Niet aangegeven rotondes, of ze worden wel aangegeven maar zijn niet aanwezig. Een adres dat honderden meters verderop ligt, of, mijn grootste ergernis, vasthouden aan een eerder berekende route.
De route van Ellewoutsdijk naar Rotterdam gaat via Bergen op Zoom. Tijdens de eerste kilometers besluit ik toch maar via de Zeelandbrug te gaan. Vervolgens krijg ik bij elke zijstraat te horen en te zien dat ik, indien mogelijk, moet omkeren. Pas als ik bijna bij de Zeelandbrug ben komt de aangepaste route via de Zeelandbrug op mijn schermpje te staan, is de route tientallen kilometers korter en kom ik ook nog eens eerder op mijn bestemming.
Ook Irritant is het als je bv de rijksweg afgestuurd wordt om gelijk weer te horen/lezen dat je de rijksweg moet gaan volgen.
Als je dat kunstje (met je auto) bij een (bijna) stilstaande file uithaalt dan wekt dat flink wat irritatie bij de overige weggebruikers op.
Jaren geleden, ik woon er inmiddels niet meer, moest ik door Hoogvliet om thuis te komen. Als je dan van de A15, via de Aveling naar de Spijkenisserbrug reed, dan wilde de TomTom dat je op het laatste kruispunt 'Aveling/Groene Kruisweg' driemaal linksaf ging en driemaal linksaf is het zelfde als rechtsaf. Ok, het was in het begin van de elektronische navigatiejaren, dus we konden er nog om lachen.
Maar ik kan mij ook herinneren dat ik met een lege touringcar van Venetië naar Londen moest. Ik had pas zo'n elektronisch navigatiehulpje en was daar reuze blij mee. Met een klassieke papieren kaart zou ik dan de kortste route kiezen en een lijstje met wegnummers en te passeren steden maken en daar af en toe op kijken. Met elektronische navigatie hoeft dat niet meer, je volgt de aanwijzingen van dat apparaat en je komt daar waar je naar toe wilt. Dat heb ik geweten. Ik had de TomTom ingesteld dat ik via een zo kort mogelijke route naar de eindbestemming wilde. De wegen die ik ingestuurd werd zouden voor een HDC route niet misstaan hebben, het heeft uren geduurd voor ik weer op de autostrada terug was.
Jaren later kreeg ik het verhaal te horen van een nieuwe collega die naar een hotel in de buurt van Parijs op weg was. De naam van het hotel en de straat waarin dat stond weet ik niet meer, maar hij was vergeten dat het belangrijk was dat je behalve de straatnaam, die in Parijs meerdere keren kan voorkomen, ook de naam van de voorstad (banlieue) in de TomTom moest vermelden. Uiteraard stond hij in de verkeerde wijk en aan de andere kant van Parijs en als je één keer met het verkeer van Parijs te maken hebt gehad dan weet je dat het je uren kost om van de ene kant van Parijs naar de andere te komen. Daar komt nog bij dat door de hoge bebouwing en de traagheid van de elektronica in die tijd, de o zo belangrijke route informatie niet altijd even snel voor de gebruiker beschikbaar was.
Voor een buitenstaander mag Parijs dan één pot nat zijn, de Parijzenaar weet wel beter.
Waarmee ik maar wil zeggen dat zo'n navigatieding een hulpmiddel is. Soms doet ie het niet zoals wij het graag zouden zien en brengt ie ons via de verkeerde wegen naar de verkeerde bestemming en dat is dan ook nog eens onze eigen schuld.
Vaak doet ie wel waarvoor hij gemaakt is en zien we 's morgens al dat we vroeg in de avond op een bepaalde tijd aan zullen komen en dat blijkt dan ook nog eens helemaal te kloppen.
Ben ik alleen benieuwd wat de gevolgen zijn als ze ons die speeltjes afnemen, omdat de elektronica van de satellieten ons, al dan niet moedwillig, in de steek laat.
Misschien dat we onze vrouwen vast moeten leren hoe ze de kaart moeten lezen?
Oh ja, niet vergeten