In het blad van de verzekeringsmij. ZLM wordt verwezen naar een site:
www.politie.nl/groningen/verkeer
Veurjoar in de kop?
Het is voorjaar, de motor kan weer van stal. Veel motorrijders genieten in deze periode van het mooie weer en gaan voor het eerst na de winter met de motor de weg op. Helaas gebeuren daarbij ieder jaar ongelukken. Een goede voorbereiding helpt om een vervelende afloop van de eerste voorjaarsrit te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de bandenspanning en het oliepeil. Kijk voor meer tips in deze flyer . Ook kun je hier de poster downloaden.
De tips zijn bij ons allemaal bekend. Maar toch is het niet verkeerd om ze nog eens te lezen. 90 euro voor het niet dragen van je helm vind ik absurd laag. Val je zonder helm op je knar dan heb je waarschijnlijk levenslang.....
Voorjaar in het hoofd
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Iedere eerste echte lentedag van elk jaar is het weer raak: motorongelukken met soms dodelijke afloop
Triest maar waar. (2 jaar gelden 3 in 1 weekend)
Daarom rij ik tegenwoordig zoveel mogelijk door. Heb ik ook geen "aanloopproblemen" in de lente.

Triest maar waar. (2 jaar gelden 3 in 1 weekend)
Daarom rij ik tegenwoordig zoveel mogelijk door. Heb ik ook geen "aanloopproblemen" in de lente.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
- Koen
- Honda Goldwing
Probleem zit 'm niet alleen in "opstartproblemen" bij motorrijders. Automobilisten zijn ook niet meer gewend aan die tweewielers in het verkeer, als die er 5 maanden veel minder zijn geweest. Tel daarbij op de vaak laagstaande zon of door wat grauwer weer verminderd zicht en je hebt voldoende ingrediënten voor een knaller van een opening zonder dat je er als motorrijder iets voor hoeft (fout) te doen.
Vorig voorjaar zelf ook tegen de bumper van een auto geëindigd nadat ik drie weken daarvoor voor het eerst op de motor was gestapt. Werd over het hoofd gezien dus de automobilist was volledig verantwoordelijk (heeft ie ook direct erkend). Ik zit nu ruim een jaar later wel nog steeds met de gevolgen...
Maar ach, gelukkig stond ik niet in het rijtje "ongevallen met dodelijke afloop" dus ik dank nog elke dag dat engeltje wat op die dag op mijn schouder moet hebben gezeten. Drie dagen na het ongeval werd m'n tweede dochtertje geboren, die is vandaag één jaar geworden en heeft dat lekker mét Mama én Papa gevierd.
Los daarvan zit er absoluut een kern van waarheid in dat veel motorrijders na de winterstop ervan uitgaan dat de motor nog precies hetzelfde erbij staat als toen hij maanden ervoor werd weggezet. Sommigen checken zelfs de bandenspanning niet eens en komen er pas bij de eerste (scherpe) bochten achter dat ze gaan slingeren.
Wat me ook elke keer weer verbaasd is bij die programma's van wegmisbruikers of blik op de weg, dat ze motorridjers aanhouden die met 180 km/u aan het racen zijn "omdat ze de motor net uit de stalling hebben en 'm weer even willen uitproberen". Stomste wat je kunt doen nadat je maanden niet gereden hebt is met zulke snelheden je motor gaan "uitproberen"...
Vorig voorjaar zelf ook tegen de bumper van een auto geëindigd nadat ik drie weken daarvoor voor het eerst op de motor was gestapt. Werd over het hoofd gezien dus de automobilist was volledig verantwoordelijk (heeft ie ook direct erkend). Ik zit nu ruim een jaar later wel nog steeds met de gevolgen...
Maar ach, gelukkig stond ik niet in het rijtje "ongevallen met dodelijke afloop" dus ik dank nog elke dag dat engeltje wat op die dag op mijn schouder moet hebben gezeten. Drie dagen na het ongeval werd m'n tweede dochtertje geboren, die is vandaag één jaar geworden en heeft dat lekker mét Mama én Papa gevierd.
Los daarvan zit er absoluut een kern van waarheid in dat veel motorrijders na de winterstop ervan uitgaan dat de motor nog precies hetzelfde erbij staat als toen hij maanden ervoor werd weggezet. Sommigen checken zelfs de bandenspanning niet eens en komen er pas bij de eerste (scherpe) bochten achter dat ze gaan slingeren.
Wat me ook elke keer weer verbaasd is bij die programma's van wegmisbruikers of blik op de weg, dat ze motorridjers aanhouden die met 180 km/u aan het racen zijn "omdat ze de motor net uit de stalling hebben en 'm weer even willen uitproberen". Stomste wat je kunt doen nadat je maanden niet gereden hebt is met zulke snelheden je motor gaan "uitproberen"...
Grtz! Koen

-
- BMW R1150RT
Ik heb mijn 1e rit dit jaar gereden op 6 maart 2011, en heb rustig aan gereden. Dat doe ik omdat mijn motor 3 maanden stil heeft gestaan Je moet toch even het gevoel weer even terugkrijgen, plus dat alle draaiende onderdelen van de motor ook weer los moeten komen.
Inmiddels doet mijn deauville het weer tiptop, maar rustig aan rijden is mijn devies, dat gejakker is helemaal al niet aan mij besteed.
Inmiddels doet mijn deauville het weer tiptop, maar rustig aan rijden is mijn devies, dat gejakker is helemaal al niet aan mij besteed.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
- Gerard (GTB)
- Honda NT650V
- Contacteer: