Deau instapmodel of veelzijdige motor?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
bmwpiet

Deau instapmodel of veelzijdige motor?

Bericht door bmwpiet »

Is dit bij Honda een instapmodel, waar ik op rijdt? geen alarmlichten, benzinemeter of reservelampje.
Gisteren in de spits op de A16 inhouden, kraan omgezet, niets meer. Van de tweede baan naar de kant.
O, hij stond al op reserve en ik had hem niet helemaal volgegooid, door een duur tankstation.
K!@##$%T.
Over de vangrail geklommen, gelukkig in de buurt van een tankstation. Weer gevuld met een jerrycan.
Dat was na 5 BMW`s lang geleden voor het laatst.

Maar ja, gelukkig niet in de tunnel 1 km. verderop. :vrb :en1

Piet
Koen
Honda Goldwing

Re: Deau instapmodel of veelzijdige motor?

Bericht door Koen »

Spreek je bij een motor van een "instapmodel" of is het dan een "opstapmodel"? ;)
Zonder gein: de NT650V heeft inderdaad geen benzinemeter of waarschuwingslampje en alarmlichten evenmin. Dit is overigens bij veel (oudere) motoren het geval. In dat opzicht kun je de Deauville als "opstapmodel" zien, waarbij dan de Pan en de Goldwing de "vervolgstappen" zijn, die volgens mij al sinds de introductie voorzien zijn van dit soort handigheidjes.

De NT700V (vanaf 2006 in productie) heeft trouwens wel een bezinemeter aan boord gekregen, of daar ook een waarschuwingslampje bij wordt geleverd weet ik niet (maar dat kan iemand anders je hier vast wel vertellen).

Frank heeft overigens bij z'n ST1100 getest of het lampje ook altijd werkt en het blijkt niet altijd te functioneren :l

Los hiervan (om terug te komen op je vraag): ik vind m'n NT650V desondanks toch wel een veelzijdige motor.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

De Deauville 650 is een redelijk simpele fiets in de zin van kaal afgeleverd. Er zitten inderdaad geen alarmlichten, benzinemeter en ook geen tank van 40 liter zoals op de Goldwing. De Deauville is bedoeld om z'n werk te doen en dat is jou daar krijgen waar je heen wil. Persoonlijk had ik altijd de tank volgegooid vanaf een km of 200-250 zodat ik nooit met die kraan heb lopen vogelen. Alarmlichten vond ik niet nodig, dan doe je maar een knipperlicht uit en val je ook op.
Als je zulke opties als standaard op een lichte tourfiets wil denk ik dat je de 650 zal tegenvallen. Er kan natuurlijk altijd wat zelf aan geknutseld worden.

Persoonlijk vind ik de deauville zoals ie is een mooie, veelzijdige motor die zich goed laat temmen en lekker zit voor een ruime hoeveelheid kilometers. Ik heb geen moeite met de eventuele 'ontberingen' die je benoemt. De deauv laat zich naar mijn bescheiden mening goed lenen voor lang toeren, weekendjes weg, uitstapjes, woon-werk verkeer en voor ons tweetjes zelfs de boodschappen voor een paar dagen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
stxrider

Bericht door stxrider »

ikkieman schreef:De Deauville 650 is een redelijk simpele fiets in de zin van kaal afgeleverd. Er zitten inderdaad geen alarmlichten, benzinemeter en ook geen tank van 40 liter zoals op de Goldwing. De Deauville is bedoeld om z'n werk te doen en dat is jou daar krijgen waar je heen wil.
De deauville was in zijn tijd de 1e toerfiets met koffers! Dat was toen de kracht van die motor. Daarbij had de motorfiets zich ruim bewezen qua betrouwbaarheid omdat de motor uit de NTV kwam. Die extra's zoals alarmlichten en andere extra speelden toen nog niet zo..... Die had ik ook niet op mijn 550cc toen.
bmwpiet schreef:O, hij stond al op reserve en ik had hem niet helemaal volgegooid, door een duur tankstation.
K!@##$%T.
Sorry, :uh Dit is natuurlijk een verkeerde zuinigheid! en ben je dom bezig.......
Moet je tanken en staat hij al op reserve, dan altijd volgooien, want dan voorkom je fouten zoals nu dat je vergeet de stand terug te zetten. Dit omdat de reservestand (in feite jouw bezine indicator) juist aangeeft dat je moet gaan tanken, omdat je hem om moet zetten.

:vrb Vertel mij eens wat het voordeel is op 1 tank, omdat je ergens een paar eurocent meer moet betalen. En dan heeft een Deauville een kleinere tank als een Pan.........

