Welke navigatie

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Welke navigatie

Bericht door Daniël »

Zoals jullie inmiddels weten heb ik net mn rijbewijs gehaald en dinsdag mag ik dan eindelijk mn roze pasje ophalen.
Maar ik heb een TomTom uit het jaar kruik, en ik zou toch graag wat beters willen, maar als complete nieuweling heb ik hier echt geen kennis van.

Nu zou ik kunnen kiezen voor een Garmin Zumo XT(2) of een TomTom Rider 550, maar ik vroeg mij af zou ik het ook redden met bijvoorbeeld een TomTom GO Navigator 7'? Of is er een andere optie (behalve BeeLine)
Voor mij is gebruiksgemak het allerbelangrijkste, afleesbaarheid van het scherm ook en kronkelweggetjes het laatste waar ik ( op dit moment) aan denk.

Wat zouden jullie mij aanraden en waarom?
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7163
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Welke navigatie

Bericht door ikkieman »

Dat hangt heel erg af van je wensen wat je er mee wil gaan doen. Wil je kronkelroutes op het apparaat zelf maken, tomtom. Voor het gemak van routes overzetten naar het apparaat zeg ik Garmin. Ga met je motor lekker rijden naar bijvoorbeeld een waypoint Hilversum of Moordrecht. Die nemen echt fijn de tijd voor je en kun je er ook even mee oefenen.
Verder kun je hier het een en ander lezen over garmin vs tomtom.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14276
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Marcel »

Momenteel zie ik ook veel berichten op social media over apparaten die geschikt zijn voor Android Auto of Auto Carplay.
Dit zijn losse apparaten die je aan je telefoon kunt koppelen en dan kun je allerlei apps gebruiken waaronder de diverse navigatie apps.
Deze apparaten zijn veel goedkoper dan specifieke navigatie, zijn ook waterdicht en bieden dus veel meer mogelijkheden.

Als ik me niet vergis heeft Ellentb er een in gebruik op de motor. (zie: MIssie geslaagd...)

De apparaten die ik gezien heb, zijn niet voorzien van een specifieke houder waar ook de voeding in zit. (Carpuride W702). Dat vind ik een nadeel.
Je moet dus een separate voeding aanleggen met 12 Volt. Op een Deauville kan dat relatief eenvoudig.

Persoonlijk rij ik al jaren met Garmin. Eerst een Zumo 660 (uit productie) en nu met een XT. Inmiddels is er ook een XT 2.
Dat is altijd prima bevallen al kan het toestel ook wel eens kuren hebben. Regelmatig updaten (2 maal per jaar) kan geen kwaad.
TomTom is eenvoudiger in bediening heb ik mij laten vertellen. Garmin heeft gewoon meer functionaliteit.

Als je wilt beginnen met het maken en rijden van routes dan kun je dat ook met MRA doen (my Route-App). Dat is een app voor op je telefoon waar feitelijk alles in zit. Een betaalde versie is niet goedkoop, maar dan ben je gelijk verzekerd van een lifetime abonnement. (gewoon de aanbieding dus even afwachten, dat scheelt weer.) Overigens zitten de makers hiervan gewoon in Zoetermeer ;)

Zorg dan wel dat je je telefoon in een trillingsvrije houder zet...... Camera's zijn nogal gevoelig voor trillingen.

Wat je ook kiest, neem er even de tijd voor en orienteer je. Voor het meerijden van routes met de HDC heb je geen navigatie nodig. Dan volg je namelijk gewoon de voorrijder.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14276
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Marcel »

Kijk ook eens op de site van www.MrGPS.nl . Daar vind je ook heel veel informatie.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Cor »

Na de Garmin 660 heb ik ook de Garmin XT.
Voordeel vind ik de afleesbaarheid, de mogelijkheid om het scherm te draaien. Daarnaast kan je van A naar B kiezen voor verschillende mogelijkheden.
Anders bij een rit met de gezelligste club kijken bij de verschillende navigatiesystemen en hou Waypoint.nl in de gaten voor aanbiedingen. En mrgps.nl geeft ook veel duidelijkheid.
Succes.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
coenox
Honda NT700VA
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 jan 2017, 18:38
Locatie: Ede

Re: Welke navigatie

Bericht door coenox »

Ik heb op een ander forum al eens de opties opgesomd:

Voor navigatie zijn er ruwweg 4 opties: 1. Dedicated navigatie apparaat (TomTom of Garmin) 2. smartphone op je stuur 3. smartphone in je binnenzak met op je stuur a. Een tweede oude smartphone b. Een Beeline c. Een CarPlay/Android auto scherm 4. Een papieren routerol.

