kleurverschil na reparatie
kleurverschil na reparatie
Mijn Deauville is gerepareerd, na een val, en nu is er een storend kleurverschil tussen mijn champagnekleurige motor en de grijsogende nieuwe kofferdeksel.
Volgens de dealer, Benjan in Ridderkerk, zegt hier niets aan te kunnen doen. Hij zegt afhankelijk te zijn van de hoofddealer!!!
Zijn er meer leden die hier last van hebben
Volgens de dealer, Benjan in Ridderkerk, zegt hier niets aan te kunnen doen. Hij zegt afhankelijk te zijn van de hoofddealer!!!
-
- Motorloos
Re: kleurverschil na reparatie
Terug gaan en reclameren. De kleur moet gewoon goed zijn. Een heel klein kleurverschil zou kunnen agv veroudering van de bestaande lak.Albert schreef:Mijn Deauville is gerepareerd, na een val, en nu is er een storend kleurverschil tussen mijn champagnekleurige motor en de grijsogende nieuwe kofferdeksel.
Hoofddealers ken ik niet. Wel een importeur, Honda Nederland.
Hij mag zich niet achter een derde verschuilen. Hij is leverancier.
Gewoon niet accepteren.
NB ER zijn verschillende kleuren champagne geweest.
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed

- Koen
- Honda Goldwing
Eerste wat je kunt doen is even checken of de juiste kleurcode is doorgegeven bij de bestelling. De kleurcode staat op een sticker onder het zadel als ik me niet vergis. Als de dealer de juiste kleurcode heeft besteld en er zit dan tóch een groot kleurverschil in dan moet er ergens anders iets fout gegaan zijn, maar champagne-kleur of grijs is toch écht iets heel anders.
Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
In dat geval zou ik hem zeker vragen aan te tonen dat hij het juiste kleurnummer heeft doorgegeven bij de bestelling. Als hij dat niet kan aantonen dan vraag je hem om het deksel opnieuw te bestellen, maar dan met de juiste code. Als die wederom zoveel afwijkt dan pas heeft die dealer een argument...
Grtz! Koen

-
- Motorloos
Stel hem schriftelijk in gebreke. Doe dat aangetekend met bewijs van ontvangst. Geef aan waarin hij in gebreke is gebleven. In jouw geval het niet leveren van een deksel in de juiste kleur. Geef hem bv 2 weken de tijd om zijn gebrek op te heffen. Doet hij dat niet dan stap je naar de rechter.Albert schreef:Ik heb natuurlijk wel geprobeerd om het verschil aan te vechten, alleen kreeg ik geen reponse van deze dealer.
Ik zou weleens willen weten of er ook wegen zijn om deze "dealer" aan te pakken.
Ik baal als een stekker van zijn gedrag
Groetjes,
Ed
Ed

Ik heb bij aankoop van 2de motor (FJR van dan 3 jaar oud) een topkoffer laten spuiten in dezelfde kleur. Is geen kleurverschil waarneembaar omdat de kleur gemaakt is naar de kleur van de motor. Heb trouwens hetzelfde voorgehad dit jaar met onze auto (9 jaar oud) bumper herspoten na een lichte aanrijding. Ook geen kleurverschil.
Zeker bij die auto is het opvallend want door te verouderen veranderd de kleur door inwerking van UV-licht.
Het is gewoon de moeite die de dealer wil doen om de kleur aan te passen naar de kleur van het voertuig (hoe ze dat doen weet ik niet maar met de huidige technieken kan ieder kleur perfect in de juiste tint gemaakt worden die je maar wil).
Als hij gewoon de standaard-kleur besteld krijg je na verloop van jaren natuurlijk een kleurverschil tussen de "oude" kleur en het nieuw gespoten gedeelte.
Groetjes Luc
Zeker bij die auto is het opvallend want door te verouderen veranderd de kleur door inwerking van UV-licht.
Het is gewoon de moeite die de dealer wil doen om de kleur aan te passen naar de kleur van het voertuig (hoe ze dat doen weet ik niet maar met de huidige technieken kan ieder kleur perfect in de juiste tint gemaakt worden die je maar wil).
Als hij gewoon de standaard-kleur besteld krijg je na verloop van jaren natuurlijk een kleurverschil tussen de "oude" kleur en het nieuw gespoten gedeelte.
Groetjes Luc
EdVissers schreef:Stel hem schriftelijk in gebreke. Doe dat aangetekend met bewijs van ontvangst. Geef aan waarin hij in gebreke is gebleven. In jouw geval het niet leveren van een deksel in de juiste kleur. Geef hem bv 2 weken de tijd om zijn gebrek op te heffen. Doet hij dat niet dan stap je naar de rechter.Albert schreef:Ik heb natuurlijk wel geprobeerd om het verschil aan te vechten, alleen kreeg ik geen reponse van deze dealer.
Ik zou weleens willen weten of er ook wegen zijn om deze "dealer" aan te pakken.
Ik baal als een stekker van zijn gedrag
Ed, heb jij een juridische achtergrond? jouw advies klopt, dit is de juridische weg die je moet/kunt bewandelen...
-
- Motorloos
Tanja,
ik heb dat niet maar privaatrecht heeft wel mijn interesse
Gelukkig is het consomentenrecht in Nederland sterk ( de consument heeft sterke rechten ) alleen weten velen dat niet. Zo ook mag een detaillist zich nooit verschuilen achter de importeur. Het is immers de detaillist die levert. Wel mag hij, bij reclames, gebruik maken van bv een servicedienst van een importeur. Dat kun je als consument dan weer niet weigeren. Hier is daar echter geen sprake van. De motorzaak moet een goede prestatie leveren en daar valt een kofferdeksel met een belangrijke kleurafwijking naar mijn mening niet onder. Hij blijft dus in gebreke. Dat moet hem dan wel formeel medegedeeld worden.

