur weg, dus die hanteren een 'kijkwijdte' en een handelingssnelheid die daarop is afgestemd en gaan er vanuit dat dat zal voldoen.

Simpelweg omdat een weg zich er toe leent om harder te rijden maakt niet dat het veilig genoeg is om dat ook maar te doen.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Softy schreef:Het is niet omdat iemand te snel rijd, dat hij daarom onverantwoord rijd.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens :roll: maar ik ben het er wel mee eens dat de ene hardrijder de andere niet is.
Softy schreef: Er zijn er genoeg die zich aan hun snelheid houden die (ook) onverantwoord rijden :P
Dat klopt helemaal, vorig jaar maart door zo iemand geschept, hij reed waarschijnlijk maar 30 km/u en ikzelf 40 (waar 50 was toegestaan). Frontaal komt dat dan toch aardig aan, dus ik was pas een kleine week later thuis uit het ziekenhuis. En dan had er niemand te hard gereden (op de ambulance na misschien ;))...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
mototaz

Bericht door mototaz »

Dan heb ik nog een vraag voor degene die hier discussieren over te hard rijden:

Hoe staat u er tegenover als men "te hard" rijd s'nachts als er weinig tot geen mensen op de snelweg zijn?

Als voorbeeld vaak als ik vrijdag nacht rond een uurtje of 1 op de A12 rijd rijden er maar een aantal auto's op de rechterbaan.

Naar mijn idee (alhoewel het natuurlijk neit legaal blijft) kun je dan best harder tot heel hard rijden. Dit omdat er weinig medeweggebruikers zijn, je dus van verre al kan zien waar ze rijden en ze over het algemeen allemaal rechtsrijden waardoor je "vrij baan" hebt op de linkerbaan.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

mototaz schreef:Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
OK, daar gaan we maar 's even goed voor zitten :o

Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten of hij het risico op een bon of zelfs kwijtraken van het rijbewijs wil nemen. Toch blijft er een risico inzitten voor overige weggebruikers en dat vind ik om heel eerlijk te zijn altijd onverantwoord.

Om jouw voorbeeld als uitgangspunt te gebruiken: je rijdt midden in de nacht met, stel, 180 km/u waar 120 km/u is toegestaan. De weg is vrijwel leeg en, zoals je zegt, wat er rijdt houdt netjes rechts. Op het moment dat je aan komt razen, gebeurt er echter iets op de rechterbaan (iemand voegt in waardoor een ander uitwijkt naar links of iemand gaat inhalen).

Dan kan het volgens mij als volgt gaan:
1. jij schrikt, de persoon die naar links komt schrikt, maar je raakt elkaar niet, vloekt allebei even hartgrondig op die andere "idioot" en iedereen vervolgt zijn weg.
2. jij schrikt en trapt op je rem of probeert ook uit te wijken, raakt daarbij de controle over het stuur kwijt en ervaart hoe het is als in de achtbaan het karretje in een bocht rechtdoor gaat. Onplezierig vooruitzicht met misschien dodelijke afloop. Achteraf zal men zeggen:"Hij reed ook als een idioot, eigen schuld."
3. de naar links komende automobilist schrikt, stuurt terug of doet iets anders waardoor hij en misschien ook de automobilist die hij net inhaalde of waarvoor hij uitweek elkaar raken of anderszins de macht over het stuur verliezen. Ook dit kan zeer vervelende tot zelfs dodelijke consequenties hebben, 120 km/u is tenslotte geen lage snelheid bij een botsing.

Als het anders afloopt dan situatie 1. is de snelheidsduivel in mijn ogen onverantwoordelijk bezig geweest, bij situatie 2. heeft ie zichzelf daarmee maar in situatie 3. zou dit in mijn ogen "dood door schuld" of zelfs "voorbedachten rade" zijn: je neemt immers willens en wetens het risico dat dit gebeurt.

De kans dat er zoiets gebeurt is minimaal, maar niet volledig 0. Om die reden houd ik mijzelf óók op een volstrekt lege weg midden in de nacht aan de geldende snelheid. Al is het maar om mezelf achteraf niet te hoeven verwijten "had ik maar..."

Misschien een beetje overdreven en doorgeslagen reactie, maar je vroeg om meningen, dus hier heb je de mijne ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
jouke breitsma

Bericht door jouke breitsma »

hallo allemaal,
even over hard[er] rijden bij donker.
Heb je er wel eens aan gedacht dat je
eigen gevarenrisico ook drastisch hoger
wordt i.v.m.overstekend wild,en dan
met name het grotere wild.
Kijk,klein wild ga je wel overheen,maar
een ree e.d.......
Ik weet nog van jaren geleden,toen
de Midzomernachtrit en de Herfstnachtrit
nog bestonden,dat vooral bij het
invallen van de avond en in de vroege
ochtend veel deelnemers toen nog wel
eens de schrik van hun leven kregen.
Ik wil maar zeggen:bij donker:niet harder!!!
groet, jouke :brm
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

BertG schreef:
Nu een gewetensvraag (en ik ben echt geen heilige boon):

Is het niet onverantwoord van de hardrijder dat hij er geen rekening mee houdt dat het overige verkeer (= alle weggebruikers inclusief voetgangers) geen rekening houdt met hem als hardrijder?

