Voetjes en/of stepjes aan de vloer.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Voetjes en/of stepjes aan de vloer.

Bericht door Marcel »

Bijna iedere dag oefen ik 2 of 3 keer bij mij achter het zgn. "Straatje keren".
Achter ons huis ligt een dubbele parkeerstrook en daartussen een rijstrook. Toen ik de Deauville net had kon ik (bijna) niet tussen de parkeerstroken blijven tijdens het keren. Inmiddels gaat het draaien veel beter (Waar VRO1 al niet goed voor is!) en wel zodanig dat ik gisteren met mijn rechtervoet de grond raakte. Dit bracht me op het onderwerp van dit onderwerp..... :? (...Euh?)

Dus....
Op de Deauville zitten stepjes waaronder slijtnokjes zitten.
Heeft iemand die dingen al eens tijdens het rijden aan de grond gehad?
(En dan bedoel ik dus niet tijden een val- en/of glijpartij ;) )
Ze zitten echter zo hoog dat het me bijna onmogelijk lijkt.

Vriendelijke groet

Marcel.
Laatst gewijzigd door Marcel op 22 aug 2010, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Mij is het nog niet gelukt in ieder geval. :oops:
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Mathijs

Bericht door Mathijs »

bij een bocht naar links heb ik ze al 3x moeten vervangen....
het is toch zown kick om lekker plat -maar beheerst- door de bocht te gaan ;)

een bocht naar rechts daarentegen is het me nog niet gelukt om de grond te raken maar dat doe ik express niet vanwege mijn uitlaat :P
een schroefje vervangen is tot daar aan toe maar een uitlaat word me te duur :P
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Met mijn rijstijl ga ik nooit met de stepjes de grond raken ;) Ik probeer het rubber van de banden als enige contact met de weg te houden, vind ik wel zat eigenlijk :)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Marcel,

Het is mij ook al wel gebeurt dat ik een voet aan de grond heb met krappe bochten, was ook met de deauville. Ik heb ook al eens de steppies aan de grond gehad. :lol: kicken
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

Mij is het ook inmiddels meer dan eens gebeurd dat de zijkant (zool) van mijn schoeisel tijdens de rit het asfalt raakt.

Heerlijk om , gecontroleerd, lekker plat door een bocht te gaan.
Je hoeft helemaal niet hard te gaan om je Deauville plat te leggen.
En het gaat met een Deauville makkelijker dan ik in eerste instantie gedacht had.

Groeten Marco
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ik weet niet of dit telt maar ik ken een paar bochten achter het industrieterrein van hoogkerk waar je echt wel op moet letten anders schaven je zolen van je laarzen zo af. Stepjes echter bij mijn weten nog niet aan de grond gehad.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

@ Mathijs, Geert en Marco.

Bij wat voor een soort snelheden gingen de stepjes aan de grond?
Bij lage snelheden tot 50 km uur en krappe bochten of hogere snelheden (ongeveer 100) en wat flauwere bochten zoals bij op en afritten?
HoDeVi

Bericht door HoDeVi »

Dat heb ik als Deauville broekie (< 500 km) ook al mogen meemaken.
Bij mij was het in een linkse bocht maar weet al niet meer precies hoe. Volgens mij was het nadat ik een rotonde verliet waarna een flauwe linker bocht kwam en je net aan het optrekken bent.
Op dat moment reed ik nog niet hard, schatting ~100 ;) - geintje. Zal rond de 50 geweest zijn.
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

mp1963 schreef:@ Mathijs, Geert en Marco.

Bij lage snelheden tot 50 km uur en krappe bochten of hogere snelheden (ongeveer 100) en wat flauwere bochten zoals bij op en afritten?
Niet bij hele hoge snelheden, meestal gebeurd het bij het nemen van rotonde's of als ik zelf straatje ga keren.
Dan kan ik hem ook lekker plat leggen, als je hem maar "trekkend" houd.
Spelen met de koppeling en je voet op de rem en dan beetje gas geven.
Gaat perfect.....en natuurlijk je voorrem GEHEEL met rust laten, heb dat heel veel mogen/moeten oefenen van mijn rij-instructeur, oefening baart kunst. ;)

Groeten Marco
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Bij ca. 180km/uur. Afbeelding

Hahaha

Bij mij gebeurde het ook bij lage snelheden, ook tijdens de VRO.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Johan

Bericht door Johan »

ikkieman schreef:Ik weet niet of dit telt maar ik ken een paar bochten achter het industrieterrein van hoogkerk waar je echt wel op moet letten anders schaven je zolen van je laarzen zo af. Stepjes echter bij mijn weten nog niet aan de grond gehad.
Je moet de voorvoet / tenen op de stepjes zetten, en niet het midden van de voet. Dan heb je een stuk meer grondspeling.

