Helder dat dit onderwerp nog(al) onduidelijk is. Er zijn diverse (veelal verouderde) onderzoeken gedaan en er doen zich meer waarheidsgetrouwe fabels voor omtrent remvermogen van een motorfiets.
Tijdens mijn rijlessen is mij verteld dat gij het niet zult winnen met remmen van voertuigen op meer dan 2 wielen dus ga dat maar lekker uit de weg en bepaal vooraf je koers.
Beetje meer verdiept. Er zijn veel zaken zoals appels en gestoofde peren die de stop/remafstand beïnvloeden.
Buiten de techniek en gelijke omstandigheden, is de remafstand van een motor (sterk ?) afhankelijk van de berijder.
Er zijn tal van factoren die de afgelegde remweg (kunnen) beïnvloeden. Bijvoorbeeld:
. Type en soort remsysteem (ABS / CBS / ESP , trommel/schijf)
. Soort en status (droog/nat) wegdek en temperatuur.
. Staat van de remmen en materiaal (metaal, keramisch, organisch, sinter)
. bandentype, soort (rubber)materiaal, slijtage, temperatuur
. Soort wielophanging en natuurlijk staat van onderhoud.
. Voorwaarts zwaartepunt
. etc
Gewicht zelf lijkt niet de primaire factor voor de remafstand, wel hoeveel contact/grip en met welke druk die vertraging tot stand kan worden (over)gebracht.
Denk maar aan een 60T tank op rupsbanden versus een racefiets rijdend met 50km/u op stroef asfalt. De tank zal eerder (kunnen) stoppen. De ingegepste inzittenden van de tank zullen waarschijnlijk denken dat ze tegen een muur zijn aangereden maar da's een kwestie van airbags.
De remmen zijn idd sterk verbeterd wanneer je dat vergelijkt met de armieterig (axiaal) werkende trommelremmen.
Er is natuurlijkk een groot verschil tussen zeg de remkaken van een sportauto (911

) en het kalme zoenen van een Astrale gezinsauto.
Ergens las ik ook dat een "korte" motorfiets het weer moet afleggen tegen een la(n)ge motorfiets. De limiterende factor is nl. het "stoppie" effect. Je kan niet harder/beter remmen dan dat je je zelf over kop remt. Dit laatste zal bij een auto niet gauw gebeuren. Kwestie van natuurkunde.
Het grootste verschil wat ik nu begrijp is dan de bestuurder. Voor remmen in een auto is het voldoende om rem te planken en de rest volgt vanzelf.
Op de motor is remmen een tot kunst verheven kunde die (no offense) maar weinigen zullen beheersen. Wel meer voorbij gekomen, hoe vaak doe je dat (ooit). Een VRO speelt hier op in om je wat (ervarings)gevoel bij te brengen.
Op de motor ben je meestal wel weer "alerter" met her verkeer bezig zodat je eerder zult reageren dan de automobilist die even aan het SM'en is.
De "remkwaliteit" op de motor wordt vooral bepaald door de bestuurder (het zg. aanleggen en induiken van de rem).
Op de motor moet je onderscheid maken maken tussen gepland en ongepland remmen. In de auto maakt het niet uit wat voor remactie het is, kwestie van snoeihard trappen.
Op de motorfiets moet je bij een ongeplande remactie zoals een paniekst(r)op, getraind zijn om die noodstop automatisch goed te laten verlopen. In de praktijk kan vaak beter (ook) ontwijken en in het "kleine" vrije gaatje te duiken. Dat geeft meer kansen dan jezelf op je snufferd werken.
Ergo, voorlopig hou ik (als geleerd) serieus afstand. Twee seconden met mooi weer, minimaal 3 seconden achter een vrachtauto of ander gesloten (uitstekend) voertuig en het dubbele bij slecht zicht of weer.
Daarbij continu kijken naar je (uitwijk)opties, is er geen optie dan maar liever blode Jan dan dode Jan terwijl ik m'n ruimtekussen angstvallig afscherm.
Neem niet weg dat het mij verbaast dat er niet ergens een goed onderbouwd onderzoek te vinden is. Komt tijd metterdaad vast wel ergens de (d)raad.