Want dat kun je toch niet het overige verkeer aanrekenen?!
Die denken het is een 50/80/100/120 km/uur weg, dus die hanteren een 'kijkwijdte' en een handelingssnelheid die daarop is afgestemd en gaan er vanuit dat dat zal voldoen.

Simpelweg omdat een weg zich er toe leent om harder te rijden maakt niet dat het veilig genoeg is om dat ook maar te doen.
Volledig gelijk Bert. Op mijn eerste examen dacht ik geslaagd te zijn, maar was gezakt. Omdat bij een inhaalmanoevre ver achter me een auto kwam. Helaas bleek deze >150 km te hebben gereden, waardoor hij sneller bij me was dan ik had gedacht en heeft moeten remmen. Stom van mij natuurlijk, ik had 2x in m'n spiegel moeten kijken, maar ik was daar wel op gezakt.
Dit overkomt me niet snel een tweede keer, dus toch een positieve kant aan deze les.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Wat van belang is: Je relatieve snelheid. Dwz je snelheid tov overige weggebruikers. Een snelheidsverschil van meer dan 20 km/uur is al flink wat.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:
mototaz schreef:Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
OK, daar gaan we maar 's even goed voor zitten :o

2. jij schrikt en trapt op je rem of probeert ook uit te wijken, raakt daarbij de controle over het stuur kwijt en ervaart hoe het is als in de achtbaan het karretje in een bocht rechtdoor gaat. Onplezierig vooruitzicht met misschien dodelijke afloop. Achteraf zal men zeggen:"Hij reed ook als een idioot, eigen schuld.
Er vanuitgaande dat we hier op een motor forum zitten, zou ik in geval van nood niet op mijn rem trappen. Om te remmen gebruikt ik bijna altijd en alleen mijn voorrem. De achterrem doet nagenoeg niets, zeker bij hoge snelheid.

Coen bedoelt waarschijnlijk : ....jij schrikt en knijpt in je voorrem...
Als je dit goed en gedoseerd doet dan sta je binnen no-time stil.

Daarnaast is remmen en uitwijken (letterlijk) een doodzonde!!!
Geleerd tijdens VRO1:
1) bij een noodsituatie, remmen met je voorrem,
2) voorrem LOSLATEN,
3) uitwijken

Hoge snelheid en motorrijden zijn echter een slechte combinatie als het gaat om veiligheid op drukke wegen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

mp1963 schreef:Er vanuitgaande dat we hier op een motor forum zitten, zou ik in geval van nood niet op mijn rem trappen. Om te remmen gebruikt ik bijna altijd en alleen mijn voorrem. De achterrem doet nagenoeg niets, zeker bij hoge snelheid.

Koen bedoelt waarschijnlijk : ....jij schrikt en knijpt in je voorrem...
Als je dit goed en gedoseerd doet dan sta je binnen no-time stil.
Je hebt gelijk Marcel, uiteraard knijp je de rem in. Ik heb echter van m'n instructeur geleerd om behalve de voorrem óók altijd de achterrem erbij te gebruiken, om maximale remvertraging te krijgen. Bovendien is bij een motor de voorrem weliswaar de belangrijkste, maar (zeker zonder ABS) ook de gevaarlijkste rem. Iets te hard inknijpen en je gaat onherroepelijk onderuit.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
rider-64

Bericht door rider-64 »

Imiddels aantal keren top uitgeprobeert maar rond de 170 houd het echt op. Het is natuurlijk ook een echte tourmachine, rijdt ook "zweverig" bij zo'n snelheid.
Johan

Bericht door Johan »

BertG schreef:
Nee, maar als hardrijder heb je wel de verantwoordelijkheid om extra goed op te letten, en te rekenen op onverwachte reacties van overige weggebruikers.

Dat betekent dus gewoon dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Soms kan 140 prima (hoewel de flitspalen daar anders over denken), en soms is 100 al te snel.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:.....en is bij een motor de voorrem weliswaar de belangrijkste, maar (zeker zonder ABS) ook de gevaarlijkste rem. Iets te hard inknijpen en je gaat onherroepelijk onderuit.
Iets te hard knijpen? Ik moet flink in de ankers, zeg maar echt hard doorknijpen, voordat het voorwiel blokkeert (hetgeen me tot nu toe nu niet is gelukt). Let wel, dat is bij een droge weg zonder zand of iets dergelijks.