Ik reed vroeger ook altijd de onderkant van de laarzen af, maar sinds ik me heb aangeleerd de voet meer naar achter te zetten, gaat het een stuk beter.
Mathijs

Bericht door Mathijs »

het is me gelukt dit te doen bij een snelheid van ong 130/140 op een mooie bocht hier bij Meubelplein Eckersrijt en ook bij diverse rotondes die je dan heel mooi buitenom neemt om zo plat mogelijk te kunnen.
maar ook bij de avb's zoals straatje keren en 8tje
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

Johan schreef:
Je moet de voorvoet / tenen op de stepjes zetten, en niet het midden van de voet. Dan heb je een stuk meer grondspeling.
Laat mij nou verteld zijn door mijn rij-instructeur dit nu juist niet te doen.....
Mij is juist verteld, je hakken tegen je stepjes te zetten.

Groeten Marco
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

M.Schulte schreef:
Johan schreef:
Laat mij nou verteld zijn door mijn rij-instructeur dit nu juist niet te doen.....

Groeten Marco
Als je je hakken tegen de stepjes zet dan krijg je deze waarschijnlijk nooit aan de grond. Het is echter wel de meest gebruikelijke manier om te rijden.
Wil je scherper kunnen draaien (bijvoorbeeld bij "straatje keren") dan moet je juist je tenen op de stepjes zetten. Hierdoor druk je ook je knieen meer in de tank waardoor je betere controle hebt over de machine.
Bij normaal gebruik heeft dit echter weinig voordelen.

Ben je echter een enthousiaste rijder (racer) dan zul je in de bocht dichter bij het asfalt komen. Het lijkt mij wel verstandig om de positie van de voeten hierop aan te passen. Als ik echter een hele rit met m'n tenen op de stepjes zou zitten dan krijg ik last van kramp. Daarom wissel ik regelmatig van positie.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

mp1963 schreef:
M.Schulte schreef:
Johan schreef:

Groeten Marco
Als je je hakken tegen de stepjes zet dan krijg je deze waarschijnlijk nooit aan de grond. Het is echter wel de meest gebruikelijke manier om te rijden.
Wil je scherper kunnen draaien (bijvoorbeeld bij "straatje keren") dan moet je juist je tenen op de stepjes zetten. Hierdoor druk je ook je knieen meer in de tank waardoor je betere controle hebt over de machine.
Bij normaal gebruik heeft dit echter weinig voordelen.

Ben je echter een enthousiaste rijder (racer) dan zul je in de bocht dichter bij het asfalt komen. Het lijkt mij wel verstandig om de positie van de voeten hierop aan te passen. Als ik echter een hele rit met m'n tenen op de stepjes zou zitten dan krijg ik last van kramp. Daarom wissel ik regelmatig van positie.
Het voordeel van "het op de tenen" rijden in dat je je knieenen in de tank kan duwen en de motor goed beheerst plus je hebt meer grondspeling.
Probeer het zelf maar uit. Op lange ritten is het wel prettig om je voet stand te veranderen, maar zo gauw er bochten aankomen gaan de tenen op de stepjes. Ik kreeg dit advies van een politieagent die mij motorles gaf.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Als ik m'n tenen op de steps zet komen m'n knieën boven de tank uit ;) Ik let er eerlijk gezegd nooit op hoe ik m'n voeten op de steps plant, alleen bij langere ritten is het af en toe nodig even de voetjes te verplaatsen om kramp te voorkomen.

Zoals eerder gezegd: met mijn rijstijl heb ik nooit kans dat ik met m'n voeten of steps de grond zal raken, ik ben niet zo'n thrill-seeker dat ik de grenzen van de motor of van mezelf wil opzoeken. Ik rij liever iets onder de max. snelheid dan erboven, stuk relaxter omdat ik dan vrijwel nooit op de teller hoef te kijken hoe hard ik ga. Wil ik inhalen dan geef ik gas bij zonder risico op overschrijding van de limieten en de rest van de tijd tuf ik lekker op de rechterbaan mee met het verkeer. In (scherpe) bochten gaat bij mij tijdig de snelheid eruit zodat ik 'm niet plat hoef te gooien om de bocht te maken.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Frank schreef: Het voordeel van "het op de tenen" rijden in dat je je knieenen in de tank kan duwen en de motor goed beheerst plus je hebt meer grondspeling.
Probeer het zelf maar uit. Op lange ritten is het wel prettig om je voet stand te veranderen, maar zo gauw er bochten aankomen gaan de tenen op de stepjes. Ik kreeg dit advies van een politieagent die mij motorles gaf.
hey Frank,
Wat je al niet leert tijdens een VRO-2 cursus ;) (toch?)

Groetjes,
Marcel.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

mp1963 schreef:
Frank schreef: Het voordeel van "het op de tenen" rijden in dat je je knieenen in de tank kan duwen en de motor goed beheerst plus je hebt meer grondspeling.
hey Frank,
Wat je al niet leert tijdens een VRO-2 cursus ;) (toch?)

