m@rtijn schreef:dag mede motoristen,
Ik ben aan het overwegen om een navigatie op de motor aan te schaffen. Laatst gereden met iemand met navi en wat was dat heeeeerlijk. Ik had altijd nog nostalgisch gevoel van: motorrijden doe je met kaart. Maar dat is behoorlijk achterhaald.
Maar nu de keuze. Ik weet zoveel mensen zoveel meningen.
Ik lees enthousiaste verhalen over garmin. Toch de koning van motornavi als ik het lees. Maar...de nieuwe tomtom rider 3 of urban krijgt ook goede kritieken.
mijn eisen zijn:
1. makkelijk te bedienen
2. makkelijk routes te downloaden/maken
3. goede prijs/kwaliteit
Graag hoor ik van jullie gebruikerservaringen. De keuze moet ik dadelijk zelf maken.

Martijn,
ik kom even terug op je eisen...
Makkelijk te bedienen. Dat geldt voor zowel een TomTom als voor een Garmin. Dus geen echte winnaar.
Makkelijk routes downloaden.
Dat kan voor zowel Garmin als TomTom. Bij Garmin gebruik je Mapsource. Bij TomTom gebruik je thirdparty-software nl Tyre. Dat levert wel de beperking op dat je aan een max van 48 routepunten bent gebonden. Is dat echt zo? Nee. Niet helemaal. Als je route nl meer routepunten bevat dan knipt Tyre de route in meer delen. Daar is mee te leven. Is hier sprake van een echte winnaar? Nee. Als je echter een route rijdt met een groep dan zal die groep een voorrijder kennen. Wijkt jouw route fractioneel af dan is dat met een Garmin helemaal geen probleem. Gewoon volgen. TomTom zal je echter naar het routepunt leiden dat je hebt gemist en blijft dat hardnekkig doen tot je dat routepunt hebt aangemerkt als gepasseerd ( in ieder geval in woorden met een soortgelijke strekking) dat moet je wel al rijdend doen. Hier is de Garmin dus wel winnaar.
Routes maken? Dat gaat met zowel Mapsource als met Tyre dus ook hier geen echte winnaar.
Goede prijs/kwaliteit.
Dat is niet zo maar te beantwoorden. Veel hangt af wat je nog nodig hebt aan bevestigingsmaterialen etc..
Daarnaast moet je ook nog eventueel meewegen of je, als je met een dua rijdt, je GPS wilt aansluiten op je intercomsysteem. Wat heb je dan nog allemaal nodig? Een voorbeeld:
Zelf rij ik met een Zumo660. Ik heb een Autocom bedraad intercom systeem. Het geluid dat de Zumo660 aan mijn Autocom doorgeeft is zwak. Daar moet een versterker tussen. Dat kost wel een kleine € 100 extra. Hoe dat zit met een TomTom weet ik niet maar het is goed om je daar eventueel op te oriënteren.
Wil je bellen tijdens het rijden? Wat is er voor extra materiaal nodig?
Naast bovenstaande punten is er ook nog de afleesbaarheid van het scherm. Hoe zit dat bij de GArmins en hoe zit dat bij de TomToms? Een slecht leesbaar scherm agv wat direct zonlicht is wel vervelend. Mijn Zumo660 geeft altijd redelijk tot zeer goed beeld. Van de TomTom weet ik het niet.
Over andere zaken zoals secundair gebruik in blik is al geschreven.
Dan nog iets wat ook belangrijk is. De meeste motorrijders gebruiken Garmin. Heb je een probleempje met een Garmin zal je klankbord op de diverse forums wel wat groter zijn dan bij een TomTom.
Ik weet niet of ik het zo makkelijker voor je heb gemaakt