websiites motorzaken

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Don

websiites motorzaken

Bericht door Don »

Ik Heb een tijdje op verschillende websites van diverse motorzaken rondgesnuffeld en
Ik ben er niet echt over te spreken. Toegankelijkheid en zoekmogelijkheden zijn matig en
ik heb de indruk dat de voorraden bij de motorzaken bijzonder minimaal zijn en prijzen zijn vaak onvindbaar.
Om maar een voorbeeld ter noemen welke Hondadealer heeft nu alle belangrijke modellen in huis ?

Zelf ben ik op zoek geweest naar een mooie leren motorjas van Dainese, maar nergens iets fatsoenlijks kunnen vinden op de NL-se websites.
Bij de eerste de beste klik op Google een Amerikaanse website gevonden met per model van Dainese een super heldere video uitleg van wel 6 minuten.
Elk stukje van de jas werd nader belicht met een duidelijke uitleg over maten en pasvorm. Ook prijzen en leveringsvoorwaarden waren heel duidelijk.
De mooiste leren jasjes van Dainese kosten ruim 600 US $. Maar blijkbaar willen onze NL-se motorzaken de moeite niet doen om dit bedrag binnen te halen.

Nou ja jammer dan, onze Amerikaanse vrienden kunnen het geld ook goed gebruiken.
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 595
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Re: websiites motorzaken

Bericht door Henk »

Don,het is mogelijk dat je de voorlichting over kleding op de Nederlandse sites matig vindt
,zelf kijk ik vaak op de Amerikaanse Deauville site,www.NT-owners.org,en zie lees dan dat ze daar veel meer moeite moeten doen om een mooie Deauville aan te schaffen,wat bij ons toch veel eenvoudiger is.Je vindt ze in alle soorten uitvoeringen en prijzen.
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: websiites motorzaken

Bericht door Koen »

Don's constatering geldt voor veel meer branches. Verstand hebben van motoren of welk ander product dan ook is één ding, maar om dan vervolgens een website erbij te (laten) bouwen die de kennis en informatie goed weergeeft is absoluut iets anders. Een website laten bouwen is zeker voor kleinere ondernemers een (te) kostbare zaak, je bent al gauw € 15.000,00 kwijt voor een relatief "basic"website die er dan wel professioneel uitziet.

Wat je dus vaker ziet gebeuren is dat men een low-cost oplossing kiest waarbij je genoegen moet nemen met minder functionaliteiten of een mindere uitstraling. Dat je in het buitenland wel websites vindt die alles bieden wat je zoekt, is eigenlijk ook weer logisch: als iemand zoveel moeite doet voor z'n website dan zorgt hij er ook voor dat deze via zoekmachines vindbaar is. Met bepaalde zoektermen komt zo'n website dus snel naar voren, terwijl de "mindere" websites uit datzelfde land niet goed vindbaar zijn.

Naast geld om de website op te zetten is tijd en moeite om de website continue te blijven bijwerken en controleren ook van belang. De best werkende website verliest al zijn waarde als de inhoud verouderd is of als er links niet werken. Omdat veel motorzaken kleine ondernemingen zijn met vooral technisch- en verkooppersoneel wordt het bijhouden van de website vaak beperkt tot het plaatsen van binnengekomen motoren voor de verkoop.

Het is inderdaad wel jammer dat er in Nederland blijkbaar weinig motorzaken zijn die het nut van een goede website voldoende inzien om er het geld, de tijd en de moeite in te steken.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: websiites motorzaken

Bericht door BertG »

Een webwinkel als website hebben omvat veel meer dan inversteren in software.
Het is veel werk om een website actueel en up to date te houden.
Het gehele werkproces op de achtergrond (backoffice) moet hierop afgestemd zijn EN blijven.

Dat begint bij inkoop: de ontvangen producten moeten als voorraad geregistreerd worden.
De verkoop zorgt voor afboeken, de ruilingen weer voor bijboeken.
En dat geldt niet alleen de verkoop via de website maar ook voor de verkoop in de 'gewone' winkel. Realtime!
Even iets wegpakken voor eigen gebruik of voor gebruik in een werkplaats leidt al tot voorraadverschillen.

Veel bedrijven onderschatten de consequenties van een webshop ernstig.
Het vereist scanapparatuur, (eigen) barcoderingen op ALLE producten, dus printers, omstickeren etc.
Maar het vereist ook alertheid: is het ingekochte product nog wel hetzelfde als het product in de winkel.

