Correcte snelheid....correcte snelheidsmeter
Dag,
Op mijn Deauville zit geen navigatie o.i.d. Dus daarmee kan ik niet mijn precieze snelheid aflezen. Of mijn snelheidsmeter de snelheden correct weergeeft, weet ik ook niet. Ik probeer me toch redelijk goed aan de max.snelheden te houden, maar als de snelheidsmeter niet exact aangeeft wat je rijdt, dan rijdt je in een grijs gebied.
Toch denk ik er iets op gevonden te hebben: soms staan er net binnen de bebouwde kom digitale borden met opschrift: U rijdt ...Km
Als ik zo'n bord nader, probeer ik exact 50 op mijn teller te rijden. Verrassend vaak zit ik er dan maar 1 km/u naast.
Mijn (juiste) conclusie: mijn snelheidsmeter geeft toch vrij precies aan hoe hard ik rijd. Er van uitgaande dat het digitale bord goed meet!
Zijn mijn conclusies terecht? Heeft één van jullie een betere manier?
Mhg, FreBa
Op mijn Deauville zit geen navigatie o.i.d. Dus daarmee kan ik niet mijn precieze snelheid aflezen. Of mijn snelheidsmeter de snelheden correct weergeeft, weet ik ook niet. Ik probeer me toch redelijk goed aan de max.snelheden te houden, maar als de snelheidsmeter niet exact aangeeft wat je rijdt, dan rijdt je in een grijs gebied.
Toch denk ik er iets op gevonden te hebben: soms staan er net binnen de bebouwde kom digitale borden met opschrift: U rijdt ...Km
Als ik zo'n bord nader, probeer ik exact 50 op mijn teller te rijden. Verrassend vaak zit ik er dan maar 1 km/u naast.
Mijn (juiste) conclusie: mijn snelheidsmeter geeft toch vrij precies aan hoe hard ik rijd. Er van uitgaande dat het digitale bord goed meet!
Zijn mijn conclusies terecht? Heeft één van jullie een betere manier?
Mhg, FreBa
-
- Triumph Trophy SE
Ik ben hier al wel vaker deze discussie tegen gekomen. De snelheidsmeter van de motor geeft altijd wat minder aan zodat er geen mogelijkheid is om de fabrikant aan te klagen als je met een te hoge snelheid geflitst bent.
Een mogelijkheid is om een fietscomputertje aan te schaffen en die op je dash te monteren. Een andere mogelijkheid is om een 'wandelgps' aan te schaffen. hierbij wordt vaak je snelheid bepaald ahv timing met verschillende sattelieten. Nadeel is wel dat je afhankelijk bent van het aantal sattelieten en de US DoD mag er zomaar een aantal uittrekken voor hun eigen operaties. Ik zou het zelf toch gewoon veilig houden op je eigen kilometerteller. Deze zal altijd iets lager liggen dus dat je dan wel veilig zit. Wat maakt het uit dat er dan een paar auto's zo nodig je in moeten halen...
Een mogelijkheid is om een fietscomputertje aan te schaffen en die op je dash te monteren. Een andere mogelijkheid is om een 'wandelgps' aan te schaffen. hierbij wordt vaak je snelheid bepaald ahv timing met verschillende sattelieten. Nadeel is wel dat je afhankelijk bent van het aantal sattelieten en de US DoD mag er zomaar een aantal uittrekken voor hun eigen operaties. Ik zou het zelf toch gewoon veilig houden op je eigen kilometerteller. Deze zal altijd iets lager liggen dus dat je dan wel veilig zit. Wat maakt het uit dat er dan een paar auto's zo nodig je in moeten halen...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Dat is niet helemaal waar, maar wel grotendeels.ikkieman schreef: Nadeel is wel dat je afhankelijk bent van het aantal sattelieten en de US DoD mag er zomaar een aantal uittrekken voor hun eigen operaties.
De GPS signalen die het MvD alswel DoD gebruiken komen van de Militaire GPS Satellieten. Er zijn 4 signalen per sateliet, 2 burger(ontvangen,verzenden) en 2 militair (ontvangen,verzenden)
Als er stront aan de knikker is kan de US Government er voor kiezen alle Civiele signalen Coderen naar de Militaire Crypto zodat jouw eigen GPS (TomTom, Garmin, etc) aangeeft dat hij op 50km accuraat is

