Resetten Streetpilot III

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos

Resetten Streetpilot III

Bericht door Ed Vissers »

Het is aan te bevelen 1 keer per jaar de SPIII te resetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
kohessel

sp111

Bericht door kohessel »

hoi Ed
Ik heb de SP111 nu 3 jaar en heb dit nog nooit gedaan.
hij functioneerd goed dus zie er de noodzaak ook dan niet van in, waarom zal je werk en eventuele problemen opzoeken
groet Ko
Ed Vissers
Motorloos

Ko,

Het is geen werk, een paar handelingen en je bent klaar. Problemen kunnen er niet ontstaan mits je handelt zoals omschreven.

De info is niet nieuw en komt van het forum over GPS bij uitstek. Baadt het niet dan schaadt het niet. Anderen kunnen er hun voordeel mee doen want het is wel bekend dat de SPIII in performance in de loop van jaren toch kuren kan gaan vertonen. Een harde reset zou dat vaak kunnen oplossen.
Groetjes,

Ed

RonalT

Bericht door RonalT »

Ko, ik kan je aanraden dit toch eens te doen.

Ik heb dan geen ST III maar een 2610. Deze heeft ontzettend veel instelmogelijkheden die ik in de loop van 4 jaar op allerlei manier ingesteld heb, dan weer zo en daarna weer anders.
Instelmogelijkheden zijn datavelden, routeringmogelijkheden, maar ook zaken als Miles of Km, IR-oog uitschakelen.
Als je reset worden dit soort zaken weer volgens fabriekinstellingen ingesteld.

Helaas begon vorige zomer mijn 2610 de geest te geven. Tijdens het rijden bevroor af en toe het scherm, hij zoomde zomaar uit, een keer stopte het scherm en begon zijwaarts te schuiven. Op internet staat iets over vuil onder de rand die het scherm zodanig kan beïnvloeden dat het bedient wordt.
Dus maar eens goed schoongemaakt.
Niets hielp.

Afgelopen december werd een nieuwe Zumo 550 voor ruim 300 euro aangeboden in een webshop. Na een korte overweging die maar gekocht. Ik moet toch navigatie hebben.

En daarna de stoute schoenen aangetrokken. De 2610 gereset. Alles weer opnieuw ingesteld en ik moet hem binnenkort nog eens uitgebreid proberen. Een korte test enige tijd geleden leek goed te gaan.
Geen vreemde verschijnselen gemerkt.

Ik zeg dus: DOEN

Misschien niet elk jaar, maar toch af en toe eens
BertG

Bericht door BertG »

Met alle respect Ronalt, maar je probeert om Ko te overtuigen iets te doen
waarvan hij zelf aangeeft er geen behoefte aan te hebben omdat zijn apparaat tadeloos werkt.

Beetje vreemd om iemand dan over te halen zijn systeem terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Kun je (volgens jouw eigen woorden) bepaalde instellingen weer opnieuw gaan instellen.

Los daarvan moet ik opmerken dat het een zwakte van het apparaat en de firmware is dat een reset eens in de zoveel tijd bepaalde problemen oplost.
Als dat werkelijk noodzakelijk is dient de fabrikant dit in de firmware op te lossen.

Waar zijn de apparaten uit de tijd dat er geen resetknop (nodig) was.
De resetknop is een soort uitkomst voor slordige programmeurs, zeg ik als oud software-ontwikkelaar.
RonalT

Bericht door RonalT »

De reden waarom de resetmogelijkheid aanwezig is is misschien wel die jij aangeef.
Garmin heeft waarschijnlijk goede programmeurs in dienst, maar als je alle software missers zie dan zijn ze misschien niet goed genoeg.

En dat Ko zijn SP III goed werkt neem ik best aan, maar je went aan allerlei dingen.

Als Ko zijn SP III reset zal hij misschien denken dat hij een geupgrade navigator heeft.
Serieus waar, dat is mij met mijn SP 2610 echt gebeurd. Deze werkte altijd prima tot vorige zomer (na een jaar of 4 zeer zwaar gebruik), daarna leek hij de geest te geven. Na de reset werkt hij als een (bijna) nieuwe.

Dus ik hoopte met mijn betoog Ko er inderdaad van te doordringen dat het een belangrijke stap is. Misschien niet elk jaar, maar als je eens een middag niets te doen heb is het een leuke oefening om alle opties weer eens te doorlopen.
Ed Vissers
Motorloos

Laten we even terug gaan naar mijn bericht..

Iemand kan zijn/haar voordeel er mee kan doen. Dat is alles. Zo simpel is het. Dus ... kan doen en niet moet doen. :)
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 09 aug 2010, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Ed

kohessel

sp111

Bericht door kohessel »

ik wil iedereen bedanken voor hun raad maar ik hou het erop dat als iets naar tevredenheid werkt je het niet moed doen.
pas als er problemen komen dan zal ik het proberen.
aan de ander kant denk ik dat het eens tijd wordt voor de 660 als hij er mee stopt.

groeten Ko
Ed Vissers
Motorloos

Ko,

ik ben dat beslist met je eens:)

Zelf heb ik het wel gedaan omdat ik vond dat mn SPIII wel erg traag reageerde op sommige momenten. Dat is nu - in ieder geval voor mijn gevoel - beter geworden.
Groetjes,

Ed

stxrider

Bericht door stxrider »

kohessel schreef:hoi Ed
Ik heb de SP111 nu 3 jaar en heb dit nog nooit gedaan.
hij functioneerd goed dus zie er de noodzaak ook dan niet van in, waarom zal je werk en eventuele problemen opzoeken
RonalT schreef:Ko, ik kan je aanraden dit toch eens te doen.

