Marcel schreef: ↑08 apr 2022, 15:50 Fijn verhaal. Leuk geschreven.
Altijd mooi om te lezen dat men enthousiast is over de eerste ervaringen met de Deauville.
Toch even een vraag/opmerking.......begrijp ik nu goed dat je eerst achter remt en dan pas de voorrem erbij neemt?In het dorp even wat omwegen genomen om zo eens meer te wennen aan het remmen en aanleggen met achter en dan bijdoseren met voor remt toch wel heel erg lekker en gecontroleerd.
Ik vind het een wat onduidelijk zin......
Ik begrijp ook dat dat dit onderwerp ergens anders over gaat dus misschien moeten we even verder discussiëren in het sub-forum "Rijvaardigheid".
Ja, ik heb de koffers vol zitten en ben zelf ook niet de lichtste.
Door het bij lage snelheid aanleggen met de achterrem trek je de motor in de achtervering terwijl het gewicht door de vertraging naar de voorkant gaat. Direct daarna de voorrem bij zetten geeft een heel fijn te doseren vertraging. Let wel: op lage snelheid!
Op de snelweg start ik met remmen voor en daarna achter. De gewenste remvertraging is dan ook veel groter dan op lage snelheid in de stad of het dorp.
Als je voor de remming inzet dan duikt de motor meer voorover en zodra je dan achter bijremt zet het CBS ook nog een beetje remdruk voor bij, maar dat stoort dan niet omdat je er flink wat snelheid uit wil halen.
Licht de bocht in remmen met achter zorgt voor wat meer stabiliteit in de bocht en ook het stapvoets rijden gaat met een remming achter veel gecontroleerder dan “los”.
Heb tijdens het lessen de gelegenheid gehad om hier mee te spelen. Bij de stopproeven was de totale remweg bij achter-voor steeds korter dan bij voor-achter en was de motor meer in controle, minder duiken en minder zenuwachtig op het achterwiel.
Je kunt echter veel verder doorremmen als je eerst achter begint en direct daarna voor remt zonder dat de abs ingrijpt.
Was een extra les na AVB voordat we de weg op gingen. Veel van geleerd op het gebied van remdynamiek en stabiliteit.
Ik hoor graag de andere ervaringen!