taalgebruik
-
- Triumph Trophy SE
Voordat er geklaagd wordt over de jeugd van tegenwoordig met betrekking tot alcohol gebruik en dergelijke, wil iedereen even in de spiegel kijken? Hoeveel van jullie waren er zelf vroeger wel eens stoned, op hun 14e aan het roken, zuipen en wie weet wat nog meer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Hhahahahaaha,
Volgens mij voelt de "jeugd" zich een beetje aangesproken?
Maar ff voor de goede orde ik was 17 toen ik mn 1e biertje dronk en wat totaal niet smaakte. (lust het nu nog niet)
En mn 1e joint die moet ik nu nog gaan roken(heb daar nooit de lol van ingezien)
En bij onze "jeugd" valt het met uitzonderingen ook nog wel mee geloof ik.
Ik heb meer last van mensen van mijn eigen leeftijd die denken en doen of ze de hele wereld maar bij elkaar mogen schelden om de meest stomme dingen of jou om onzinnige dingen mogen beledigen, en ja vaak met een slok op!!!
In mijn ervaring is de jeugd (tegen mij dan toch) beleefder dan mijn leeftijd genoten.
Mijn conclusie: op de turbotaal en het sms gedrag van de jeugd na vallen ze best mee!!!!
Volgens mij voelt de "jeugd" zich een beetje aangesproken?
Maar ff voor de goede orde ik was 17 toen ik mn 1e biertje dronk en wat totaal niet smaakte. (lust het nu nog niet)
En mn 1e joint die moet ik nu nog gaan roken(heb daar nooit de lol van ingezien)
En bij onze "jeugd" valt het met uitzonderingen ook nog wel mee geloof ik.
Ik heb meer last van mensen van mijn eigen leeftijd die denken en doen of ze de hele wereld maar bij elkaar mogen schelden om de meest stomme dingen of jou om onzinnige dingen mogen beledigen, en ja vaak met een slok op!!!
In mijn ervaring is de jeugd (tegen mij dan toch) beleefder dan mijn leeftijd genoten.
Mijn conclusie: op de turbotaal en het sms gedrag van de jeugd na vallen ze best mee!!!!
-
- Triumph Trophy SE
Ik voelde me inderdaad even aangesproken. Natuurlijk heb ik ook mijn excessen wel gehad. Echter, ik ben nu 25 en een stuk verantwoordelijker dan dat ik 5-10 jaar geleden was.
Natuurlijk heb ik wel eens een paar keer gezopen, paar keer geblowd. Echter, gekker dan dat heb ik het niet gemaakt. Ik heb wat angstverhalen gehoord daardoor ik zelf ook goed bang ben geworden voor gekkere dingen. Tegenwoordig ken ik mijn grenzen en hou ik zeker nog van een pilsje. Verder zie ik mijn ouders, ooms, tantes, opa, vrienden van familie en verdere mensen van de generatie voor mij regelmatig excessen vertonen. Vandaar dat ik even de melding maakte van voor men oordeelt over 'de jeugd van tegenwoordig', kijk eerst in de spiegel!
Natuurlijk heb ik wel eens een paar keer gezopen, paar keer geblowd. Echter, gekker dan dat heb ik het niet gemaakt. Ik heb wat angstverhalen gehoord daardoor ik zelf ook goed bang ben geworden voor gekkere dingen. Tegenwoordig ken ik mijn grenzen en hou ik zeker nog van een pilsje. Verder zie ik mijn ouders, ooms, tantes, opa, vrienden van familie en verdere mensen van de generatie voor mij regelmatig excessen vertonen. Vandaar dat ik even de melding maakte van voor men oordeelt over 'de jeugd van tegenwoordig', kijk eerst in de spiegel!