Ik heb dan geen ST III maar een 2610. Deze heeft ontzettend veel instelmogelijkheden die ik in de loop van 4 jaar op allerlei manier ingesteld heb, dan weer zo en daarna weer anders.
Als je reset worden dit soort zaken weer volgens fabriekinstellingen ingesteld.

En daarna de stoute schoenen aangetrokken. De 2610 gereset. Alles weer opnieuw ingesteld en ik moet hem binnenkort nog eens uitgebreid proberen. Een korte test enige tijd geleden leek goed te gaan.
Geen vreemde verschijnselen gemerkt.

Ik zeg dus: DOEN

Misschien niet elk jaar, maar toch af en toe eens
Hallo Luitjes,

Ik rij op een Pan en kwam jullie forum tegen en dit draadje. Daarom heb ik me even geregistreerd ;)

@kohessel:
Ik heb ook een SPIII gehad vandaar mijn reactie.

Zolang je geen problemen hebt hoeft het niet, maar realiseer je dat een SPIII ook een soort computer is. En op dat moment komt het argument van RonalT naar voren om het toch eens te doen.

Door het laden en verwijderen van routes, wordt ook het geheugen van de SPIII (net als harde schijf) gebruikt. Daarbij worden ook stukjes overgeslagen waardoor ook bij de SPIII en eigenlijk elke GPS als het ware gefragmenteerd wordt. Ruimte wordt minder, dus het geheugen wordt minder........ waardoor het rekenen van de SPIII minder wordt. De 2610 was al 3x sneller als de SPIII.

Bij het restten van de SPIII komt geen risico kijken. Alleen moeten alle instellingen weer ingesteld worden. Waarschijnlijk start hij weer ergens op in Amerika.

En ja, na de reset zal hij zeker sneller zijn ;)
BertG

Bericht door BertG »

Het fragmentatieverhaal raakt kant nog wal.
Door enkel een reset uit te voeren wordt er niet(s) gedefragmenteerd.

Hooguit verdwijnen tijdelijke bestanden die in vluchtig geheugen* staan opgeslagen.

*Vluchtig geheugen is geheugen dat zijn inhoud verliest als het spanningsloos raakt.
stxrider

Bericht door stxrider »

Is het niet zo dat een "hard reset" hetzelfde is als een format-C?
OK, ik neem aan dat je gelijk hebt........ maar dit heeft mij eens verteld :roll: dat het door het in en uitladen van de routes kwam.
BertG

Bericht door BertG »

stxrider schreef:Is het niet zo dat een "hard reset" hetzelfde is als een format-C?
OK, ik neem aan dat je gelijk hebt........ maar dit heeft mij eens verteld :roll: dat het door het in en uitladen van de routes kwam.
Formatteren zou ingeprogrammeerd kunnen zijn als opstart-routine.
Maar hoe snel is het apparaat gebruiksklaar na een harde reset?

En met gereed na reset bedoel ik niet weer helemaal gereed en ingesteld naar eigen wensen, maar gereed om ingesteld te kunnen worden.

Als het een paar minuten of langer duurt na een reset, zou het kunnen dat na een reset eerst allerlei troep wordt opgeruimd.
Maar als die functionaliteit ingebakken zit is het wel erg omslachtig om dit alleen via een reset te kunnen activeren.

Immers: al je standaardinstellingen zijn ook verdwenen. :cry:

Windows kun je ook resetten.
Dan is alles in je RAM geheugen weg.

Maar je hardeschijf (geheugen dat blijft na spanningsverlies, waar je software op geinstalleerd staat) is er nog.

De harde schijf is zeker niet gedefregmenteerd na een reset, eerder hopeloos gefragmenteerd. :D

Dat laatste komt omdat reset een plotselinge onderbreking is van alle lopende processen.

Waarden die in het RAM geheugen stonden konden niet meer op de harde schijf worden weggeschreven door de reset, tijdelijke bestandjes die een programma aanmaakt en bij afsluiten netjes wilde verwijderen worden niet verwijderd omdat het programma niet netjes kon afsluiten...etc.

Of een Streetpilot sneller wordt kan ik niet beoordelen, ik heb er geen.
Of je argument van toepassing is kan ik wel beoordelen: neen.
Ed Vissers
Motorloos

Het is in ieder geval een advies dat gegeven wordt door deskundigen op het GPS-forum van Waypoint.
Groetjes,

Ed

BertG

Bericht door BertG »

Voor de goede orde:
over het nut van resetten zeg ik niets,
ik bedoelde meer het defragmenteren-verhaal.
stxrider

Bericht door stxrider »

Joh, .........dat had ik al begrepen hoor, en is ook niet zo belangrijk. Ging eigenlijk meer om het nut/effect als je het doet (resetten) ;)
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”