NT700V of doorgaan met de NT650V

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ben Giesbers

NT700V of doorgaan met de NT650V

Bericht door Ben Giesbers »

Lieden!

Ik rijd nu inmiddels een jaar op mijn NT650 van 1998 en heb er bijna 10000 km extra opzitten en ik geniet iedere dag. Het lijkt wel erger te worden... Nu het slechte weer komt begin ik wel wat angstig te worden met remmen (met name met de voorrem) en in bochten. Ik heb al 2 keer een situatie gehad dat ie achter weg floepte maar ik hield em overeind.... Ik denk dat ik mijn remtechtnieken wat verder moet verbeteren voor dit jaargetij.... Een alternatief is nadenken over een ABS systeem..... en dan een stapje verder.......
Is het verschil tussen een NT 700 en een 650 NT van 1998 groot? Isd het de moeite waard om over te stappen?.... Er begint wat te jeuken.....

Ik heb opok al gedacht aan een Pan 1300 maar das denk ik nog te vroeg en niet ideaal met mij rijgedrag.... Krijg ik nog meer bekeuringen en het stuurt wat minder handig in het drukke verkeer....

Wie maakt mij wijs over de verschillen.... Is het echt een stap voorwaards?
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Ben,

wat de voorrem betreft. Gewoon niet te hard knijpen.
Wat het wegglippen betreft: Dat is dus achter. Ik ga uit dat dat gebeurt is in korte bochten. Welke band heb je er achter om liggen?
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Ben Giesbers

Ik heb inmiddels wel begrepen dat het voorremmen vele vele malen effectiever is dan achter daar je druk zet de grond in als je de voorrem intrekt. Dat wegsl;aan was op een recht stuk.. Ik reed met mijn broer en ik reecd voorrop en dan bij het stoplciht kijk ik even in mijn spiegel of ie nog in beeld is... Te ver weg dan trek ik bij oranje flink aan de rem en inmiddels durf ik te concluderen dat dat vaak te hard is... Kan dan beter doorrijden en em owachtend an bij dit bladervalweer en regen te hard gaan remmen met alleen de achterrem... Dan ga je dus... Ik heb wat schrik voor die voorrem want als je dan gaat dan lig je ook gelijk plat...

Een paar overwegingen die ik maak zijn de volgende:
- motor met ABS aanschaffen
- andere banden (er zijn geen winterbanden toch) die met dit weer de beste resultaten geven (welke precies? prijs?)
- slipcursusje volgen, ik heb nog wat te goed van mijn rij-instructeur
- advies inwinnen....

Wak nu achter op heb liggen moek morgen even bekijken bij daglicht... Kom ik op terug Ed... Maar wat heb jij voor een advies voor de banden want die moeten er binnenkort af...
Laatst gewijzigd door Stephan op 07 sep 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
BertG

Bericht door BertG »

Allereerst denk ik dat je wellicht te hard rijdt of te laat kijkt en te hard of ongecontroleerd remt. Dat is geen veroordeling maar maak ik op uit je eigen woorden.

Voor beide remmen, voor en achter, geldt:

1: aanleggen
2: druk opbouwen
3: doorknijpen, doorknijpen, doorknijpen, etc.

Mijn rij-instructeur dreunde altijd in mijn oor:
"aanleggen, opbouwen en doorknijpen, doorknijpen, doorknijpen, dat kan nog veel harder!!!"

En hij heeft gelijk.
Heb 1 keer de achterkant van een bestelwagen steeds dichterbij zien komen toen tijdens het weven/ritsen op de snelweg de boel massaal ging remmen op de snelweg.
Seconden leken minuten, en de veilige afstand kromp zienderogen.
Ik was net bezig met spiegelen en over de schouder kijken en weven.

Mijn reflext was het in mijn hoofd opzeggen van bovenstaande riedeltje:
"...doorknijpen (3x) dat kan harder"
En het kon harder, en het redde mij!
En nog steeds betrap ik mij wel eens op het riedeltje in mijn hoofd. :oops:

Zolang je maar eerst aanlegt, daarna druk opbouwt, vervolgens doorknijpen, doorknijpen, doorknijpen.
Het aanleggen en drukopbouwen zorgt ervoor dat het gewicht geleidelijk op het voorwiel komt,
waardoor tijdens het doorknijpen (bijna) maximaal gewicht op het voorwiel staat waardoor glijden vermeden wordt.

