In Belgie is "de regering" weer aan de gang ..... (help!)

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
RonalT

In Belgie is "de regering" weer aan de gang ..... (help!)

Bericht door RonalT »

Dit komt weer van onze Zuiderburen. Geen regering is ook niet alles, een man ( Schouppe ) verzint alles om het motorrijden in België te ontmoedigen. En inderdaad wat hij ook maar verzint kan ook zomaar hier komen (Europese Unie).

Hier een bericht van de voorzitter van GWMCB. En denk er aan, dat alle motorrijders worden getroffen door dit soort en vele andere maatregelen.
Dus lees eerst onderstaand verzoek en volg dan de link, a.u.b. !

Hallo iedereen,

Mijn hart is gebroken, en met het mijne dat van vele zijspanrijders met kleine kinderen... (of ze zijn nog niet op de hoogte…)

De reden is eenvoudig : de nieuwe wetgeving met de minimum leeftijd van passagiers op de motor is vanaf 1/09 definitief op 8 jaar vastgelegd. Op zich niet zo erg, ware het niet dat er voor de zijspanrijders die vandaag al wekelijks met de motor met zijspan en de kinderen er op uit trekken, plotseling hun kindjes niet meer kunnen meenemen!
Ik ben van mening dat men (weeral) bij het bespreken van deze wetgeving, de groep van zijspanrijders heeft vergeten.
Het was zo met het trekken van een aanhanger, het gebeurt nu weer met de passagiers.
(Ter info, vanaf 1/09 mag je dus een aanhanger trekken aan een zijspan als je zijspan geremd is)

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we hier weeral vergeten zijn??? Het is dus gedaan met je hobby en je gezin, het is gedaan met het rijden van benefietritten om ritten te maken met kleine kinderen, om geld in te zamelen, kortom, je kan je span beter verkopen (en dan is de vraag aan wie natuurlijk als er geen kleine kinderen in mogen zitten).

Je zou kunnen stellen dat je maar gaat rijden en geen rekening houdt met deze wetgeving, maar daar komt dan blijkbaar de aap uit de mouw... Je kan misschien boetevrij rijden, alleen zijn je passagiers onder de 8 jaar NIET verzekerd!!! Heb je dus iets aan de hand (een ongeval in fout of niet) wordt je erger gestraft dan je wel denkt!

Ik heb vandaag al een lange mail gestuurd naar Dhr. Schouppe en zal, naar alle waarschijnlijkheid, een net antwoord krijgen van Dhr. Populier (zijn wetkenner en kabinetsmedewerker), en dit antwoord zal zeker niet zijn wat ik ervan zal verwachten...
De machteloosheid waarmee we voor de zoveelste keer geconfronteerd worden maakt me boos, heel erg boos!!

Ik zoek naar mogelijkheden om hier een positieve oplossing aan te geven, zoals bvb, kinderen tot 6 jaar in een kinderstoel voorzien van een veiligheidsgordel in een geremd zijspan, tot 8jaar met een veiligheidsgordel... Het zou toch zo eenvoudig kunnen zijn??

Ik zou een petitie willen starten tegen deze minimum leeftijd voor zijspan passagiertjes, of ik zoek oplossingen of mensen die zich mee willen achter deze problematiek scharen en hier een "verkeersveilig" antwoord te vinden, of een protestrit naar het kabinet van Dhr. Schouppe met zijspanrijders en hun kinderen, om duidelijk te maken wat dit is, allé, we moeten toch op één of andere manier gehoor krijgen???
In onze buurlanden mag het dan weer wel, ze zijn gewaarschuwd als ze in België komen... Hoe staat deze regeling tegenover de Europese wetgeving?? Waar gaan we nu toch naartoe???