I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
het begon over achterlijk taalgebruik in de digitale wereld, en geef toe dat is toch de jeugd die dat toepast... als ik (best nog jeugdig hahahahahah) op het web ben weet ik gelukkig nog wel hoe ik moeten schrijven en maak geen woorden ala: gewagt, delieten, kompjoeter
En dat heeft echt niets te maken met eventueel middelen gebruik, want ja ook ik heb menig hersencel verzopen ben ik bang, (maar ach functioneer nog prima is mijn bescheiden mening en doe toch maar mooi mijn HBO!)
En dat heeft echt niets te maken met eventueel middelen gebruik, want ja ook ik heb menig hersencel verzopen ben ik bang, (maar ach functioneer nog prima is mijn bescheiden mening en doe toch maar mooi mijn HBO!)
Taalgebruik
Dag,
Ook ik ga al mijn jeugdzonden niet opbiechten.
Nou, ééntje dan: ik ben 2 keer van school gestuurd: 1 keer ulo en 1 keer hbs (1,5 maanden gespijbeld en rapportcijfer veranderen).
Ben toch maar leraar geworden bij gebrek aan iets beters!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mhg, FreBa
Nou, ééntje dan: ik ben 2 keer van school gestuurd: 1 keer ulo en 1 keer hbs (1,5 maanden gespijbeld en rapportcijfer veranderen).
Mhg, FreBa
taalgebruik
goedemorgen allemaal,
als eerste:het bericht van FreBa is me uit het hart gegrepen.
dan was er het voorstel om een Fries en een Limburger met elkaar
in discussie te laten gaan in hun eigen taal c.q.dialect.
die uitdaging neem ik gaarne aan,mits er een tolk uit één der andere
provincies zorgt voor een juiste weergave.dan wordt het pas echt lachen!
even terzijde nog:men heeft het tegenwoordig ook veel over taal-achterstand bij de jeugd,maar worden deze dingen niet een beetje overdreven?
ik ben geboren in 1938 en toen ik in 1944 naar de lagere school ging kon ik nog geen woord nederlands als Fries.wij kenden in ons kleine dorpje geen kleuterschool;dit betegent echter wel dat wij vroeger een geweldige jeugd hebben gehad.Je beleefde van alles,vooral in het boerenleven.
Bij het kalveren van koeien,het veulen werpen enz.,wij maakten alles mee.
Als je de kleintjes van nu daar over vertelt,rollen de oogje bijkans uit de kassen.Ik bedoel maar:jammer,dat onze kleintjes deze basisdingen niet meer meekrijgen.Daar staat eerlijkshalve natuurlijk wel tegenover,dat de meesten van ons als 70-+ers niet zoveel op hebben met de nieuwe technologieën als diverse phone's,pad's ed.
Beticht me nu niet ervan dat ik vind dat vroeger alles beter was,want tot die groep behoor ik niet.Ben ik nu toch een beetje van het onderwerp afgedwaald? sorry dan.
groet uit het emmense, jouke

als eerste:het bericht van FreBa is me uit het hart gegrepen.
dan was er het voorstel om een Fries en een Limburger met elkaar
in discussie te laten gaan in hun eigen taal c.q.dialect.
die uitdaging neem ik gaarne aan,mits er een tolk uit één der andere
provincies zorgt voor een juiste weergave.dan wordt het pas echt lachen!
even terzijde nog:men heeft het tegenwoordig ook veel over taal-achterstand bij de jeugd,maar worden deze dingen niet een beetje overdreven?
ik ben geboren in 1938 en toen ik in 1944 naar de lagere school ging kon ik nog geen woord nederlands als Fries.wij kenden in ons kleine dorpje geen kleuterschool;dit betegent echter wel dat wij vroeger een geweldige jeugd hebben gehad.Je beleefde van alles,vooral in het boerenleven.
Bij het kalveren van koeien,het veulen werpen enz.,wij maakten alles mee.
Als je de kleintjes van nu daar over vertelt,rollen de oogje bijkans uit de kassen.Ik bedoel maar:jammer,dat onze kleintjes deze basisdingen niet meer meekrijgen.Daar staat eerlijkshalve natuurlijk wel tegenover,dat de meesten van ons als 70-+ers niet zoveel op hebben met de nieuwe technologieën als diverse phone's,pad's ed.
Beticht me nu niet ervan dat ik vind dat vroeger alles beter was,want tot die groep behoor ik niet.Ben ik nu toch een beetje van het onderwerp afgedwaald? sorry dan.
groet uit het emmense, jouke