Voor beide remmen, voor en achter, geldt:
bij abrupt remmen gaat de boel glijden.

Achter: vaak nog op te vangen doordat de schrikreactie is: loslaten
Voor: meestal fataal wat leidt tot afstappen zonder stil te staan, oftewel vallen.

Tenslotte: ik rem nooit (bewust) met de voetrem tenzij ik denk dat ik het niet ga halen. (Op de NT700 gaat dit niet op door het DualCBS, maar zelfs op een CBR600F3 en XT660R altijd zo gedaan.)
Hierdoor ontstaat een soort automatisme dat de voorrem eerst maximaal gebruikt wordt alvorens de voetrem te benutten.
Dus het volle gewicht is bij mij altijd op het voorwiel en daarna de voetrem.
Dit leidt soms tot zeer spectaculair, doch onbewust en misschien ongewenst, maar wel altijd gecontroleerd, sliden van het achterwiel.
En het loslaten van de voetrem corrigeert dit gedrag vanzelf.

Ook rem ik, hoewel altijd beheerst, soms in bochten.
Beheerst is het credo, maar het kan echt, mits aanleggen en opbouwen (doorknijpen achterwege laten in bochten :x )
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik rij zelf een NT650 uit 2001, dus hetzelfde model als jij, Ben.

Ik kan best een aantal redenen bedenken om over te stappen op een NT700, maar de remeigenschappen staan daarbij ver onderaan het lijstje. Als je overstapt omdat de andere motor ABS heeft dan ga je er dus eigenlijk al van uit dat je die nodig gaat hebben. Dat betekent dat er iets mis is met de remtechniek, want een ABS-systeem gebruik je als het goed is nooit. Bij mijn rij-opleiding kreeg ik van mijn instructeur altijd flink op m'n falie als bij de noodstop de ABS ingreep, want dan remde ik niet goed.

Ik denk dus dat zo'n slipcursusje waar je het over had dus in dit geval de beste optie is, waarschijnlijk nog de voordeligste ook en het helpt je sowieso, op welke motor je vervolgens ook stapt.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Ben Giesbers schreef:
EdVissers schreef:Ben,

Wak nu achter op heb liggen moek morgen even bekijken bij daglicht... Kom ik op terug Ed... Maar wat heb jij voor een advies voor de banden want die moeten er binnenkort af...

Ben,

hier van je van alles over banden etc.

http://deauville.forum2go.nl/techniek-banden-f79.html
Groetjes,

Ed

ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Wat mij opviel toen ik op een Pan aan het proefrijden was, was dat inderdaad de achterrem vrij snel blokkeert (ook geen ABS op het 1992 model ;)).
De banden echter, waren zo goed als bevroren, zo koud en wat verder een puntje van aandacht is, is dat die achterband ongelofeloos glad/vlak was. Dit speelt natuurlijk ook mee. Zeker voor je gevoel van bochten nemen en de zekerheid waarmee je dit kunt doen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Helemaal eens met Bert,
Cursusje gehad van voormalig motoragent. Zette een paar pilonnen neer en vanaf die plek gaan remmen. Na telkens kortere remafstand en iedereen dacht dat het niet korter kon klom hij even op de motor om de remafstand bijna te halveren.
Dus:
1: aanleggen
2: druk opbouwen
3: doorknijpen, doorknijpen, doorknijpen, etc. Het is je moeder niet!

Verder heb ik hiervoor zelf op 2x Diversion, een NT650 gereden en nu een NT700. ook proefrit gereden op een Pan-am 1300 maar dat is (nog) niets voor mij.

Bij al die motoren is het principe gewoon veel met de voorrem en de rest met de achterrem.

Kijk even na wat voor banden je erop heb liggen en check ook de spanning.

Succes Cor
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Gewoon het remmen gaan oefenen op een verlaten parkeerterrein.

