bekeuringen in Belgie

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ben Giesbers

bekeuringen in Belgie

Bericht door Ben Giesbers »

Deauville liefhebbers!

Ze hebben me geflits en helaas bleek dat nog binnen de bebouwde kom te zijn waar je maar 50 mag rijden en op de aankondiginging die ik thuis in de bus kreeg stond dat ze met een snelheid van 86 hebben geflits....

Hoe gaat dat aflopen? Wat ik inmiddels weer is dat dat iets van 260 euros gaat worden en daar krijg je toch wel pien in de buuk van niet?
Ik heb een probleem om me aan de snelheid te houden merk ik..... Niet dat ik een echterlijk scheurneus ben maar rijd toch vaak op stukken waar ik denk dat het efkes kan te hard....

Het is gelukkig pas mijn eerste maar hij gaat wel pijn doen als ie echt gaat komen.... Vraag is of ie gaat komen?

Werken die belgen het echt af? En wat als je niet betaald?

Groeten,
Ben
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ai Ben, da's niet zo fraai inderdaad. Ik vrees dat dat toch betalen wordt. Succes met de afwikkeling. Het is altijd hard geld, zo'n bekeuring.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Tja, ik ben niet bepaald een deskundige op dit gebied, maar doordat ikzelf ook vlakbij de grens woon hoor ik er wel met enige regelmaat collega's of vrienden over. Schijnt dat ze er weliswaar idioot lang over doen, maar dat ze er wel achteraan blijven gaan tot je betaalt. En niet betalen leidt tot hogere bedragen... Er is een samenwerking tussen o.a. NL en BE hierover die het mogelijk maakt dat boetes ook in het andere land geïnd kunnen worden.

Denk dus dat je toch de klos bent en moet dokken... Balen maar ach, je hebt ook de lol van het hard rijden gehad, nietwaar? ;) Wel een duur ritje...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Belgen werken het echt af.
En Nederland en België wisselen gegevens uit.
Als je niet betaald sturen ze een bericht naar de Nederlandse politie.
Die krijgt het verzoek om bij je aan de deur te gaan.
Dan kan ook zijn om je uit te nodigen naar België te komen om voor de rechtbank te verschijnen danwel om op een politiebureau te komen betalen.
Dat kan echter wel een jaar duren voordat men vindt dat je in gebreke blijft en de Nederlandse politie inlicht om deze maatregelen uit te voeren.

Ik zou zeggen: op eerste verzoek de rekening voldoen dat voorkomt problemen in de toekomst.

Volgens mij werkt het in België net zoals in Nederland.

In Nederland
Als het loopt zoals in Nederland dan:
...kan het namelijk zijn dat je bij een volgend bezoek aan België ineens langs de kant gezet wordt en direct moet afrekenen.
Als dat betalen, om welke reden ook, niet lukt kan het gebeuren dat ze je motorvoertuig 'gijzelen' als onderpand voor de betaling.

Gijzeling
De gijzeling zorgt er niet voor dat de boete wordt verlaagd. Na de gijzelingstermijn (die afhankelijk is van de hoogte van de boete) staat het volledige bedrag dus nog open.

Inbewaring nemen
Ook kan het bij een volgende boete gebeuren dat, als men je kenteken controleert en ontdekt dat je een oude boete open hebt staan,
men meteen je motorvoertuig van de weg haalt. Men redeneert dan dat de vorige boete niet betaald is, dus deze waarschijnlijk ook niet betaald gaat worden.

Ook als dit niet jouw motorvoertuig is. Bijvoorbeeld bij een staandehouding in een andermans motorvoertuig waarbij jij als bestuurder wordt gecontroleerd.

In Nederland zijn veel overtredingen de zogenaamde Wet Mulder (Wet Administratieve Handhaving Verkeersvoorschriften).
Dit valt onder Bestuursrecht en niet onder Strafrecht.
Het verschil: hardere sancties en je bent verplicht mee te werken (informatieverstrekking) en te antwoorden
want je bent geen verdachte (dus geen zwijgrecht).
Ook heb je eerst met een Officier van Justitie te maken en pas later in het traject met een rechter.

Zie ook hier
Laatst gewijzigd door BertG op 11 nov 2010, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Catbustingdog
Motorloos

Re: bekeuringen in Belgie

Bericht door Catbustingdog »

Ben Giesbers schreef:Deauville liefhebbers!

Ze hebben me geflits en helaas bleek dat nog binnen de bebouwde kom te zijn waar je maar 50 mag rijden en op de aankondiginging die ik thuis in de bus kreeg stond dat ze met een snelheid van 86 hebben geflits....

Hoe gaat dat aflopen? Wat ik inmiddels weer is dat dat iets van 260 euros gaat worden en daar krijg je toch wel pien in de buuk van niet?
Ik heb een probleem om me aan de snelheid te houden merk ik..... Niet dat ik een echterlijk scheurneus ben maar rijd toch vaak op stukken waar ik denk dat het efkes kan te hard....