Denk aan aanbeidingen. Voorbeeld: producten met een aangepaste inhoudsmaat van vloeistoffen zoals aanbiedingen (nu 10% extra inhoud/3 voor de prijs van 2) etc.
Een ogenschijnlijk identiek product met tijdelijk extra inhoud vereist een aparte barcode: immers als de aanbieding op is moet terggevallen worden op het reguliere product.
De webshopklant moet weten of hij een artikel bestelt met 10% extra of niet.

Deze alertheid en extra handelingen vereist vaak ook extra personeel (van een hoger niveau dan de 'scankassacassiere') op verschillende afdelingen.
De afhandeltijd van bestellen en plaatsen in de shop wordt langer, immers controleren/barcodes printen en plakken/bankboekingen controleren/pakbonnen printen/facturen/aanbieden aan koerier/etc.

Voordeel is wellicht dat periodiek invertariseren niet meer bestaat uit tellen maar uit controleren van voorraadaantal uit de PC.
Echter het corrigeren van de aantallen moet weer in een PC gebeuren.

Het web is het snelste infomedium dat er is. Hoe vaak zie je niet oeroude info?
Een voorbeeld: zoek eens naar actuele openingstijden zoals op koopzondagen en feestdagen op websites van 'gewone' winkels.
Hoe vaak zie je niet op nieuwssites een datum genoemd in een tekst zonder jaartal.
Als je dan zoekt zie je soms, als je geluk hebt, een (plaatsings)datum in kleine lettertjes.
Niet zelden is dat meer dan 1 of 2 jaar oud of ouder.

Zo is ook het milenniumprobleem ontstaan. Gemakzuchtig denken en denken dat het detail er tegen die tijd niet meer toe doet.
Maar zonder het noemen van een jaartal is de info al binnen 1 jaar 'verlopen. '

Maar nog erger: dit soort dingen ondermijnt het vertrouwen van de lezer. Immers: is de info nog wel actueel (een terechte vraag als er geen jaartal genoemd is)?
En de geloofwaardigheid: als je een artikel leest waarvan je de info niet op waarde of actualiteit kunt inschatten dan shop je toch verder op het net?

Zo ook met webshops: als je denkt het product van je keuze gevonden te hebben en je bestelt en je krijgt een mailtje (als je dat al krijgt)
waarin wordt gezegd dat de het artikel niet meer op voorraad is...tja, gemiste kans.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7198
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: websiites motorzaken

Bericht door ikkieman »

Zoals Bert zegt vereist dit veel ICT-ondersteuning. Overigens is een voorbeeld van een zaak waarbij het overduidelijk wel kan, werkt en ook daadwerkelijk GOED werkt coolblue.nl. Deze jongens begonnen in een zoldertje met een servertje en een leuke internet verbinding om MP3-spelers te verkopen. Dit is uiteindelijk uitgegroeid tot een behoorlijke zaak met een giga magazijn om alles te verwerken met scanners voor ieder product, voorraad en alles. Erg hip systeem, maar wel prijzig.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Don

Re: websiites motorzaken

Bericht door Don »

Is het verkeerde zuinigheid, of kortzichtigheid van onze motorzaken dat ze niet willen investeren in een goede website ?
of is het zo dat ze niet genoeg geld hebben ?

Voor een motorzaak zijn mensen met verstand van de techniek en motorrijden blijvend belangrijk, maar het hebben van
een goede website is vlg.mij een "must"in deze tijd, als je daar niet in investeert, ziet de toekomst er somber uit.
Als je als motorzaak nu al geen geld hebt om te investeren in een website, hou dan maar op.
Je kunt als motorzaak altijd snijden in overbodige kosten zoals bijvoorbeeld mooie dames (en heren) in de zaak die helemaal niets weten en kunnen
en daar alleen maar staan om mooi te zijn.

Met goede website bedoel ik niet alleen de bits en bytes, maar de hele organisatie eromheen en een PERSOONLIJKE BENADERING VAN DE KLANT.
Bijvoorbeeld Geen automatisch beantwoording van E-mails, maar een serieus door een vakkundig iemand geschreven antwoord.
Met de organisatie bedoel ik snelle afhandeling van bestellingen, retourzendingen, klachten, terugbetaling etc.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”