Mijn visie is tanken wanneer je moet. Ben je bijna leeg en je ziet een goedkope pomp bij het voorbijrijden, dan pas bespaar je. Je hoeft namelijk niet om te rijden. Mensen die omrijden voor een goedkope pomp verrijden het voordeel op weg daar naartoe......
bmwpiet

Bericht door bmwpiet »

Het is nu verdraaid, zoals je het nu schrijft. Ik was vergeten, dat ik er maar voor een tientje had ingegooid, een PAAR dagen geleden. Bij de BMW werd ik daaraan herinnerd door een geel lampje en maar 1 streepje op mijn benzinemeter. Na twee dagen nog steeds

Verder zet ik hem altijd weg met de kraan open, omdat ik dat niet meer gewend ben. Verder is de benzine langs de snelweg minstens meer dan 5 cent= 11 guldencent duurder.

Ook rijdt ik niet dagelijks. Hier in de stad pak ik vaak de fiets. Ik ben namelijk ook een milieumannetje.

Twee dagen later kijk ik echt niet :shock: naar de stand van mijn benzinekraan, maar naar de dagteller, daar rijdt ik nu op. Als ik hem volgooi, dan haal ik makkelijk de 300 km op de gewone stand.
Ik heb al 330 km gehaald (zonder topkoffer) want die vangt wind.
Na 330 km. hoef ik pas op reserve. De stand van de kraan is ook slecht te zien. Er staat een pijltje op, die je alleen met je bril op ziet, want die pijl is ook zwart, :uh en de kraan is symmetrisch, dus niet aan 1 zijde dikker. Hadden ze in Japan geen rode verf meer over??? :tg

Hij is een stuk zuiniger dan de BMW trouwens, soms 1 op 23
Dus dit is het echte verhaal.

iedereen veel motorplezier.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Kort samengevat:

Als je tank vol is:
Dagteller op nul zetten
Benzinekraan op ON

Moet je onverhoopt toch omschakelen naar de reserve stand, deze voor dat je gaat tanken terug zetten naar de ON-stand

TIP VAN DE DAG: kleur de pijl van de benzinekraan met bijv: nagellak

Veel succes! :l

Dit advies is u gratis gegeven door iemand die zijn tank wel eens :oops: heeft leeg gereden :en1
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
bmwpiet

Bericht door bmwpiet »

Frank schreef:TIP VAN DE DAG: kleur de pijl van de benzinekraan met bijv: nagellak
Sorry, maar ik ben vrijgezel en heb geen vreemde neigingen, dus geen nagellak in huis. :D
Mijn vriendin gebruikt dat ook niet, :)
Maar ik begrijp de boodschap, bedankt, ha, ha
stxrider

Bericht door stxrider »

Juist omdat de Deauville geen lampje heeft is de reservestand het enige dat je eraan herinnert dat je je laatste liters gaat aanspreken! Ook al tank je voor een €10,= dan toch terug zetten op "ON".

Mocht je je dit niet aanwennen, dan voorzie ik dat je de volgende keer weer leeg bent.... En een gewaarschuwd man telt voor 2 :lol:
bmwpiet

Bericht door bmwpiet »

Dan weet je misschien ook wel bij hoeveel liter een 650 op reserve gaat. :vrb

motormuis
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Een 650 heeft (afhankelijk van het bouwjaar) minimaal 3 liter reserve.

Het ligt natuurlijk aan de hoeveelheid die je getankt hebt wanneer je je reserve aan moet spreken.
Tank je maar 10 liter, tsjaa.....
:l
Laatst gewijzigd door Marcel op 27 mei 2011, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

rond de 300km, ligt ook aan de rijstijl! :en1 ;)
Afbeelding

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

De tankinhoud is 19 liter, waarvan 3 liter reserve. Meestal moet ie rond de 300 - 330 km. op reserve gezet worden. Met een gemiddelde rijstijl kun je dan nog minimaal 50 km. doorrijden, in de meeste gevallen dus ruim voldoende om de volgende pomp te bereiken.

Ik heb een paar keer doorgereden tot de motor stilviel en ik dus onder het rijden op de reserve moest overschakelen. Ik was toen al onderweg naar de pomp, dus binnen enkele kilometers kon ik tanken. Toen ging er in beide gevallen overigens minder dan 16 liter in overigens...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
bmwpiet

Bericht door bmwpiet »

mp1963 schreef:Een 650 heeft (afhankelijk van het bouwjaar) minimaal 3 liter reserve.

