Gladde putdeksel

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Gladde putdeksel

Bericht door Marcel »

Vandaag weer eens ervaren dat putdeksesl toch wel erg glad kunnen zijn. Gelukkig zonder gevolgen maar het is toch behoorlijk schrikken als je voorwiel in de bocht op de putdeksel enkele centimeters wegschuift.

Gelukkig reed ik niet hard en is e.e.a. verder zonder gevolgen gebleven.
Het stomme is dat ik weet dat die deksel er ligt en dat het geregend had. :oops:

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Dat is inderdaad schrikken. Tijdens mijn rijles destijds werden we er altijd op gewezen om de deksels te mijden. Echter dit is in de dagelijkse praktijk erg moeilijk. Ik probeer het wel altijd, maar soms word je dan toch weer verrast met een ritje over zo'n metalen deksels. Wat dacht je overigens van die witte belijningen op de weg ...over glad gesproken.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Tanja

Bericht door Tanja »

joh regen??? waar????
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Dutch Steph schreef:Dat is inderdaad schrikken. Tijdens mijn rijles destijds werden we er altijd op gewezen om de deksels te mijden. Echter dit is in de dagelijkse praktijk erg moeilijk. Ik probeer het wel altijd, maar soms word je dan toch weer verrast met een ritje over zo'n metalen deksels. Wat dacht je overigens van die witte belijningen op de weg ...over glad gesproken.
Ik kan me de opmerkingen over putdeksels van mijn rijleraar ook nog wel herinneren.

Volgens mij mag er echter geen gladde wegenverf meer gebruikt worden. Er zijn echter nog zat andere onveilige situaties die zich voor kunnen doen. Kijk maar eens op de site van de Motorrijder Actie Groep.
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Tijdens mijn rijles wer ik er door de rij-instructeur ook op gewezen om de metalen deksels te vermijden. In de praktijk is mijn ervaring ook dat die vlieger niet altijd opgaat. Om nu hele rare bewegingen te maken om alsnog het metalen deksel te ontwijkken kan naar mijn inziens toch nog leiden dat je kan omvallen met je mooie deauvilleke.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Blijft inderdaad uitkijken met putdeksels, witte belijning en overigens ook met die zwarte "reparatie"lijnen. Soms lukt het je gewoon niet om er omheen te rijden, beste is dan er gewoon recht overheen te gaan. Als je tijdens een bocht of anderszins schuin er overheen gaat is het inderdaad glibberen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

ja voor motorrijders zijn het rot dingen, gelukkig bleef het rubber toch op de grond.
het is wel schrikken, ik heb het eens met het achterwiel gehad.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

gtb schreef:ja voor motorrijders zijn het rot dingen, gelukkig bleef het rubber toch op de grond.
het is wel schrikken, ik heb het eens met het achterwiel gehad.
Als je met je achterwiel wegglijdt dan is er soms wel een correctie of controlemogelijkheid, zeker nij lage snelheden. Als je voorwiel wegglijdt dan lig je gelijk op je snuit.
BertG

Bericht door BertG »

Dutch Steph schreef:Tijdens mijn rijles destijds werden we er altijd op gewezen om de deksels te mijden.
Tijdens 'gewoon' rechtuit rijden kun je er (maar dat is mijn mening) beter gewoon overheen rijden dan er voor uit te wijken.
Vaak wordt het dan meer een schrikreactie die je dan maakt, een plotselinge beweging.
Bovendien kan die plotselinge beweging ook weer tot een schrikreactie bij ander verkeer leiden
paulB

Bericht door paulB »

Putdeksels, gegoten wegmarkering (alle soorten strepen en vlakken die niet gespoten maar warm gegoten worden), tramrails, stukjes boomtak (kunnen 'fijn' onder je band wegrollen), teernaden in het asfalt (vooral als ze koud en nat zijn), zand of bermgruis in de binnenbocht; jaja, het is soms nog een hele kunst om de glimmende kant van je motor boven te houden.... :?
Trucje ? 'over' het voorwerp of de plek heen kijken en je motor heel even 'rechtop zetten' om de zijwaarste kracht te verminderen.
Scheelt krassen. ;)
Paul
RonalT

Bericht door RonalT »

paulB schreef:Putdeksels, gegoten wegmarkering (alle soorten strepen en vlakken die niet gespoten maar warm gegoten worden), tramrails, stukjes boomtak (kunnen 'fijn' onder je band wegrollen), teernaden in het asfalt (vooral als ze koud en nat zijn), zand of bermgruis in de binnenbocht; jaja, het is soms nog een hele kunst om de glimmende kant van je motor boven te houden.... :?
Alle wegen in België niet te vergeten, net een weekendje weg geweest met bankstel en Deauville, Ardenne daar zitten meer gaten in de weg dan gelijke stukken....

Je ziet er door de gaten de weg niet meer.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

paulB schreef:Trucje ? 'over' het voorwerp of de plek heen kijken en je motor heel even 'rechtop zetten' om de zijwaartse kracht te verminderen.
Sinds ik motor rij valt het pas echt op hoeveel putdeksels er precies in bochten zijn neergelegd en dan op zo'n plek dat je er eigenlijk niet omheen kunt. Helaas werkt dan bovenstaand trucje ook niet want de motor even 'rechtop zetten' in de bocht leidt dan weer tot krassen aan de andere kant van de motor (de bermkant ;))
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”