Mark Vanderborght
Voorzitter van de GoldWing MotorClub Belgium

Indien jullie deze zaak willen steunen, mag ik dan vragen via onderstaande link de petitie te ondertekenen?

http://zijspan.epetitions.net/" opent="in(nieuw);venster;

NEEN TEGEN MINIMUMLEEFTIJD VOOR ZIJSPAN PASSAGIERS!!!
Henk Engberts
BMW R1150RT

Re: In Belgie is "de regering" weer aan de gang ..... (help!

Bericht door Henk Engberts »

Ik heb mijn bijdrage geleverd, hopen dat ze in België op andere gedachten worden gebracht en deze wet gaan aanpassen.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
BertG

Bericht door BertG »

Tja. Ik weet het nog zo net niet wat ik er van moet denken.

Natuurlijk kan een kind minder snel uit een zijspan vallen dan van een motor maaaaar....
Moet een kind op een motor of in een zijspan dan niet beschermd worden?

Tuurlijk zullen veel kinderen motorrijden en zijspan rijden geweldig vinden.
En er is een kleinere hoeveelheid kinderen die mee moèt omdat pa/ma geen ander vervoer hebben.

Maar een feit blijft dat als je kinderen in een auto verplicht in een kinderbeveiliging plaats te nemen,
zul je ook moeten erkennen dat je met kinderen op motoren en in een zijspan iets moet.
Daarbij is het een feit dat een auto veiliger dan een zijspan, die weer veiliger is dan een motor.
Van een zijspan kun je dan wel niet afvallen...maar je zit laag bij de grond en amper beschermd door de ombouw.

Dus kunnen wij dan beslissen over de veiligheid van een minderjarig persoon cq een kind?
Ik vraag wel eens aan ouders die hun kind onveilig in een auto vervoeren:
"Wat zegt u als uw kind later, als het ouder is, aan u vraagt: Mam/Pap, hoe komt het dat ik in een rolstoel zit en die andere kindjes niet?"
Zegt u dan: "Dat komt omdat papa/mama het niet nodig vonden de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen?"

En zo is het, denk ik, ook met motorrijden.
Een kind overziet de consequenties niet van het meerijden op een motor en/of in een zijspan.
En aangezien kinderen in Nederland vanaf 18 jaar zelf beschikkingsrecht hebben cq volwassen worden geacht te zijn zou het niet onlogisch zijn om het vervoeren
op een motor of in een zijspan aan een minimum leeftijd te binden.
Of die leeftijd dan 18 jaar moet zijn of 9 jaar of een andere....wie zegt het?!

Ik zeg niet dat 18 jaar de leeftijdsgrens moet zijn maar sta ook niet te juichen om te tekenen om geen enkele leeftijdsgrens na te streven.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:En aangezien kinderen in Nederland vanaf 18 jaar zelf beschikkingsrecht hebben cq volwassen worden geacht te zijn zou het niet onlogisch zijn om het vervoeren op een motor of in een zijspan aan een minimum leeftijd te binden.
Dat zou een aardige discussie opleveren, als je probeert om een 15 of 16-jarige duidelijk te maken dat ie nog te jong is om zelf te beslissen wat ie doet.

De leeftijd waarop "de jeugd" (hoor mij ;)) het idee krijgt dat zij zelf oud genoeg zijn om uit te maken wat goed voor ze is en wat niet ligt geloof ik nu ergens in de buurt van 12 of 13 jaar :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

een reden te meer om zich bij NL aan te sluiten, zou ik zeggen.
en dan ..............hoe serieus moeten we dat nemen ?
ik denk dat we het voorlopig eerst maar eens even af moeten wachten.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
BertG

Bericht door BertG »

Even een zin uit de wetgeving voor autogordels:
Kinderen tot 18 jaar en kleiner dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto in een goedgekeurd autokinderzitje worden vervoerd.
Kinderen groter dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto de autogordel om en mogen als het nodig is een zittingverhoger gebruiken.
Dan is het vreemd als op een motor en in een zijspan niets geregeld is, of niet?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

@Gustaf: dat bevestigt BertG zijn mening dat het vreemd is dat er niets voor geregeld is ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”