Je zal zien dat je meer grip hebt dan je denkt.
Dat geeft het verhaal van Cor overigens ook al aan.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
stxrider

Bericht door stxrider »

ikkieman schreef:Wat mij opviel toen ik op een Pan aan het proefrijden was, was dat inderdaad de achterrem vrij snel blokkeert (ook geen ABS op het 1992 model ;)).
Ik had een 1992 model (wijnrood) met ABS/TCS, maar dat terzijde....

Ik kan je een slipcursus aanbevelen die wordt gegeven in Nuenen. Daar moet je eerst vol in je remmen knijpen om de motor in de slip te krijgen en ga je ook resuluut op de zijwielen! Leuk detail is dat ik daar mijn instructeur tegen kwam van 15 jaar geleden, Jan Bastinck en die is :up

Daarna wordt een en ander uitgelegd en gaat men in op het aanleggen en gedoseerd remmen. En het werkt echt! Aan het begin heb je de zijwielen nodig, maar aan het einde van de dag raken de wieltjes niet meer de grond.

Hier een YourTube filmpje voor een impressie:
http://www.youtube.com/watch?v=AkOn2pBXZmY

Hier ook nog een link naar de LCVM voor wat tips voor de Herfst ;)
http://www.lcvm-bergtrainingen.eu/defau ... 0&TaalNR=0
Ben Giesbers

CaveyH schreef:Ik rij zelf een NT650 uit 2001, dus hetzelfde model als jij, Ben.

Ik kan best een aantal redenen bedenken om over te stappen op een NT700, maar de remeigenschappen staan daarbij ver onderaan het lijstje. Als je overstapt omdat de andere motor ABS heeft dan ga je er dus eigenlijk al van uit dat je die nodig gaat hebben. Dat betekent dat er iets mis is met de remtechniek, want een ABS-systeem gebruik je als het goed is nooit. Bij mijn rij-opleiding kreeg ik van mijn instructeur altijd flink op m'n falie als bij de noodstop de ABS ingreep, want dan remde ik niet goed.

Ik denk dus dat zo'n slipcursusje waar je het over had dus in dit geval de beste optie is, waarschijnlijk nog de voordeligste ook en het helpt je sowieso, op welke motor je vervolgens ook stapt.

Koen ik ben hartstikke tevreden met men Deauville 650 NT en dat slipcursusje ga ik deze week regelen.. Ik denk dat dat gepiel van mij allemaal terug te koppelen is aan een avontuur uit mijn jeugd waarbij ik op een mobilet genadeloos onderuit ging met een remactie met uitsluitend de voorrem op een zandpad... Klinkt stom maar is echt zo.... die schrik is er nog steeds niet helemaal uit.. Even wegwerken....

Prettige zondag,
Ben
stxrider

Bericht door stxrider »

Hierboven verwoord je het beste argument voor het nemen van ABS. Als elke dag in het verkeer zit, afhangkelijk van de regio natuurlijk, is het toch lekker als je het erop hebt zitten.

Ik rij elke dag naar Den Haag over de A12, en je wilt niet weten hoevaak ik plots in de remmen moet. Ondanks al vele rijvaardigheidstrainingen blijft de schrikreactie toch de voorrem. Door mijn ervaring kan ik zeggen dat ik goed defensief rijdt, maar er zijn toch steeds van die kamikazepiloten waarbij het ABS met in de loop der tijd heeft behoed toch het maken van een schuiver.

Mensen die denken "ik heb het niet nodig", dat kan...... tot die ene keer dat je gewenst had dat het op je motorfiets zit (mijn mening)

Ik heb al diverse ongelukken meegemaakt waaronder 3x van achteren waarbij 1x dat ik met ABS op nat wegdek wel op tijd stil stond en de auto zonder ABS niet. IK zweer bij ABS. Ik zie het als een extra dat je kan behoeden tot ergere gevolgen.

Gr. Arno ;)
Laatst gewijzigd door Stephan op 07 sep 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ed Vissers
Motorloos

CaveyH schreef:Als je overstapt omdat de andere motor ABS heeft dan ga je er dus eigenlijk al van uit dat je die nodig gaat hebben. Dat betekent dat er iets mis is met de remtechniek, want een ABS-systeem gebruik je als het goed is nooit.
In normale situaties zul je j ABS nooit aanspreken, anders is er idd iets mis met je remtechniek.