Bij hoge snelheid op droog asfalt, moet je altijd je druk "langzaam" opbouwen. Het volle gewicht van de motor drukt de band als het ware in het asfalt. Hiermee wordt ook de remoppervlakte van de band vergroot. Slippen is dan bijna onmogelijk, ook bij een natte weg overigens.

Tijdens VRO2 leer je met 90 km per uur een uitwijkmanouvre te doen te doen in de waterbak. Ook met 120 km per uur een noodstop. Dat zegt voldoende denk ik. Lees hier de ervaringen van Frank en Roelof.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

OK, als je voldoende ervaring hebt en een paar VRO's hebt meegemaakt, dan lukt je zoiets waarschijnlijk zonder problemen.

Waarschijnlijk mede door mijn onervarenheid heb ik toen ik net drie weken motor reed wel iets té hard geknepen, waarna ik onderuit schoof en tegen een auto klapte (die geen voorrang gaf, vandaar mijn "paniek"reactie).

Dat zit me nog steeds tussen de oren, vandaar misschien dat ik nu wat te voorzichtig ben geworden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:OK, als je voldoende ervaring hebt en een paar VRO's hebt meegemaakt, dan lukt je zoiets waarschijnlijk zonder problemen.

Waarschijnlijk mede door mijn onervarenheid heb ik toen ik net drie weken motor reed wel iets té hard geknepen, waarna ik onderuit schoof en tegen een auto klapte (die geen voorrang gaf, vandaar mijn "paniek"reactie).

Dat zit me nog steeds tussen de oren, vandaar misschien dat ik nu wat te voorzichtig ben geworden.
Dat van "tussen de oren" heb ik met regen en bochten. Op de een of andere manier durf ik niet ver genoeg in de bocht te hangen terwijl dit wel gewoon moet kunnen.
Voorbeeld:
Bij een lange doorlopende bocht waar 90 km/u aangegeven staat, rij ik met droog weer moeiteloos 100 km/u. Bij nat weer gaat de snelheid terug naar 80. Ook bij regen zou de bocht gewoon met 90 km/h genomen moeten worden. Tenslotte zie ik vaak genoeg motorrijders die van mij weglopen bij regenachtig weer terwijl we dezelfde bocht nemen. Zij durven dus meer (?) of nemen meer risico (?) of weten beter waar de grens ligt (?). Geen idee. :wn1 Waarschijnlijk het laatste.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

mp1963 schreef:Zij durven dus meer (?) of nemen meer risico (?) of weten beter waar de grens ligt (?). Geen idee. :wn1 Waarschijnlijk het laatste.
De enige manier om precies te weten waar de grens ligt is 'm een keer overschrijden. Niet aan te raden ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:OK, als je voldoende ervaring hebt en een paar VRO's hebt meegemaakt, dan lukt je zoiets waarschijnlijk zonder problemen.
Coen, een paar VRO's zijn daar echt niet voor nodig. Misschien wat meer rijervaring aangevuld met een VRO1? Als ik het goed heb, heb jij je motor vorig jaar gekocht en rijd je dagelijks woon-werk. Een VRO1 is zeker aan te raden, en dan goed opletten. Wat de instructeur kan, dat kan jij ook!!

Zelf heb ik de VRO1 vorig jaar gedaan. Na 9 jaar op mijn oude motor en na 2 maanden op mijn nieuwe. Ik heb onnoemelijk veel geleerd. Was ook een hoop vergeten uit de tijd van mijn examen (ergens rond 1988).
Oefenen op een verlaten parkeerterrein wil ook wel helpen.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

VRO-1 ben ik zeker van plan, hopelijk dit jaar, anders volgend jaar zeker.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

mp1963 schreef:
Zelf heb ik de VRO1 vorig jaar gedaan. Na 9 jaar op mijn oude motor en na 2 maanden op mijn nieuwe. Ik heb onnoemelijk veel geleerd. Was ook een hoop vergeten uit de tijd van mijn examen (ergens rond 1988).
Oefenen op een verlaten parkeerterrein wil ook wel helpen.
Mee eens. Een VRO is heel nuttig, en tijd inruimen om zelf te oefenen ook.

Zeker bij droog wegdek kun je heel hard remmen. Als je maar op de juiste manier de rem aanlegt, en daarna snel doorknijpt.
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

CaveyH schreef:VRO-1 ben ik zeker van plan, hopelijk dit jaar, anders volgend jaar zeker.
Op 1 april aanstaande (geen grap) ga ik de cursus RMT doen, Regionale Motor Training, dit is een uitgebreide motorrijles waarin de diverse onderwerpen van het motorrijden nog weer eens aan bod komen. Voorbeelden zijn: voertuigbeheersing etc.

VRO1 lijkt mij dan een logische vervolgstap om te nemen. Wanneer ik dat ga inplannen weet ik nog niet.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”