heb hier evt. een oplossing voor,heb een foto bijgevoegd als er meer besteld wordt wordt de prijs stukken goedkoper .
wil even peilen of er oren naar is, en hoeveel lampen we dan nodig hebben dan kan de prijs een beetje bepaald worden

post a picture
Nou wil ik niet heel lullig doenPA1BEN schreef:Het Wattage zegt niets over de lichtopbrengst, het geeft alleen aan hoeveel vermogen er door de lamp wordt opgenomen.
Als je de uitgestraalde hoeveelheid licht wilt vergelijken kan je het beter over 'lumen' hebben.
Vooral de verhouding uitgestraald licht per Watt opgenomen vermogen is interessant.
Een gloeilamp heeft een rendement van hoogstens 5% en geeft ongeveer 10 lumen per Watt. De rest zal worden omgezet in warmte.
Afhankelijk van kleurtemperatuur en gebruikte techniek heeft een LED een lichtopbrengst van ongeveer 50 tot 150 lumen per Watt.
Een (goedkope) LED met een lichtopbrengst van 50 lumen zal aan 1 Watt genoeg hebben, daarvan wordt 0,5 Watt in licht en 0,5 Watt in warmte omgezet.
Een goedkope LED-lamp is te herkennen aan de meerdere ingebouwde LEDs om de lagere lichtopbrengst van de gebruikte LEDs te compenseren.
Een (dure) LED-lamp, met een lichtopbrengst van 150 lumen, heeft uiteraard een beter rendement maar is ook duurder in aanschaf.
Een gloeilamp zal, om dezelfde lichtopbrengst te halen, 5 Watt vermogen vragen, daarvan wordt 0,25 Watt in licht en 4,75 Watt in warmte omgezet.
Bij een Halogeenlamp ligt de lichtopbrengst nog lager (ongeveer 7 lumen/Watt).
Dat heb ik toch ook niet bestreden?takeldoos schreef:???? Het werkt toch???
Bij mijn weten niet. Wel dat verblindende verlichting niet mag.MrSkippy schreef:Bert, staat er ergens beschreven in de voertuigeisen hoeveel licht er uitgezonden mag worden (minimaal en maximaal)?
En als dat in wattage is, hoe wordt daar dan mee omgegaan met nieuwere technieken als LEDs?
Moderator schreef: Dan gaan we hier weer verder met het eigenlijke onderwerp. Namelijk de vraag of er nog leden geinteresseerd zijn in de ledverlichting zoals Dolf schrijft.
Dolf,takeldoos schreef:zijn er mensen die de lichtopbrengst van het achterlicht van een 650 of st1300 weinig vinden?
heb hier evt. een oplossing voor,heb een foto bijgevoegd als er meer besteld wordt wordt de prijs stukken goedkoper .
wil even peilen of er oren naar is, en hoeveel lampen we dan nodig hebben dan kan de prijs een beetje bepaald worden![]()
post a picture