Het is gelukkig pas mijn eerste maar hij gaat wel pijn doen als ie echt gaat komen.... Vraag is of ie gaat komen?

Groeten,
Ben
Hoi!
Welcome to the club ...
Ben je met 86 geflitst, of is 86 de snelheid na omrekening voor de boete?
Dat zal op financieel gebied toch wel een verschil maken!

Die belgen werken het echt wel af hoor! De uitvoering van de boete hangt een beetje af van de plaats waar je geflitst bent en hoe druk de magistraat het daar heeft. Soms kan dat behoorlijk wat duren, maar, net als in Nederland: praten mag je, maar betalen moet je.

Indien je er voor opteert niet te betalen hoef je geen angst te hebben dat men je bij een volgend bezoek aan België van de baan af plukt en je voertuig in "bewaring" neemt. Dat is hier bij ons (nog) geen gewoonte!

Toch zou ik je aanraden om, hoe pijnlijk het ook is, dadelijk bij de eerste vraag te betalen, ben je ineens van de hele zaak af.

Doe niet als ik, en maak er geen (overigens slechte) gewoonte van!
sportieve groet :blg
Noël

Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Catbustingdog schreef:Doe niet als ik, en maak er geen (overigens slechte) gewoonte van!
Noël, bedoel je hiermee dat jij er wel een gewoonte van hebt gemaakt? ;)
(Hulp bij) stoppen met roken kan nog wel 's door je zorgverzekering worden vergoed, maar stoppen met te snel rijden moet je echt helemaal zelf doen :l
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Rataplan

Bericht door Rataplan »

Is te zien wat de aankondiging vertelt......
Is deze snelheid van "86" met of zonder correctie :?:

Meestal wordt de snelheid vermeld NA correctie en dit kan dus betekenen dat je in werkelijkheid geflitst bent aan 92 km/u en na correctie omgezet naar 86km/u..
Binnen de bebouwde kom worden de minnelijke schikkingen toegepast voor een snelheid die tot max. 30km/u overschreden wordt; is het méér, dan wordt het de rechtbank.
Indien dit het geval is, dan zal er verwezen worden naar de rechtbank. Meestal volgt er dan ook een boete en ben je je rijbewijs voor gemiddeld 1 tot 3 maanden kwijt.

Indien deze 86km/u de effectieve snelheid is zonder correctie, dan heb je eigenlijk nog geluk en kom je na correctie aan 80km/u, wat nog juist op de limiet van de 30 overschreden km/u valt.
Bij niet-betaling of betwisting zal er dan ook doorverwezen worden naar de rechtbank en zal de boete dan ook meestal hoger liggen dan de eerder minnelijke schikking. Ook ben je meestal je rijbewijs voor één of enkele weken kwijt.

Hopelijk voor u is de vermelde gemeten snelheid zonder correctie.

Meestal staat er onderaan de toegestuurde Pro-Justitia de vermelding dat je een "tweede schrijven" zal toegestuurd worden met een uitnodiging tot het betalen van een"onmiddellijke inning". Is dit het geval, dan kun je meteen betalen; is dit niet het geval wordt het waarschijnlijk de rechtbank.

http://www.wegcode.be/boetetarieven
http://www.wegcode.be/boeteberekening
http://www.wegcode.be/modules/mod_boete ... rge_nl.htm
Ben Giesbers

Bericht door Ben Giesbers »

Catbustingdog schreef:

Groeten,
Ben
Hoi!
Welcome to the club ...
Ben je met 86 geflitst, of is 86 de snelheid na omrekening voor de boete?
Dat zal op financieel gebied toch wel een verschil maken!

Die belgen werken het echt wel af hoor! De uitvoering van de boete hangt een beetje af van de plaats waar je geflitst bent en hoe druk de magistraat het daar heeft. Soms kan dat behoorlijk wat duren, maar, net als in Nederland: praten mag je, maar betalen moet je.

Indien je er voor opteert niet te betalen hoef je geen angst te hebben dat men je bij een volgend bezoek aan België van de baan af plukt en je voertuig in "bewaring" neemt. Dat is hier bij ons (nog) geen gewoonte!

Toch zou ik je aanraden om, hoe pijnlijk het ook is, dadelijk bij de eerste vraag te betalen, ben je ineens van de hele zaak af.

Doe niet als ik, en maak er geen (overigens slechte) gewoonte van!
De gemeten snelheid was 86 en daar staat niets bij van corrrectie.. We wachten oaf maar wat me inmiddels duidelijk is is dat ik mot lappen! We zullen er dan ook maar niet verder over zeuren! Na 10000 km rijden dit jaar 2.6 eurocent per km extra kosten door deze bon..
En nu maar hopen dat de volgende lang uitblijft....

Groeten

Ben
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”