Er zijn 2 situaties waarbij je je ABS wel aan zult spreken, ook al ben je een zeer ervaren rijder.

1. Het is onvoorzien glad ( je hebt dat dus niet in de gaten ) en je moet flink remmen.
2. Je remt in een panieksituatie.

In beide gevallen helpt ABS te vorkomen dat je onderuit gaat.

Situaties onder 1 zijn wellicht te voorkomen door nog beter op het wegdek te letten.

Situaties onder 2 zijn niet te voorkomen. Vroeg of laat krijg je daar wel een keer mee te maken. Paniek en remmen zorgt in de regel voor blokkeren en bijna altijd een schuiver.

Ben,
laat je hierdoor niet weerhouden lekker op je NT650V te (blijven) rijden. Je bent niet de enige hoor ;) . Het aanleren van een goede remtechniek en goed defensief rijden voorkomen bijna alle problemen.
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Met mijn opmerking bedoelde ik ook niet dat ik ABS een waardeloos iets vind, integendeel. Ik zou alleen niet vanwege ABS alleen overstappen op een andere motor. Als ik op den duur vanwege wat voor reden dan ook op zoek ga naar een andere motor, dan is ABS absoluut wel iets wat ik erop zou willen hebben, maar het zou niet de aanleiding zijn om over te stappen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Ik heb zelf ook voor een motor zonder ABS gekozen ondanks dat ik 2 keer op mn plaat ben gegaan met mijn NT650V
Groetjes,

Ed

coenox

Bericht door coenox »

ABS is fijn, maar inderdaad onvoldoende reden om over te stappen. Als je remtechniek niet voldoende is geeft het misschien zelfs een onterecht gevoel van veiligheid.

In onderstaande situatie stond ik op tijd stil (overigens zonder ABS), maar de auto achter mij niet. Rij nu weer zonder ABS, maar wie weet bij de volgende.

Afbeelding
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Da's ook een manier om je kuipruit te demonteren zo te zien, maar vin't wel errug rigoreus ;) Hoe ben je er zelf afgekomen?
Laatst gewijzigd door Stephan op 07 sep 2012, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
coenox

Bericht door coenox »

Het is inmiddels al twee jaar geleden, maar ik ben er goed vanaf gekomen. Beetje nekpijn, maar dat was na drie keer fysio over.

Mijn vrouw won overigens die dag een Boretti oven van 3200 euro. Heb voorgesteld die te verkopen voor een andere motor, maar dat is niet gebeurd .

Ik heb de rode Deauville van haar overgenomen en van het verzekeringsgeld hebben we een spierwitte voor haar gekocht.
Ben Giesbers

Mooi verhaal Coen..... Zeker dat Boretti oven verhaal!

En als jouw afschrift klopt dan heb je al aardig wat motoren gehad? Voor mij is het de eerste en ik geniet iedere dag.... Mijn vrouw kwam met het idee als cadeau voor ons 25 jarige huwelijk.... en nu ben ik besmet.... Morgen weer naar Utrecht met de motor en maar hopen dat het goed weer is.

Groeten,
Ben
Laatst gewijzigd door Stephan op 07 sep 2012, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
coenox

Bericht door coenox »

Misschien zie ik je morgen dan, Ben. Ik rij om half 8 van Woerden naar Bilthoven, via Utrecht. Het weer lijkt beter te worden.

En wat dat bijschrift betreft. Eh... dat is wat mijn vrouw en ik op dit moment in ons bezit hebben. We kunnen moeilijk afscheid nemen. Oa de CX500 die ik als eerste motor kocht in 1986. Een soort voorloper van de Deauville.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Beste Ben,

Klinkt mij bekend. Ik kreeg 1 (één) motorrijles toen ik 40 werd. Verkocht!
Paar verschillende motoren gehad zowel voor werk, als voor woon-werk en voor toeren. Nu vanwege beperkte afstand woon-werk verkeer (15 minuten fietsen) gebruik ik de Deauville voor toeren, korte vakantie e.d. en soms voor een opdracht wat verder weg.
Wat een kado al niet teweeg kan brengen.