Men kan dan alleen gebruik maken van hun eigen GPS indien de gebruiker dezelfde Crypto gebruikt als dat het Leger op dat moment gebruikt. En ik kan je zeggen dat je daar niet aan kunt komen, zo wel en het word opgemerkt dan hebben ze de crypto zo weer aangepast en heb je er niets meer aan.
- Koen
- Honda Goldwing
Dat doen ze toch wel. Er zijn er gewoon voor wie het nooit snel genoeg gaat (maar dat zijn meestal geen Deauville-rijders)ikkieman schreef:Ik zou het zelf toch gewoon veilig houden op je eigen kilometerteller. Deze zal altijd iets lager liggen dus dat je dan wel veilig zit. Wat maakt het uit dat er dan een paar auto's zo nodig je in moeten halen...

Grtz! Koen

Correcte snelheid..........correcte snelheidsmeter
Dag,
Als een auto mij wil inhalen, ja, dat mag. Geen probleem, ook niet als ik in de auto zit. Waar het mij om gaat, is: in hoeverre kan ik mijn snelheidsmeter vertrouwen. daartoe gebruik ik dus die digitale borden. Als ik precies de meest juiste snelheid wil weten, moet ik naar een schoonzoon. Hij moet met zijn auto voor mij rijden en op zijn TomTom exact 50 of 80 gaan rijden. Dan kan ik zien, wat mijn kmteller aangeeft.
Maar ik kom nooit met mijn Deau bij mijn schoonzoon, vandaar deze alternatieve poging.
Mhg, FreBa
Als een auto mij wil inhalen, ja, dat mag. Geen probleem, ook niet als ik in de auto zit. Waar het mij om gaat, is: in hoeverre kan ik mijn snelheidsmeter vertrouwen. daartoe gebruik ik dus die digitale borden. Als ik precies de meest juiste snelheid wil weten, moet ik naar een schoonzoon. Hij moet met zijn auto voor mij rijden en op zijn TomTom exact 50 of 80 gaan rijden. Dan kan ik zien, wat mijn kmteller aangeeft.
Maar ik kom nooit met mijn Deau bij mijn schoonzoon, vandaar deze alternatieve poging.
Mhg, FreBa
- Koen
- Honda Goldwing
Ik heb ook wel eens via die digitale borden gekeken of de teller van m'n Deauf correct was of niet. Ik heb alleen kunnen vaststellen dat ie dichter bij de waarde zat die het digitale bord langs de weg aangaf dan m'n koekblik (Opel Vectra). Die week bij 50 op de teller ruim 4 km. af (bord gaf 45 of 46 km/u aan). De Deauf had bij 50 geen afwijking, het bord gaf dus ook precies 50 aan.
Of dat dús betekent dat de teller van de Deauf klopt weet ik niet, het digitale bord kan natuurlijk óók een afwijking hebben. Datzelfde geldt volgens mij trouwens ook voor de garmins en tomtoms, ook die kunnen er volgens mijn iets naast zitten.
Of dat dús betekent dat de teller van de Deauf klopt weet ik niet, het digitale bord kan natuurlijk óók een afwijking hebben. Datzelfde geldt volgens mij trouwens ook voor de garmins en tomtoms, ook die kunnen er volgens mijn iets naast zitten.
Grtz! Koen