Zelf gebruik ik mijn Smartphone in een SP-Connect hoes en houder en een 'draadloze' lader. Navigeren (ook routes) doe ik met de TomTom Go app of de MRA navigatie optie.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Welke navigatie

Bericht door Daniël »

Inmiddels ben ik er overuit dat ik graag een TomTom 550 wil, alleen de vraag aan jullie wat is het verschil tussen de versies?
Dan bedoel ik wat is het verschil tussen de TomTom 550 Rider, 550 premium, 550 special edition, 550 premium plus???
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14276
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Marcel »

Als je dat wilt weten dan zou ik even naar Waypoint rijden. Die kunnen het haarfijn uitleggen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Welke navigatie

Bericht door Daniël »

Marcel schreef: 25 jun 2024, 21:45 Als je dat wilt weten dan zou ik even naar Waypoint rijden. Die kunnen het haarfijn uitleggen.
Dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht, goed plan!

Dan rij ik daarheen zonder navigatie omdat ik natuurlijk enorm veel ervaring heb met rijden op onbekende wegen waar ik graag navigatie voor wil hebben omdat ik er onbekend mee ben......
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Cor »

:le :tg
Motorrijden is een route van A naar B.
De weg er naartoe is niet belangrijk. Beetje op de zon letten en paar keer stoppen maken er een leuke route van. 8)
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14276
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Marcel »

Daniël schreef: 25 jun 2024, 23:13
Marcel schreef: 25 jun 2024, 21:45 Als je dat wilt weten dan zou ik even naar Waypoint rijden. Die kunnen het haarfijn uitleggen.
Dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht, goed plan!

Dan rij ik daarheen zonder navigatie omdat ik natuurlijk enorm veel ervaring heb met rijden op onbekende wegen waar ik graag navigatie voor wil hebben omdat ik er onbekend mee ben......
Verdwalen kun je niet....Je ontdekt gewoon nieuwe wegen.... :D

Zonder gekheid. Ik denk dat Moordrecht of Hilversum ook wel te vinden is zonder navigatie.
Moordrecht is niet zo groot en iedereen kan je daar vertellen waar Waypoint zit.

Bellen is natuurlijk ook een optie....of Google maps gebruiken , dan kom je er uiteindelijk ook wel.
Succes, Het gaat vast lukken.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Welke navigatie

Bericht door Daniël »

Voordat er navigatie op de motor gaat, gaan er eerst nieuwe banden onder. Vorige week sloeg de motor af en voor ik het wist stond ik dwars op de weg, had advies gevraagd aan mn oud-instructeur bleken mn banden gewoon 8 jaar oud en verhard te zijn.
Naar aanleiding van wat ik hier alllemaal las en advies van de motorzaak, ben ik voor Michelin Road 6 gegaan. Aanstaande woensdag gaan ze eronder.

TomTom is ook besteld na een telefoontje met waypoint; het is de Rider 550 SE special edition geworden met slot en afdekkap, nu enkel nog een Cardo systeem en dan is het geld echt op.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7163
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Welke navigatie

Bericht door ikkieman »

Bestel dan gelijk bij waypoint mee. Heel goeie ervaring met hun service. Mochten de centen krap worden, kun je kijken bij digitrading. Zeker als het zonder retaildoos mag scheelt dat toch behoorlijk in de portemonnee.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Cor »

:le hopelijk is er nog geld over voor koffie en een lunch bij je komende 1e rit bij deze club. :twisted: :wn1
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Honda NT700VA
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Welke navigatie

Bericht door Daniël »

ikkieman schreef: 26 jun 2024, 19:56 Bestel dan gelijk bij waypoint mee. Heel goeie ervaring met hun service. Mochten de centen krap worden, kun je kijken bij digitrading. Zeker als het zonder retaildoos mag scheelt dat toch behoorlijk in de portemonnee.
Enorm bedankt voor de link! Ik heb de cardo freecom 4X besteld bij digitrading, dan heb ik straks èn goed geluid èn het kan via spraakgestuurde opdrachten.
Gebruikersavatar
JoopH
Honda GL 1800
Berichten: 564
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Welke navigatie

Bericht door JoopH »

En anders gaan we met de volgende lunch met de pet rond!
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3980
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke navigatie

Bericht door Cor »

:up als jij een pet meeneemt (of hoed). :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1130
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Welke navigatie

Bericht door Ruud Bakker »

Kan ook in een helm :oo :ot
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”