Aanschaf GPS

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

stxrider schreef:Maar de 1e keer dat ik mee ga rijden wil ik :twisted: wel proberen of de route gelijk te krijden is met de TT route ;)
Kijk daar hou ik van, Succes! :lol: ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
rider-64

Bericht door rider-64 »

Is de TomTom RiderPro de TomTom V3?
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

Vandaag met de actie van de Mediamarkt een Zumo 660 gekocht.
Ik zat al een tijdje te twijfelen, maar het was toch te aantrekkelijk nu er geen btw overheen kwam.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
stxrider

Bericht door stxrider »

Gefeliciteerd met je aankoop, en veel 8) toerplezier.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

gtb schreef:Vandaag met de actie van de Mediamarkt een Zumo 660 gekocht.
Ik zat al een tijdje te twijfelen, maar het was toch te aantrekkelijk nu er geen btw overheen kwam.
Gefeliciteerd en wat zal jij zoet zijn de rest van de avond! ;) :lol: :lol:
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
RonalT

Bericht door RonalT »

stxrider schreef:Maar ik zal je vertellen, dat als TT met een eigen routeprogramma op de proppen komt (en daar zijn ze misschien bij TT ook aan bezig),
Maak je niet blij. Ik geloof niet dat er zoiets ooit komt.
Volgens de reclameslogan maakte Tomtom als eerste een navigatiesysteem speciaal voor op de motor.
Maar als je de eerste versie Tomtom Rider goed bekeek was het een auto Tomtom in een waterdicht jasje. Ook de Rider II en III (in iets mindere mate) zijn dat ook.
De eerste twee systemen hadden niets in zich wat een motorrijder zocht. De Rider III heeft bv eindelijk een soort tracklog zodat je kan zien waar je geweest ben. Gemakkelijk tijdens een toerrit, ik zet de track zo om in een route.
Ook het systeem van routes maken was niet wat een motorrijder wil. Volgens mij is het 48 punten systeem van Tomtom gebaseerd op mensen die pakjes bezorgen of langs een aantal klanten rijden. Deze mensen maakt het niet uit hoe ze rijden, ze moeten op de adressen aankomen en wel zo snel mogelijk of via de kortste route. En dat is precies waar de Tomtom nog steeds doet.
stxrider schreef:dan zou ik niet weten welke de beste is. Dan zou TT, wel eens kunnen winnen al was het om gebruiksgemak ;)
Dit is de meest onzinnige uitspraak die ik ooit gehoord heb. Maar wees gerust, je bent niet alleen. Dit is een stigma waar Tomtom en Garmin mee opgescheept zitten

Tomtom is gemakkelijk te bedienen. (onzin)

Er zijn best Garmins te vinden die heel veel mogelijkheden hebben en daardoor wat moeilijker te bedienen zijn. Maar de motornavigatiesystemen (220, 550 en de 660) zijn net zo eenvoudig te bedienen als een willekeurige Tomtom.
Mijn 550 heeft al jaren twee grote knoppen om de kaart te laten verschijnen of het invoeren van een bestemming.

Garmin is heel duur. (onzin)

Garmin is niets duurder dan een Tomtom. De ZUMO 220 is misschien wel goedkoper als je het goed bekijk.

De TomTom Urban Rider kost bij de GPSshop 260 euro. De GARMIN ZUMO 220 kost € 350,-
De Zumo wordt als kompleet pakket voor op de motor en in de auto verkocht.
De Urban Ride is een uitgekleede versie. Mocht je nu een actieve steun willen (die de TT oplaad op de motor) kost de TT ineens 330 euro) en als je hem dan ook nog eens in de auto wil gebruiken komt er nog eens 80 euro bij. Dus totaal wordt het dan 410 euro. (let op, zo heb je een vergelijkbaar pakket.)
RonalT

Bericht door RonalT »

rider-64 schreef:Is de TomTom RiderPro de TomTom V3?
De Urban Rider, Rider Pro en Rider Pro Plus zijn deopvolgers van de Rider II. Dus je mag dze V3 noemen.

Het verschill zit hem enkel in de uitrusting,

de Urban Rider is een kale uitvoering, gewoon zo goedkoop mogelijk om mensen over de streep te trekken. :oops:
De Rider Pro is hetzelfde als de Urban Rider maar heeft er een headset bij.
En de Rider Pro Plus is weer hetzelfde als de Rider Pro maar heeft er een actieve motorsteun bij.

Een autosteun om hem ook in de auto te kunnen gebruiken zit er nooit standaard bij.
RonalT

Bericht door RonalT »

stxrider schreef:
Frank schreef: Mijn ervaring met de routes gemaakt in Mapsource(gdb) toch nooit gelijk zijn aan de routes voor TomTom(itn) en dat komt door het verschillende kaartmateriaal
Onzin, en dat hoeft ook niet! Kaartmateriaal mag niet het excuus zijn! Er zijn genoeg converteringsprograma's die de route kunnen omzetten. Als je dezelfde route niet bewerkt en omzet naar *.ITN zijn er inderdaad afwijkingen. Maar dat geldt zelfs onder de gebruikers van Garmins. Elke route zal altijd moeten worden herberekend, ookal slikt de Zumo alles
Het kaartmateriaal hoeft geen excuus te zijn, maar het is wel gewoon het verschil.

Ik ben vorig jaar met een groep naar de Moezel geweest en had een route gemaakt. Die route heb ik omgezet en gecontroleerd met Tyre.
Op één (1) punt na was de route hetzelfde. Op dat ene punt wilde Tyre niet een weggetje nemen wat Mapsource wel deed.
Met dit kleine verschil ben ik gaan rijden. Op de afslag aangekomen ben ik rechtdoor gereden, maar de tweede groep is dat weggetje wel in gegaan. Nou ja weg ... het was een veredeld karrespoor. Een soort half verhard met gras wat tussen het plaveisel uit stak.
Tomtom had gelijk, het was eigenlijk geen weg te noemen. Garmin had gelijk, je kon er rijden.

Bij een Garmin navigatiesysteem ligt het aan jezelf als de route anders loopt als bedoeld. Herberekenen in Mapsource en er is geen enkel probleem mogelijk met de route.
Vorig jaar weggeweest met 4 motoren (Ardennen) met 2 Streetpilots (systemen van circa 10 jaar oud) en 2 ZUMO 550 met verschillende kaartversies. Maar doordat we allemaal netjes hadden herberekend en gecontroleerd was de route voor iedereen gelijk.

Met een Tomtom ben je altijd afhankelijk van de routerings instelling van het apparaat en de kaartversie die er in zit. Op deze twee zaken kan je van te voren geen enkele invloed uitoefenen.
De kaart in Tyre is niet dezelfde als de kaart die in je navigatiesysteem zit, dus daardoor komen er al verschillen in je route.
Het enige wat je kan doen is heel veel routepunten plaatsen, maar dan ben je elke 80 - 120 kilometer een nieuwe route aan het laden.
Maar een Tomtom zal bij het inladen van een route altijd zijn eigen voorkeur berekenen.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”