Re: Correcte snelheid....correcte snelheidsmeter
Ik kijk bij die borden ook regelmatig. En soms geeft een bord aan wat mijn GPS aangeeft en soms wat mijn kilometerteller aangeeft.FreBa schreef:Toch denk ik er iets op gevonden te hebben: soms staan er net binnen de bebouwde kom digitale borden met opschrift: U rijdt ...Km
Maar ik kan je vertellen dat mijn kilometerteller en GPS bij 50 km/uur circa 5 km afwijken. Mijn teller geeft dan 55 aan.
En wat ik regelmatig hoor is dat kilometerteller (om precies te zijn de ODOMETER) een te hoge snelheid aangeven. Dit wordt gedaan omdat je anders de leverancier aansprakelijk kan stellen als je een overtreding heb begaan (in sommige landen althans)
De GPS-en bepalen de plaats waar je ben. En door het bepalen van twee afstanden en de tijd ertussen kan je uitrekenen hoe snel je je verplaatst heb.CaveyH schreef:Of dat dús betekent dat de teller van de Deauf klopt weet ik niet, het digitale bord kan natuurlijk óók een afwijking hebben. Datzelfde geldt volgens mij trouwens ook voor de garmins en tomtoms, ook die kunnen er volgens mijn iets naast zitten.
Als je van plaats A naar plaats B (die liggen 5,5km uit elkaar) loop en je doe daar 35 minuten over, dan geloof ik je niet. Want dan liep je bijna 9,5km/uur.
Op dezelfde manier 'meet' een GPS zijn verplaatsingssnelheid.
Maar de nauwkeurigheid van een gemiddelde GPS is circa 10 meter (tijdens bewegen).
In stukken van bv. 400 meter kan een onnauwkeurigheid van 20 meter zitten. Da betekend dat je een onnauwkeurigheid van 420 / 400 = 1,05 kan zitten. Dat is dus 5%
Misschien dat de getallen ietsjes anders zijn, maar echt nauwkeurig zullen ze niet zijn. Je snelheidsmeter op de motor of in de auto ook niet.
Dus blijf aan de veilige kant door je snelheidsmeter op de maximaal toegestane snelheid te houden.
Re: Correcte snelheid..........correcte snelheidsmeter
Interessant. Je vertrouwt je eigen km-teller niet,FreBa schreef:Dag,
Mhg, FreBa
Je vertrouwt die van je schoonzoon zijn auto niet,
maar magische TomTom vertrouw je wel?
Je vertrouwt een niet controleerbare rekenmethode uit een zwart kastje?
Gebaseert op een signaal van een niet controleerbare satelliet?
De satellieten die ca 20.000 km boven de aarde zweven.
Waar de US of A de nauwkeurigheid per knopdruk een factor 10 kan 'verpesten'.

bron
Dag,
Ik zal dus maar iets onder de toegestane snelheid rijden.
Zoals altijd eigenlijk al. Tenminste als kruisssnelheid.
Met optrekken zit ik er nog wel eens boven
Mhg, FreBa
Ik zal dus maar iets onder de toegestane snelheid rijden.
Zoals altijd eigenlijk al. Tenminste als kruisssnelheid.
Met optrekken zit ik er nog wel eens boven
Mhg, FreBa
Re: Correcte snelheid....correcte snelheidsmeter
Eigenlijk is dat niet nodig, als je precies 50 ga rijden binnen de bebouwde kom zit je safe.FreBa schreef:Ik zal dus maar iets onder de toegestane snelheid rijden.
Want de teller geeft iets meer aan dan werkelijke snelheid.
Ik denk dat de meeste tellers 50 aangeven als je in werkelijkheid zo 46-47 km/uur rijdt.
disclaimer: er kunnen naar aanleiding van dit bericht geen rechten geclaimd worden

Andere methode: Op de snelweg als het rustig is 120 km/u rijden op je teller. Als je in 1 minuut precies 2 km. gereden hebt (te zien aan de hm.paaltjes aan de zijkant) dan rij je dus ook precies 120 km/u. Als je een grotere afstand hebt afgelegd dan rij je te snel maar meestal zal je zien dat je een iets kortere afstand hebt afgelegd.
-
- Honda NC750X DCT
- Koen
- Honda Goldwing
Absoluut waar. Als je 't van die paar kilometer sneller moet hebben om op tijd te komen, ben je gewoon te laat vertrokken...Jos schreef:In tijd zal het heel weinig uitmaken of je nu 47 of 51 rijdt.
En ik heb met mezelf (inmiddels bijna 3 jaar geleden) afgesproken dat ik nooit meer haast ga hebben en dat bevalt me tot nu toe prima

Grtz! Koen