Rijles

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Softy

Rijles

Bericht door Softy »

Joehoe, morgen (7/10/10) mijn eerste rijles :P
Volgende week donderdag (14/10/10) mijn volgende rijles.
Hierna kan ik eindelijk (legaal :P ) rond rijden :D
Toen ik belde om mijn lessen vast te leggen vroegen ze mij of ik al kon rijden met de moto.
Ik heb maar ja gezegt want anders krijg je zo individueel les en daar had ik geen zin in.
Kheb al wat geoefend met mijn deaufje en het komt wel goed :)
Ik weet alleen niet of ik mijn examen zal kunnen afleggen met mijn moto.
De rijlessen zijn ook met een moto van de rijschool met een kleine draaicirkel naart schijnt.
Weten jullie of het mogelijk zou zijn om mijn examen af te leggen met de deauville?

Groeten,

Jeroen
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland kun je bij het CBR opvragen aan welke eisen het voertuig moet voldoen om er examens mee te mogen afleggen. Dat kan dus in theorie ook je eigen motor zijn, als je dat wilt.

Ik zou er echter liever voor kiezen het leren rijden op de motor van de rijschool te doen. Ik heb tijdens het lessen enkele keren gezien dat er iemand onderuit ging en da's toch zonde als je dat met je eigen motor gebeurd. Leren met vallen en opstaan doe je dan het best met andermans spullen in dit geval, die zijn ervoor tenslotte ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Softy

Bericht door Softy »

Ja, technisch gezien is de deauville goed voor het examen af te leggen.
Echter moet je het eerste deel op een parkoer doen.
Dit is een hele hoop manouvres zoals het rijden van 8 vormen, slalommen, remproef,...
Als je hiervoor slaagt mag je het 2de deel op de baan afleggen.
Nu is het vermoedelijk een probleem dat de deauville niet kort genoeg draait om die manouvres te kunnen doen...

Mijn rijles morgen en volgende week zijn met een KTM van de rijschool.
Dat mag je niet doen met je eigen moto.
Je examen kan ik ook afleggen met de moto van de rijschool maar dan moet ik vooraf nog 2 uur extra lessen nemen (136€ extra) en dan mag ik de moto van de rijschool gebruiken. Dit kost ook nogmaals 136€ extra.
Ik heb nu al 438€ betaald voor morgen en volgende week.
Als er dan nog 2 x 136€ bijkomt word het wel een redelijk dure bedoeling vind ik...

Ik heb thuis ergens een brochure liggen waar het parkoers opstaat.
Ik zal dit is met kegels uitzetten op een parking ergens, zo kan ik eens kijken of het te doen is met de deauville.
Wat ook nog een nadeel is is dat ik gedurende mn proefperiode ga oefenen met de deauville.
Als je dan ineens je examen moet aflegen met een moto die je niet kent... :roll:
Catbustingdog
Motorloos

Bericht door Catbustingdog »

Softy schreef:Ja, technisch gezien is de deauville goed voor het examen af te leggen.
Echter moet je het eerste deel op een parkoer doen.
Dit is een hele hoop manouvres zoals het rijden van 8 vormen, slalommen, remproef,...
Nu is het vermoedelijk een probleem dat de deauville niet kort genoeg draait om die manouvres te kunnen doen... :roll:
Alle oefeningen (of bijzondere verrichtingen zoals men in Nl zegt) zijn ook met de deauville perfect te doen! Oefening baart kunst!
sportieve groet :blg
Noël

Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Da's dan weer een verschil tussen BE en NL, hier mag je geen meter rijden op de openbare weg als je je rijbewijs niet hebt, dus blijft er niet veel anders over dan te lessen met de motor van de rijschool. Overigens ken ik geen rijschool waar je extra moet betalen voor het gebruik van de motor, dat is zo gebruikelijk hier in NL dat alle tarieven er gewoon op gebaseerd zijn.