@ Jouke: (mooie naam trouwens; dialect voor Jacob is bij ons Jouk)
Ach vroeger, toen de Batavieren nog met z'n drieën waren, en de guldens nog gewoon van hout.
Het zit in de mens alleen de mooie dingen te onthouden, zodoende is het verleden altijd beter.
Het enige waar ik mij echt aan irriteer in het nederlandse taalgebruik is het gebrek aan fantasie voor het verzinnen van nieuwe nederlandse woorden, en het onnodig gebruik van buitenlandse woorden in onze taal. De vlamingen zijn wat dat betreft creatiever.
Doe zelf mijn best om er niet in mee te gaan.
Voorbeeldje: ik heb het altijd over een T-hemd en overhemd ipv t-shirt en blouse. Ik gogel en feestboek ook op internet.
Ook het voortbestaan van dialect vind ik belangrijk: zo lees ik mijn dochter elke avond Jip en Janneke voor in het Nedersaksisch. (ofwel plat van platduuts) Kan ze mijn oma (en mij) ook verstaan als we daar op de koffie gaan, in tegenstelling tot mijn vrouw.
Ach vroeger, toen de Batavieren nog met z'n drieën waren, en de guldens nog gewoon van hout.
Het zit in de mens alleen de mooie dingen te onthouden, zodoende is het verleden altijd beter.
Het enige waar ik mij echt aan irriteer in het nederlandse taalgebruik is het gebrek aan fantasie voor het verzinnen van nieuwe nederlandse woorden, en het onnodig gebruik van buitenlandse woorden in onze taal. De vlamingen zijn wat dat betreft creatiever.
Doe zelf mijn best om er niet in mee te gaan.
Voorbeeldje: ik heb het altijd over een T-hemd en overhemd ipv t-shirt en blouse. Ik gogel en feestboek ook op internet.
Ook het voortbestaan van dialect vind ik belangrijk: zo lees ik mijn dochter elke avond Jip en Janneke voor in het Nedersaksisch. (ofwel plat van platduuts) Kan ze mijn oma (en mij) ook verstaan als we daar op de koffie gaan, in tegenstelling tot mijn vrouw.
- Koen
- Honda Goldwing
Re: Taalgebruik
Zo iemand noemen ze in het hedendaags Nederlands een "ervaringsdeskundige"FreBa schreef:Dag,
Mhg, FreBa

Grtz! Koen

Dag,Zo iemand noemen ze in het hedendaags Nederlands een "ervaringsdeskundige" ;)
G e w e l d i g
Mhg, FreBa
- Koen
- Honda Goldwing
Taalgebruik
Dag,CaveyH schreef:Da's een typfoutje, dat snap je toch ook wel?! ;) Het moet natuurlijk zijn "Taart is de toegangspoort tot de levende mensen" :lol:markoen schreef:Hallo Friba, even dacht ik dat je het er expres had gezet: Taat :roll: is de toegangspoort tot de levende mensen. Zal wel niet......
Marcel
Kijk, ééntje heeft goed gelezen.
Dit was een test!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
Mhg, FreBa
Taalgebruik
Dag,CaveyH schreef:Da's een typfoutje, dat snap je toch ook wel?! ;) Het moet natuurlijk zijn "Taart is de toegangspoort tot de levende mensen" :lol:markoen schreef:Hallo Friba, even dacht ik dat je het er expres had gezet: Taat :roll: is de toegangspoort tot de levende mensen. Zal wel niet......
Marcel
Kijk, ééntje heeft goed gelezen.
Dit was een test!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
Mhg, FreBa
-
- Motorloos
Het valt mij tegen. Pas na 4 dagen een reactie op vaten die met de hand te tillen zijnpaulB schreef:Neem alleen deze post maar, want het is één handvat en dus meerdere handvatten....EdVissers schreef:Dit topic krijgt genoeg handvaten om de 40.000 berichten te halen![]()
(sorry Ed, hij was te gemakkelijk om te laten liggen....

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

Taalgebruik
Dag,EdVissers schreef:Het valt mij tegen. Pas na 4 dagen een reactie op vaten die met de hand te tillen zijn ;)paulB schreef:Neem alleen deze post maar, want het is één handvat en dus meerdere handvatten.... ;)EdVissers schreef:Dit topic krijgt genoeg handvaten om de 40.000 berichten te halen :)
(sorry Ed, hij was te gemakkelijk om te laten liggen.... :lol:
Dit is niet te vatten :lol:
Mhg, FreBa
-
- Motorloos
- Koen
- Honda Goldwing
Over het algemeen is er dus eigenlijk geen eenduidige vertaling voor "überhaupt", althans, zo lijkt hetBertG schreef:über·haupt [uuberhaupt] bw
1 over het algemeen: het is daar ~ niet zo duur
2 tenminste, althans: als ik daar ~ nog tijd voor heb
3 eigenlijk: begrijpt hij ~ wel waar het over gaat?

