Wegcode

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Catbustingdog
Motorloos

Wegcode

Bericht door Catbustingdog »

In België zijn op gebied van wegcode blijkbaar toch enkele veranderingen op til :

Volgende maand stelt Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een nieuwe versie van de wegcode voor die op 1 januari 2011 van kracht moet worden. De huidige verkeerscode bestaat sinds 1 december 1975 en werd liefst zestig keer gewijzigd.
In afwachting van die compleet nieuwe wegcode voert Schouppe op korte termijn nog een aantal aanpassingen aan het huidige verkeersreglement door. Een concrete datum is er nog niet, maar de meeste aanpassingen worden tegen de zomer van kracht. Opmerkelijk is dat de meeste aanpassingen aan de wegcode betrekking hebben op motorrijders. Hieronder een overzicht van die aanpassingen.

QUADS: Een aantal steden en gemeenten hebben quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als “een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel”.

FILEFILTEREN: het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.

BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Onder beschermende kledij wordt verstaan: lange mouwen, lange broek, handschoenen en schoeisel dat de enkels beschermt. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.

PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.

KINDEREN OP DE MOTOR: het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.

MP3 OP SNELWEG: driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.

HELMPLICHT POSTBODE: op verzoek van De Post en om evidente veiligheidsredenen wordt de vrijstelling afgeschaft voor de draagplicht van de valhelm voor de beambten van De Post bij de postbedeling per bromfiets.

Als er tenminste nog een regering is om deze wetten te stemmen!
sportieve groet :blg
Noël

Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Rataplan

Re: Wegcode

Bericht door Rataplan »

Catbustingdog schreef: BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Onder beschermende kledij wordt verstaan: lange mouwen, lange broek, handschoenen en schoeisel dat de enkels beschermt. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
Da's ook weeral noch mosselen noch vis........ :roll: :roll:
Een hemd met lange mouwen en een flannellen broek met lange pijpen.......en je voldoet.

Bij een eventuele val zal dat dus geen enkel verschil maken.
Anderzijds, passagiers in amazone-zit ben ik eigenlijk ook nog nooit tegengekomen. Schouppe kan er dan evengoed bijzetten dat je er niet achterste-vóór mag opzitten.
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

Rataplan schreef:
Catbustingdog schreef: ... Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
Anderzijds, passagiers in amazone-zit ben ik eigenlijk ook nog nooit tegengekomen.
Zeker nog nooit in China geweest: http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Rel ... czkalf2js4
(Ik ook (nog) niet, maar amazone-motorrijden is mogelijk)
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Rataplan

Bericht door Rataplan »

MrSkippy schreef:
Rataplan schreef:
Catbustingdog schreef: ... Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
Anderzijds, passagiers in amazone-zit ben ik eigenlijk ook nog nooit tegengekomen.
Zeker nog nooit in China geweest: http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Rel ... czkalf2js4
(Ik ook (nog) niet, maar amazone-motorrijden is mogelijk)
Euhh.....ja, ik ben al in China geweest; verschillende malen zelfs. ;)
Maar het gaat hier niet om China, wel de wegcode in Belgîe.

Anderzijds is niet alléén amazone-rijden mogelijk maar ook op veel andere manieren zoals rechtstaand op de motor of zittend op het stuur.
De vraag is natuurlijk of jij er zo al bent tegengekomen op de openbare weg in Nederland, Belgîe of in onze buurlanden..... :?:

http://www.youtube.com/watch?v=JrW6DOD25vs
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

Rataplan schreef:
Anderzijds is niet alléén amazone-rijden mogelijk maar ook op veel andere manieren zoals rechtstaand op de motor of zittend op het stuur.
De vraag is natuurlijk of jij er zo al bent tegengekomen op de openbare weg in Nederland, Belgîe of in onze buurlanden..... :?:

http://www.youtube.com/watch?v=JrW6DOD25vs
Altijd leuk dat soort filmpjes.
Toen ik nog rijlessen had en we met AVB bezig waren bij de fruitterminal waren er soms een paar jongens daar ook aan het stunten in de buurt, of ze ook amazone-zit deden weet ik niet, want ik moest me natuurlijk concentreren op rij-oefeningen... :D
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
BertG

Bericht door BertG »

Rataplan schreef:Da's ook weeral noch mosselen noch vis........ :roll: :roll:
Een hemd met lange mouwen en een flannellen broek met lange pijpen.......en je voldoet.

