Ingrid schreef:... mocht de uitwijkoefening niet doen i.v.m. het slechte weer.
Vreemd, ook met slecht weer moet je kunnen uitwijken en echt, die regen waar wij ons druk over maken maakt voor ons qua wegcontact & rijders-niveau niets uit. Die regen en nattigheid zit 100% tussen je oren.
Probeer het maar, een ferme noodstop en je zult merken dat nattigheid (bijna) niets uitmaakt, helemaal ook omdat elke beetje lesfiets ABS heeft en die
mag tijdens examen gewoon worden aangesproken. Mooier is zonder ABS maar who cares.
AVB is een technisch CBR examen en de resultaten daarvan dragen (indirect) bij tot de rij-indruk tijdens het AVD examen. Wanneer je de halve draai tijdens je AVB fout hebt kan je er bijna op rekenen dat je die alsnog als "omkeeropdracht" tijdens je AVD krijgt.
De uitwijk, is echt geen probleem. Check wel even van te voren (wat je instructeur eigenlijk moet doen) of er in je rijlijn(en) geen rommel (zand/hooi/takken/blubber) ligt wat je kan afleiden en dat alles op de juiste afstand staat.
Ondanks dat ik het AVB/examen terrein inclusief vaste pion-opstelling al goed kende, heb ik vooraf alles nagelopen; gelijk een coureur die ook altijd het circuit vooraf verkend.
En ja, in de voorbereiding kan je een hoop rust maken. Gedraag je of je weer 12 bent, wees nieuwsgierig en doe alles wat je onnodig lijkt alsof je de eerste keer op reis gaat. Wees hier een piet/truuslut. Het is jouw examen en je moet de optimale condities scheppen.
Check je plaskans, wees op tijd, check je pak, maak je helm/vizier schoon, check je motor (zorg dat ie warm ingelopen is), weet hoe je je gas moet vastzetten, weet waar je aangrijppunt zit, check alles zodat je je je volledig kunt concentreren op je (reeds geleerde) kunsten.
Wat ook kan werken is om tijdens je AVB oefeningen iets scherper aan de weg te rijden. Dus een halve draai en achtjes (sowieso zonder slippende koppeling !!) op 5 meter breedte ipv 6 meter, de uitwijk & stops met 60 aandenderen ipv 50. De snelle slalom met 35 à 40 etc.etc.. Moraal is dat je dan met je examen voldoende tolerantie (= vertrouwen) hebt opgebouwd.
O ja, nog een ernstige tip, wat je met je in bezit zijnde Deauville (geheel legaal) al tot in den treuren kunt beoefenen: lopen & parkeren met de motor, op de (zij)standaard zetten en op/afstappen.
Op het AVB/CBR terrein van Kemp in Lelystad heb ik tot mijn verbazing

gezien dat veel leerlingen (inclusief aankomende motorinstructeurs !!) van andere rijscholen, niet instaat bleken om fatsoenlijk met de motor te lopen en zaten te sleuren met af/opzetten van de middenbok. Dat zijn nu bij uitstek zaken wat je met het juiste trucje 100% kan voorbereiden.
Het staat erg professioneel wanneer je
dat lopende voertuiggedeelte goed & heel soepel beheerst.
Mijn instructeur zei, prima als je op je bek gaat tijdens het achtje maar je gaat
mij niet voor "gek" zetten omdat je niet weet hoe je moet lopen en bokken.
En, nogmaals, van de andere AVB oefeningen, inclusief herkansing, hoeft je niet alles foutloos te hebben.
Suc6 !!!