Het ligt natuurlijk aan de hoeveelheid die je getankt hebt wanneer je je reserve aan moet spreken.
Tank je maar 10 liter, tsjaa.....
:l
Normaal gooi ik hem vol tot de rand, nooit bij Shell, maar bij de Tinq, hier verderop, en ik tank alleen langs de snelweg als ik haast heb. Dus bijna nooit. :P
Tijd zat in de vroege VUT. :pro
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ahhhh, woon je daar! :l
Afbeelding

bmwpiet

Bericht door bmwpiet »

Ja in Sterrenburg, hoe is het in Strien?? :oo
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Om dan maar even terug ON TOPIC te komen (waar is ED als je hem nodig hebt... ;) )
Veel mensen zien de Deauville als opstapmotor vanwege omdat hij gemiddeld groot is in pk's, gewicht en formaat, en stappen hierna over naar een 4 (of zelfs meer...) cilinder Honda, en BMW. De fietsen die vaak worden omschreven als echte 'toerbuffels'.
Echter is er een aantal mensen die de Deauville gewoon als goede toerfiets waarderen en hier ook bewust op blijven rijden.
Zelf heb ik heel soms ook wel eens behoefte aan iets meer vermogen, maar dat vervliegt snel als ik het verbruik van alles en iedereen om mij heen hoor (en daarbij, snelwegtoeren met 160km/u is hard zat en gaat prima).
Ik heb afgelopen weekend een stuk op een Fireblade 954cc (vader) en op een 600cc Kawasaki ZZR (zusje) gereden. Strontnerveus, keihard, en niet zuiniger dan 1:16. Dus doe mij als volgende fiets maar gewoon een een Deauville.
Johan

Bericht door Johan »

Je bent gewoon verwend ;)

Voor mijn 700 had ik nog nooit een motor gehad met een benzinemeter, en ik laat uit gewoonte nog steeds de dagteller meelopen. Ik vind de Deauville (650 of 700) een prima motor. Alleen voor een eerste motor vind ik hem wat zwaar in kilo's, maar daar is niet iedereen het mee eens ;)
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Johan, dat ligt denk ik meer aan je lengte. Als je beide voeten plat op de grond kunt zetten, heb je meer steun en zul je het gewicht minder als een probleem ervaren. Ben je daarentegen klein van stuk en kom je net met je tenen op de grond, is het natuurlijk een ander verhaal.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Gustaf Larson schreef:Om dan maar even terug ON TOPIC te komen (waar is ED als je hem nodig hebt... ;) )
In Italië :D

Op zijn GL1500SE (Onze Witte) met een tankinhoud van ruim 21 liter :) (dus geen 40).

Terug naar het onderwerp..

Een Deauville is een heerlijke opstapper. Je stap er op en je rijdt er mee weg... Zoeffffff

In ernst... Een echte opstapmotor? Het is gewoon een lekkere fiets die voor beginners en heropstappers makkelijk te berijden is. Ook voor anderen trouwens :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik denk dat "instap-" of "opstap"model hier meer bedoeld werd als "model met weinig tot geen extra's en opties".
Voor een tourfiets heeft de Deauf inderdaad weinig dingen standaard. Handvatverwarming, benzinemeter, verhoogd scherm, 12-voltaansluiting, topkoffer, stuurverhogers, alles moet er (indien gewenst) extra bij gekocht/gemonteerd worden. In dat opzicht is het dus wel het "basismodel".

Aan de andere kant: als je ziet wat je voor je geld krijgt (met name qua bagagemogelijkheden) dan is ie toch een stuk beter bedeeld als de meeste basismodellen van andere merken. En hij ziet er leuk uit (vind ik). Dus toch een veelzijdige motor dan ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

De definitie van een instapmodel is inderdaad wat vaag.
Is dat een model met weinig PK's of opties?
En hoe veelzijdig kan een motor zijn?
Moet je er dan mee kunnen racen én mee off-road kunnen?

Zelf kies ik meestal voor de variant Value for Money en dan voldoet de Deauville prima.
Een en ander uiteraard wel gerelateerd aan hetgeen je met de motor wil gaan doen.
In mijn geval dus woon-werk en wat touren.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Johan

Bericht door Johan »

Koen schreef:Ik denk dat "instap-" of "opstap"model hier meer bedoeld werd als "model met weinig tot geen extra's en opties".
Voor een tourfiets heeft de Deauf inderdaad weinig dingen standaard. Handvatverwarming, benzinemeter, verhoogd scherm, 12-voltaansluiting, topkoffer, stuurverhogers, alles moet er (indien gewenst) extra bij gekocht/gemonteerd worden. In dat opzicht is het dus wel het "basismodel".
Als je een NT700V koopt met het tourpakket, heb je bijna alles van je lijstje erop zitten. Alleen de stuurverhogers en de 12V stekker moet je nog zelf monteren.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dat klopt, ik had het met bovenstaande meer over de NT650. Die is standaard nog wat "kaler" dan de NT700.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”