Een goede werkweek aan u allen.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Ben Giesbers

coenox schreef:Misschien zie ik je morgen dan, Ben. Ik rij om half 8 van Woerden naar Bilthoven, via Utrecht. Het weer lijkt beter te worden.

En wat dat bijschrift betreft. Eh... dat is wat mijn vrouw en ik op dit moment in ons bezit hebben. We kunnen moeilijk afscheid nemen. Oa de CX500 die ik als eerste motor kocht in 1986. Een soort voorloper van de Deauville.
Ik moet van Son naar Bussum.. 1 h en 5 minuten, ik heb net even afgetankt. Het zou droog zijn morgen 10 tot 15% kans.. Wel wind... We zien wel...

Jij hebt veel motoren da kan ik even niet volgen.... wat moeten jullie met CX500 (5x)? Zijn dat 5 van dezelfde motoren..... hebben jullie een winkel? :-)
:lol: :lol: :D

Wij hebben hier een CBF600 staan voro de vrouw en Ben op zen Deauville..

Prettige avond..

Ben
RonalT

Bericht door RonalT »

Verbaas je niet, er zijn liefhebbers.
Ik ken meer mensen die een aantal van het zelfde type motoren hebben. Maar al die motoren zijn verschillend.

En over dat remmen, leer je (zelf) een goede remtechniek aan. Zoek een rustige rechte weg of een grote parkeerplaats en ga bij oplopende snelheden remmen. Eerst bij 50 daarna bij 70 velvolgens 80 of 100 km/uur
Rem een groot aantal keren.

En kijk na elke keer of je techniek goed was.

Zoals al eerder geschreven, aanleggen, druk opbouwen en knijpen-knijpen-en-nog-eens-kn.....

Ik heb het met Karin haar 700 geprobeerd, maar op asfalt of klinkers krijg ik de ABS niet aan het werk, hoe hard ik ook knijp. Maar aanleggen, druk opbouwen en knijpen.

Dan blokkeer je niet. :roll:
stxrider

Bericht door stxrider »

RonalT schreef: Ik heb het met Karin haar 700 geprobeerd, maar op asfalt of klinkers krijg ik de ABS niet aan het werk, hoe hard ik ook knijp. Maar aanleggen, druk opbouwen en knijpen.

Dan blokkeer je niet. :roll:
De huidige ABS systemen zijn zo geavanceerd dat zelfs goede rijders moeite hebben om het te winnen van het ABS....... Honda heeft trouwens een van de betere ABS systemen al zijn de verschillen per merk in de loop der jaren kleiner geworden.

In de vergelijkingstest in de laatste Promotor, tussen de Yam FJR1300AS en de Honda VFR DCT (de automaat versies) kwam naar voren dat de Yamaha duidelijk een langere remweg had door de grovere afregeling van het ABS.
coenox

Bericht door coenox »

Ben Giesbers schreef: Jij hebt veel motoren da kan ik even niet volgen.... wat moeten jullie met CX500 (5x)? Zijn dat 5 van dezelfde motoren..... hebben jullie een winkel? :-)
:lol: :lol: :D

Ben
Even kort, anders wordt het wel heel erg off topic: Ik ben voorzitter van de Nederlandse Honda CX club (http://www.hondacx500.nl" opent="in(nieuw);venster;). Mijn vrouw en ik hebben ieder een CX voor clubweekenden, rittten e.d. Daarnaast nog 3 projecten/onderdelenmotoren die op dit moment niet rijden. Hiervan was er één gratis, één kostte 150 euro, en één kostte 200 euro. Ze zijn allemaal belastingvrij en staan op een verzamelverzekering (88 euro per jaar WA voor alles bij elkaar). Kortom, een betaalbare hobby (kost allleen tijd).

Coen
(die inmiddels op zijn werk is en het is inderdaad droog)
Laatst gewijzigd door Stephan op 07 sep 2012, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote leesbaar gemaakt.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”