Grtz! Koen

Ja ja, ik geef het toe, het is wat laat om nu nog op deze post (dit bericht) te reageren. Maar soms kijk je nog eens rond in de wat oudere berichten en lees je wel eens dingen die je nog niet eerder had gezien. En ach, wat heet laat...?FreBa schreef:... Ik betoog maar, dat de verloedering van taal ons oudere generatie aan het hart gaat, maar de jeugd voelt zich geheel thuis in de moderne taal ... Je zult meemoeten in de tijd. Ook op taalgebied ... Ik probeer van mijn kleinkinderen te leren...
Ik wilde maar even melden dat ik het van harte met FreBa eens ben. En ik bewonder zijn instelling dat je ook (juist) van je kleinkinderen kunt leren! Taal is inderdaad, ondanks haar soms verregaande ontoereikendheid, een toegangspoort. En zij is ook, zoals Driek van Wissen het ooit noemde: het "voertuig van de geest". Ook al is het Nederlands een krakende wagen geworden, voegde hij daar dan fijntjes aan toe.
Zelf ben ik altijd al op zoek naar de synthese van de alfa- en de bèta-richting; taal en cultuur aan de ene kant en en de exacte vakken aan de andere. Dus naar de taal in (of van) de techniek, als het ware. Ja, "taal is zeg maar echt mijn ding", met dank aan Paulien Cornelisse.
(Dus als er nog eens een technische handleiding moet worden geschreven, vertaald of bewerkt... roept u maar!)
Met hartelijk groet van een geestverwant.FreBa schreef: Als de toegangspoort dichtklapt onverhoopt, ja dan hebben we echt een taalprobleem!
Met taalkundige groet,
FreBa
- Koen
- Honda Goldwing
Re: taalgebruik
Wel toevallig dat dit onderwerp nu weer "omhoog geschopt" wordt. Ik las zojuist in de (lokale) krant: "De brandweer verkeerd in opperste paraatheid".
Tenenkrommend...
Maarre, in aanvulling op je citaat van Driek van Wissen: "krakende wagens lopen het langst"
Tenenkrommend...
Maarre, in aanvulling op je citaat van Driek van Wissen: "krakende wagens lopen het langst"

Grtz! Koen

Ontspan je tenen Koen, dat staat veel lekkerder.
En dat de brandweer in opperste staat van paraatheid is, lijkt me niet verkeert...
En dat de brandweer in opperste staat van paraatheid is, lijkt me niet verkeert...

- Koen
- Honda Goldwing
Tja, voor je 't weet brant 't weer.
Leuke was dat eergisteren alle alarmbellen gingen rinkelen (ons kantoor zit naast de brandweerkazerne) en er rukten maar liefst 13 brandweervoertuigen uit de regio uit naar een "natuurbrand" in Ossendrecht.
Later bleek dat men ongeveer 1 voertuig per vierkante meter brand had: het ging om een brandje van 15 m2
Maar goed, beter zo dan andersom, denk alleen dat ze met hun voertuigen meer heide vernield hebben dan de brand in dit geval 

Later bleek dat men ongeveer 1 voertuig per vierkante meter brand had: het ging om een brandje van 15 m2

Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
Niet het aantal Polen, maar de hoogte van het alcolholpercentage in hun bloed gok ik
Dat meten ze dan vast door de pools te voelen. Of de pols.

Grtz! Koen

Re: Re:
De smiley die jij toevoegde achter 'poolshoogte' doet mij vermoeden dat jij niet weet dat 'poolshoogte' juist is en 'polshoogte' niet!Bruvma schreef:Heeft dit dan te maken met het aantal Polen dat met alcohol achter het stuur zit? PoolshoogteBertG schreef:of polshoogte i.p.v. poolshoogte, dat zie je echt heel vaak in kranten...
Zie hier of hier.