't Zal dan wellicht ook wat duurder zijn hier in NL, ik heb een jaar geleden alles bij elkaar zo'n € 1400,- moeten betalen voor de rijlessen en de verschillende examens.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Rijles kost in een studentenstad als Groningen voor een duoles (bij een van de grotere scholen) €45 per les en sololes €49. Dit is voor 1 uur.
M'n vorige rijschool kostte €40 per 5 kwartier, maar was wel bijzonder brakke les.
Ik kwam qua kosten totaal uit op ongeveer €2500.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

conclusie: gewoon blijven schokken totdat je geslaagd bent.
Dan beginnen de kosten pas echt ................
benzine........onderhoud.....belasting........verzekering .........en niet te vergeten het verteer (op de terrasjes)
succes
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Je vergeet nog een andere flinke kostenpost, die eerder komt dan wat je al noemde: de aanschaf van de motor ;) De laatste kostenpost is overigens de leukste :)
Laatst gewijzigd door Stephan op 06 nov 2011, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Softy

Bericht door Softy »

Die heb ik al :D
Voor 2900€ heb ik een deaufje van 2002 gekocht met 21.500km.
Het enige wat er aan is is een heel klein beetje lakschade aan de benzinetank.
Verder is hij volledig in orde :P
Laatst gewijzigd door Stephan op 06 nov 2011, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Softy schreef:Die heb ik al :D
Voor 2900€ heb ik een deaufje van 2002 gekocht met 21.500km.
Dat had ik al begrepen uit je eerdere berichtjes, maar aangezien er een opsomming werd gemaakt van de kosten mocht deze natuurlijk niet ontbreken ;) 't Is (hopelijk) de grootste uitgave die je voor de hobby moet doen :l

Maarre, 21.500 km. is niet veel. Ik heb er zelf 4 maanden geleden eentje uit sept. 01 gekocht met (toen) 28000 op de teller. Daar staan er inmiddels bijna 5500 extra bij ;) Qua "gebruikerssporen" zat er wel wat her en der op de tank en de linkerkoffer, maar alles functioneert prima (op de handvatverwarming na, moet ik nog steeds een keertje goed uit elkaar halen en uitproberen waar het aan ligt).

Heeft de jouwe al dat CBS-systeem of is ie uit begin 2002 toen het er nog (net) niet op zat?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Softy

Bericht door Softy »

Ja, ik heb dat al op mijn deauville :)
Ik dacht eerst dat dit werkte bij de voorrem maar het is dus op de achterrem dat de voorrem ook werkt (en ik me maar afvragen hoe dat in elkaar zat :P )

Voor je handvat verwarming wil ik je wel helpen.
Als je niet heel ver woont kunnen we dat misschien eens samen uitmeten?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Softy schreef:Voor je handvat verwarming wil ik je wel helpen.
Als je niet heel ver woont kunnen we dat misschien eens samen uitmeten?
Je hebt een PB ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
henkbontekoe

Bericht door henkbontekoe »

Mijn rijbewijs A kostte mij in 1965 welgeteld 13,50 voor een eigen verklaring en een uittreksel uit het bevolkingsregister. Hierna kon ik mijn A rijbewijs uit militaire dienst gewoon overschrijven. Zijn die maanden zandhappen en poetsen dus toch nog ergens goed voor geweest.
BertG

Bericht door BertG »

Softy schreef:Echter moet je het eerste deel op een parkoer doen.
Nu is het vermoedelijk een probleem dat de deauville niet kort genoeg draait om die manouvres te kunnen doen...
Dit is een overschatting van je kunsten of kunnen en niet terecht verwijt aan de motor.

Ik bedoel dit zeker niet rot maar ik hoop dat je in ziet dat je nog veel moet leren, zelfs als je straks je rijbewijs mag ontvangen.
Zelfs ervaren rijders kunnen de bijzondere verrichtingen niet (meteen) op hun eigen motor omdat deze te groot of te zwaar is (in gewicht en in vermogen).
Daarom geven rijscholen les op een lichte en wendbare motor.