Bij een eventuele val zal dat dus geen enkel verschil maken.
Het gaat niet alleen om het verbieden maar ook om de mogelijkheid de verboden te handhaven.

Hoelang is een lange broek dan? tot op de enkels, tot over de knie?
Waterdicht zou de wet zijn als er wordt verwezen naar keurmerkjes in kleding.
Echter, de politie kan onmogelijk handhaven op keurmerkjes in kleding.
Zie je je zelf al in je blote bibs langs de weg staan omdat de politie je waslabel wil zien? :D
Voor zover die niet is afgesleten en onleesbaar is geworden.

Aan de ene kant heb ik zoiet: als jij opengeschaafd wild worden moet je dat zelf weten.
Aan de andere kant kost het de maatschappij veel geld dat onnodig is.
Laatst gewijzigd door BertG op 08 jun 2010, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Lex

Bericht door Lex »

Zoals BertG het in zijn laatste zin al zegt. Het kost de maatschappij handenvol geld.
Voor mij is het heel simpel. Wil jij met een T-shirt en een korte broek op de moto. Dan betaal je gewoon meer verzekering.
henkbontekoe

Bericht door henkbontekoe »

Er zijn twee soorten motorrijders. Zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. Ik behoor tot de eerste soort en weet dus uit ervaring dat beschermende kleding een must is. Als ik geen goed pak aangehad had, was ik waarschijnlijk nooit meer op de motor gestapt. Ambulancebroeders spreken wel over "krijtstreepongevallen". Dit zijn de incidenten waarbij de botten van rijders witte strepen op het asfalt achterlaten. Veel plezier in korte broek en T-shirt.
BertG

Bericht door BertG »

Lex schreef:Zoals BertG het in zijn laatste zin al zegt. Het kost de maatschappij handenvol geld.
Voor mij is het heel simpel. Wil jij met een T-shirt en een korte broek op de moto. Dan betaal je gewoon meer verzekering.
Maar zij die wel de moeite nemen en de kosten maken voor goede kleding hoeven niet het ziekenhuis in.
Althans niet langdurig, geen revalidatie, protheses etc.

Dus die betalen voor hen die alle risico's nemen en voor hen die geen afdoende (ziektekosten)verzekering hebben.

Dus de een betaalt 2x (dikke polis en dikke kleding)
De ander betaalt 2x niet. (beide niet aangeschaft)

Ik ben voorstanden trouwens om iedereen zich in een ziekenhuis en bij de huisarts en apotheek te laten legitimeren. Wedden dat die ziektekosten rap dalen en weer enigzins betaalbaar worden. Je wilt niet weten hoeveel er met namen en kwalen gesjoemeld worden en dat de medicatie linea recta naar het buitenland verzonden wordt.
Maar dat is een andere discussie :oops:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Maar zij die wel de moeite nemen en de kosten maken voor goede kleding hoeven niet het ziekenhuis in.
Althans niet langdurig, geen revalidatie, protheses etc.
Dat gaat op bij een schuiver. Als je tot stilstand komt tegen een koekblik die niet uitkijkt, helpt zo'n pak helaas nog maar weinig...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Maar als je dan goed verzekerd bent (lees: schade- en of ongevalopzittenden) dan betaal je het 'uit eigen premieopbouw'.

Maar als je het nut van goede kleding niet inziet, zie je meestal het nut van goede verzekering ook niet in.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Maar als je het nut van goede kleding niet inziet, zie je meestal het nut van goede verzekering ook niet in.
I know... maar gelukkig heb ik én een goed pak én de collectieve verzekering van de HDC. (of is dit sluikreclame? ;))
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”