AVB in de praktijk

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Missy
Honda NT650V

AVB in de praktijk

Bericht door Missy »

Zo.. afgelopen maandag voor het eerst één uit de examencategorie "remmingen" in de praktijk gebracht.

NOOIT MEER hoop ik. :P

8:07 richting mijn werk, A15 vlak voor de Botlektunnel zie ik IN de tunnel ineens alles rood oplichten en voor ik er erg in had remde alles vóór mij zo hard dat ik heel snel moest remmen.
Merkte meteen dat de normale opbouw hiervan het niet zou halen dus VOL in de ankers.. Noodstop.
En tegelijkertijd voel ik mijn "kontje" onder me vandaan zwiepen. Eerst snel links, kort naar rechts en weer rechtop. Nu weet ik niet of dat kwam
omdat ik de druk van mijn remmen haalde dat ze weer rechtop ging, maar was er wel blij mee.. :lol:
Liep gelukkig allemaal goed af, maar ik had er even behoorlijk de schrik in hoor. 's Avonds terug naar huis 'voelde' ik bij
elke lichte rembeweging datzelfde zwiepje..hahaha

Weer een ervaring rijker, en ben blij dat mijn rij-instructeur altijd zo hamerde op onderlinge afstand...
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Koen
Honda Goldwing

Re: AVB in de praktijk

Bericht door Koen »

Goed dat je 't geleerde tijdig in praktijk hebt kunnen brengen (tijdig in de zin van "voor de bumper van je voorganger stilstaan").
Onderlinge afstand is inderdaad je enige redding op zo'n moment. Ik ken in de auto de 2-secondenregel, voor de motor heb ik daar voor mezelf maar 3 seconden van gemaakt, rijdt net wat veiliger. Helaas vinden sommige automobilisten 1 seconde afstand ook al zat, dus die proppen 'm dan nog even tussen mij en m'n voorganger in. Maar ja, dat soort &*(^@%#* hou je altijd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Fijn dat je nog op tijd kon remmen, Missy. Het blijft altijd schrikken zo'n situatie. Afijn, weer een ervaring rijker.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Missy, RESPECT :up :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
George

Bericht door George »

Is mij ook een keer overkomen, dat kontje uitbrak.
Dit was mijn geluk, anders had ik mijn brommer achter in een bus geprakt die vlak voor mij invoegde en vol in de remmen klom.
Al uitbrekend kon ik langs de bus sturen en de remmen lossen waardoor ik weer recht overeind kwam.
Nu heb ik er abs op mijn brommer zitten, dus uitbreken van mijn kontje gaat me niet meer lukken, wel veel kortere remweg.
Zo zie je dat ieder voordeel een nadeel heeft.
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

gelukkig heb je je remdruk kunnen opbouwen en niet ineens vol in de ankers. :up
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Gelukkig goed afgelopen en een nieuwe ervaring opgedaan, Missy.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
stxrider

Bericht door stxrider »

:up TOP!
Al die info die je instructeur erin gehamerd heeft, heeft zijn nut nu bewezen. Mooi om zo'n verhaal te lezen. Hulde, ook :apl voor hem.
  • Ik had toen nog niet zo lang mijn rijbewijs. Doet me denken aan mijn noodstop in de stromenden regen met toen nog een CBX550F2. Ook dat plotselinge rood worden van alle achterlichten. Miste een auto op 1cm :roll: denk ik. Ik was zooo blij dat ik stilstond achter alle stilstaande wagens, dat ik hem heel zachtjes heb moeten laten zakken op het asfalt. Op een 1 of andere manier geen kracht meer in mijn armen na de uitwijkmanouvre.
Heb je thuis zeker wel :pro iets gedronken ;)
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Mijn instructeur "hoor" ik nog regelmatig in mijn rechteroor...Maar de dokter zegt dat het vanzelf stopt :lol:
Maar is serieus een hele goede in zijn vak.

Heb thuis een extra bakkie koffie genomen.. (drink eigenlijk niks anders).

Het heeft mij wel aan het denken gezet over ABS... maar zat er financieel ff niet in.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”