Ik kan alleen maar adviseren om eerst de finesses te leren op zo'n lichte wendbare motor.
Als je dat beheerst is de overstap en de zelfde souplesse verkrijgen op je Deauf al een lastige volgende stap.
Nog een stap verder is de bijzondere verrichtingen op de Deauf kunnen doen.
Maar zelfs daar zou ik dan nog even een periode met ervaring en rijkilometers overheen laten gaan.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik ben het met Bert eens, ik heb nu bijna 4 maanden m'n Deauf (ca. 5500 km. mee gereden) en begin nu een beetje het idee te krijgen dat ik hem leer kennen qua beheersing. Ik ben wel van plan een keertje naar het terrein te rijden waar ik met de lessen de bijzondere verrichtingen oefende om te kijken hoe ik het met m'n Deauf ervan af breng, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik denk dat, met voldoende oefening, die verrichtingen best te doen moeten zijn, maar zeker niet gelijk als je de eerste keer opstapt.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Softy

Bericht door Softy »

Mijn eerste les zit erop :)
Het is echt niet eenvoudig om die moto goed te beheersen.
Het was een KTM van 205kg maar ik ben het type vergeten :oops:
Eerst hebben we moeten oefenen om tussen 2 lijnen op 1m20 van elkaar te rijden.
Dit was een strook van 10m lang en je moest minstens 12 sec tussen deze lijnen rijden zonder je voeten op de grond te zetten.

De volgende proeven waren slalommen en 8tjes rijden.
Die 8tjes zijn niet eenvoudig, je mag niet kijken naar die kegels naast je.
Je moet altijd ver vooruit kijken en dan lukt het een beetje.
Ik zal nog heel veel mogen oefenen :)
Die lesgever zegt dat het te doen is met een deauville om die 8tjes te nemen.
Hij heeft het al verscheidene mensen zien doen.
Hij zegt dat je ook de achterremtechniek moet gebruiken (koppeling laten doorslippen, gas geven en je achterrem indrukken tegelijk).
Vind ik maar raar maar ik zal het wel eens proberen op de parking van de lidl hier wat verder :)
Volgende week mijn volgende les, khoop dat het dan wat beter gaat.
Die lesgever zei ook dat het niveau van lessen in Nederland veel beter is.
Hij zei dat als je daar je rijbewijs hebt, dat je dan een ervaring hebt van de gemiddelde belgische motorrijder na 5 jaar.

Volgende week donderdag is dan ook direct de laatste les dus dan kan ik de week erna (als ik mijn vooropig rijbewijs heb) de baan op :P
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

@ Softy

Welkom in de wondere wereld van het motorrijden.

De zaken die je aangeeft vallen inderdaad niet mee.
Stapvoets rijden, slalommen , achtjes, maar..... oefening baart kunst.
De achterremtechniek klinkt raar, maar het werkt wel.

Ik wil je adviseren om dit dagelijks even te oefenen. Je zult zien dat je met sprongen vooruitgaat in de beheersing van je voertuig.

Misschien is het ook wel een idee om wat lessen in Nederland te volgen.
Zeker als je iets meer rijervaring hebt en de basisbeginselen onder de knie hebt.

Veel plezier verder. :D

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Softy schreef:Die lesgever zei ook dat het niveau van lessen in Nederland veel beter is.
Hij zei dat als je daar je rijbewijs hebt, dat je dan een ervaring hebt van de gemiddelde belgische motorrijder na 5 jaar.