Groetjes,
Marcel.
Nee Marcel, niet bij de VRO-2 maar bij de gewone motorrijles.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
RonalT

Bericht door RonalT »

Bruvma schreef:een bocht naar rechts daarentegen is het me nog niet gelukt om de grond te raken maar dat doe ik express niet vanwege mijn uitlaat :P
een schroefje vervangen is tot daar aan toe maar een uitlaat word me te duur :P
Als het goed is zijn Honda's zodanig geconstrueerd dat je eerst door de voetsteun 'gewaarschuwd' wordt dat je te ver aan het gaan ben. Vandaar die pinnetjes onder de voetsteun.
Ookt met mijn vorige motoren heb ik aan allebei de kanten die pinnetjes over het asfalt kunnen laten schuren.
Bij mijn huidige motor is er geen lol aan. Bij lage snelheid kan je die al aan de grond krijgen.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

RonalT schreef:Bij mijn huidige motor is er geen lol aan. Bij lage snelheid kan je die al aan de grond krijgen.
Noemen ze dat niet "omvallen"? Dat gaat bij de meeste motoren zonder probleem, zelfs (of vooral) vanuit stilstand... ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

CaveyH schreef: Zoals eerder gezegd: met mijn rijstijl heb ik nooit kans dat ik met m'n voeten of steps de grond zal raken, ik ben niet zo'n thrill-seeker dat ik de grenzen van de motor of van mezelf wil opzoeken. Ik rij liever iets onder de max. snelheid dan erboven, stuk relaxter omdat ik dan vrijwel nooit op de teller hoef te kijken hoe hard ik ga. Wil ik inhalen dan geef ik gas bij zonder risico op overschrijding van de limieten en de rest van de tijd tuf ik lekker op de rechterbaan mee met het verkeer. In (scherpe) bochten gaat bij mij tijdig de snelheid eruit zodat ik 'm niet plat hoef te gooien om de bocht te maken.
Wij hebben duidelijk niet dezelfde rijstijl :lol:

Inderdaad, ik vind het gevoel van controle beter met de voorvoet op de stepjes. Bovendien is met je laars tegen de grond schrapen bij rotondes enzo gewoon niet prettig.

Volgens mij zijn de meeste motorfietsen ook zo ontworpen. De gpz500s en xj600f hebben steuntjes voor de hak, die precies passen als je de tenen op de stepjes hebt. Waren fijne fietsen trouwens, alleen die ketting ...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Johan schreef:Volgens mij zijn de meeste motorfietsen ook zo ontworpen. De gpz500s en xj600f hebben steuntjes voor de hak, die precies passen als je de tenen op de stepjes hebt. Waren fijne fietsen trouwens, alleen die ketting ...
Heb hiervoor (kort) op een gpz500s gereden maar ik heb daar niets van die steuntjes gemerkt/gezien. Zouden die dan op of boven de uitlaten hebben moeten zitten of zo?

Dat gedoe met die ketting was inderdaad een van de redenen om de Deauville aan te schaffen (plus het feit dat de Kawa TL was).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

CaveyH schreef: Heb hiervoor (kort) op een gpz500s gereden maar ik heb daar niets van die steuntjes gemerkt/gezien. Zouden die dan op of boven de uitlaten hebben moeten zitten of zo?

Dat gedoe met die ketting was inderdaad een van de redenen om de Deauville aan te schaffen (plus het feit dat de Kawa TL was).
Die zaten volgens mij aan het frame. Ik weet in ieder geval zeker dat het bij de XJ zo was.

GPZ was een fijne motor trouwens, qua zithouding en sturen.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Johan schreef:GPZ was een fijne motor trouwens, qua zithouding en sturen.
Sturen: volledig mee eens, dat ging heel soepeltjes. Zithouding vond ik iets minder, maar denk dat dit meer aan mij (en m'n lengte van 2.04m) lag dan aan de Kawa ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

CaveyH schreef:Sturen: volledig mee eens, dat ging heel soepeltjes. Zithouding vond ik iets minder, maar denk dat dit meer aan mij (en m'n lengte van 2.04m) lag dan aan de Kawa ;)
Ahh, ik ben wat korter ;)

Ik heb ooit wel een ongelukje gehad waarbij mijn knie beschadigd is. Daarom maakt de positie van de stepjes voor mij best wel uit. Op de XJ en GPZ was die beter dan op de Deauville. Hoewel de CX en de kale NTV daar voor mijn gevoel nog minder uit de bus kwamen.

Op de ketting en de bagageruimte na vond ik de XJ600F zo ongeveer de ideale motorfiets. Ideale zit voor mij, groot genoeg, en meer dan vlot genoeg voor Nederland. De Deauville heeft alleen een soepeler blok, en dat is ook erg fijn.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Johan schreef: Ahh, ik ben wat korter ;)
Volgens berekeningen van het CBS geldt dat voor ongeveer 99% van de Nederlanders ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Voor mijn lengte zitten er ook iedeale uitsteekseltjes op de deauf 650. Bal van de voet op de uitklapsteunen voor en de hak op de 'vleugeltjes' van de aluminium brugdelen. Werkt voor mij ideaal voor lange stukken zonder schakelen/remmen (tourweggetjes dus).
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”