mototaz schreef:Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
OK, daar gaan we maar 's even goed voor zitten
Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten of hij het risico op een bon of zelfs kwijtraken van het rijbewijs wil nemen. Toch blijft er een risico inzitten voor overige weggebruikers en dat vind ik om heel eerlijk te zijn altijd onverantwoord.
Om jouw voorbeeld als uitgangspunt te gebruiken: je rijdt midden in de nacht met, stel, 180 km/u waar 120 km/u is toegestaan. De weg is vrijwel leeg en, zoals je zegt, wat er rijdt houdt netjes rechts. Op het moment dat je aan komt razen, gebeurt er echter iets op de rechterbaan (iemand voegt in waardoor een ander uitwijkt naar links of iemand gaat inhalen).
Dan kan het volgens mij als volgt gaan:
1. jij schrikt, de persoon die naar links komt schrikt, maar je raakt elkaar niet, vloekt allebei even hartgrondig op die andere "idioot" en iedereen vervolgt zijn weg.
2. jij schrikt en trapt op je rem of probeert ook uit te wijken, raakt daarbij de controle over het stuur kwijt en ervaart hoe het is als in de achtbaan het karretje in een bocht rechtdoor gaat. Onplezierig vooruitzicht met misschien dodelijke afloop. Achteraf zal men zeggen:"Hij reed ook als een idioot, eigen schuld."
3. de naar links komende automobilist schrikt, stuurt terug of doet iets anders waardoor hij en misschien ook de automobilist die hij net inhaalde of waarvoor hij uitweek elkaar raken of anderszins de macht over het stuur verliezen. Ook dit kan zeer vervelende tot zelfs dodelijke consequenties hebben, 120 km/u is tenslotte geen lage snelheid bij een botsing.
Als het anders afloopt dan situatie 1. is de snelheidsduivel in mijn ogen onverantwoordelijk bezig geweest, bij situatie 2. heeft ie zichzelf daarmee maar in situatie 3. zou dit in mijn ogen "dood door schuld" of zelfs "voorbedachten rade" zijn: je neemt immers willens en wetens het risico dat dit gebeurt.
De kans dat er zoiets gebeurt is minimaal, maar niet volledig 0. Om die reden houd ik mijzelf óók op een volstrekt lege weg midden in de nacht aan de geldende snelheid. Al is het maar om mezelf achteraf niet te hoeven verwijten "had ik maar..."
Misschien een beetje overdreven en doorgeslagen reactie, maar je vroeg om meningen, dus hier heb je de mijne