Volgende week donderdag is dan ook direct de laatste les dus dan kan ik de week erna (als ik mijn vooropig rijbewijs heb) de baan op :P
Ik blijf het vreemd vinden dat er zo'n groot verschil is in de manier van rijles geven... Hier in Nederland is alles zó overgeorganiseerd met regeltjes, wetten en allerlei verplichtingen maar in dit specifieke geval denk ik dat het de verkeersveiligheid wel ten goede komt (zeker gezien de opmerking van je lesgever).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Heyyyy,

Ik heb wel met mijn eigen motor in nederland mogen lessen.(en dan heb ik het over 2006)
Zelfs met toestemming van de verzekering.
Mijn toenmalige rijschool heeft er na enig geregel keurig tijdelijk een L op mogen hangen.
Er werd maar 1 voorwaarde op gestelt en dat was dat de motor na het lessen op het afgesloten terrein van mijn rijschool bleef.
Dit ook uiteraard onder de voorwaarde dat ik de enige berijder van die motor was.

En bijkomend voordeel ik kreeg korting op mijn lesgeld :lol: :lol: :lol:
Softy

Bericht door Softy »

Lessen zijn gedaan :)
Nu nog veel oefenen om door het praktisch examen te geraken :oops:
Die 8'ten rijden gaat toch nog wat worden...
Nu zaterdag kan ik naar het gemeentehuis om mijn voorlopig rijbewijs aan te vragen.
Het duurt een dag of 2 om dat te maken, normaal volgende week dinsdag ofzo zou ik dat dus moeten kunnen gaan halen.
Kheb alleen het probleem dat ik daar niet geraak ivm mijn werk.
Ik vrees dus dat ik er pas volgende week zaterdag ga aangeraken.
Openbare diensten en hun openingsuren :roll: :roll: :evil:
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Succes ermee! En sterkte met al het benodigde geduld...
Tsja, instanties... :twisted:
stxrider

Re: Rijles

Bericht door stxrider »

Dit kwam ik tegen en het is zaak voor degene die nog lessen volgen belangrijk, om het dit jaar nog te halen. Hierbij thumbs :up

Het doen van een examen bij het CBR wordt volgend jaar wellicht duurder voor de rijschoolleerling.
De inkoopprijzen die rijscholen betalen, stijgen in 2012 namelijk met 1,5 %. Dat meldt http://www.verkeerspro.nl" opent="in(nieuw);venster; .

Alle CBR-prijzen zijn licht gestegen, hierin zijn geen uitschieters te ontdekken. Het CBR adviseert aan rijscholen om deze prijsstijging en overige kostenstijgingen door te berekenen naar de klant, zoals duurdere brandstof, inflatiecorrectie op het eigen loon en prijsstijging verzekeringen.

De stijging van de prijzen voor examens bij het CBR is vastgelegd in de 'Regeling goedkeuring tarieven CBR'. Om een beeld te geven: koopt een rijschool een motorrijexamen 'Voertuigbeheersing' nu nog in voor € 107,75, in 2012 zal dat € 109,35 zijn.

Tarieven:
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

we weten nu eenmaal dat een hobby geld kost .........................
als je de kosten van het "verkrijgen" uitsmeert over tig jaren, zul je zien dat dat per jaar nog maar weinig is.
soms wil ik niet meer weten wat mijn "bijkomende" kosten zijn.

Jos
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Ik heb het wel bijgehouden in de tijd dat ik lesde en examens deed. Het was een dure aangelegenheid, maar dat ligt nu achter mij. Nu is het lekker genieten van mijn hobby.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
stxrider

Bericht door stxrider »

Ach zie het als een aansporing om het zo vlug mogelijk te halen ;)
duodeauville

Bericht door duodeauville »

Dochter van 21 is ook begonnen theorie gehaald, vrijdag abv examen .
We hebben de pionen op t terrein uitgezet kan ze mooi oefenen op de deauf.
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

ook dat gaat goedkomen

Jos
duodeauville

Bericht door duodeauville »

Lisanne onze dochter heeft vandaag met goed gevolg haar bijzondere verrichtingen gedaan.
7 december praktijk, we kijken er naar uit

Groet Ineke en leo
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Leuk te horen. Proficiat :apl voor Lisanne maar ook voor ouders die ongetwijfeld veel support hebben verleend.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Zo, dat is alvast binnen.
Proficiat.

Jos
Plaats reactie