Gelukkig is het consomentenrecht in Nederland sterk ( de consument heeft sterke rechten ) alleen weten velen dat niet. Zo ook mag een detaillist zich nooit verschuilen achter de importeur. Het is immers de detaillist die levert. Wel mag hij, bij reclames, gebruik maken van bv een servicedienst van een importeur. Dat kun je als consument dan weer niet weigeren. Hier is daar echter geen sprake van. De motorzaak moet een goede prestatie leveren en daar valt een kofferdeksel met een belangrijke kleurafwijking naar mijn mening niet onder. Hij blijft dus in gebreke. Dat moet hem dan wel formeel medegedeeld worden.

Groetjes,
Ed
Ed

- Koen
- Honda Goldwing
Ik ken de dealer in Ridderkerk. Ik moet zeggen dat ik de baas zelf een hork vindt, maar dat hij prima personeel in dienst heeft. Voor wat betreft de ingebrekestelling: Ed heeft gelijk. Kort briefje, waarin je hem meedeelt dat je om die en die reden geen genoegen neemt met de reparatie zoals die is uitgevoerd. Enige tijd de gelegenheid geven om dit naar genoegen te herstellen. Vervolgens, als dit niet gebeurt en dat lijkt me gezien de voorgeschiedenis niet onwaarschijnlijk, schrijf je een briefje naar de BOVAG geschillencommissie. Benjan is een Bovag dealer. Zij doen een bindende uitspraak, waaraan Benja zich heeft te houden, anders wordt hij uit de Bovag gezet. Deze stap betekent niet dat je niet meer naar de rechter kunt, maar i.v.m. het betalen van griffierechten en dergelijke is dat het laatste wat je doen kunt.
Een heel korte weg is een briefje naar de importeur met daarin het relaas. Mogelijk dat deze actie onderneemt. Het is immers een exclusive Honda-dealer!
Een heel korte weg is een briefje naar de importeur met daarin het relaas. Mogelijk dat deze actie onderneemt. Het is immers een exclusive Honda-dealer!
Volgens mij, om het hier juridisch juist te verwoorden, moet er wel afgesproken zijn dat de deksel in dezelfde kleur wordt geleverd.EdVissers schreef:Tanja,
Vervolgens kan dan nog gekissebist worden of 'dezelfde kleur' dan betekent:
- hetzelfde kleurnummer (maar er door het leeftijdsverschil tussen de oudere motor en de nieuwe deksel tintverschil bestaat, bijv door inwerking van UV) of
- dezelfde kleur zonder kleurverschil, oftewel gespoten in passende tint.
Volens mij is het verhaal, dat de motor na een opgelopen schade ter reparatie is aangeboden bij de dealer. Van deze dealer mag verwacht worden, dat hij niet alleen een dozenschuiver is, maar dat hij zijn vak verstaat. Dan zal het dus duidelijk zijn, dat de kofferdeksel in dezelfde kleur gemonteerd moet worden. Ik weet uit ervaring, dat de Bovag er zo over denkt en dat de rechter ook niet rond zou willen rijden met een rode motorkap op zijn witte (milieubewuste) prius.
Dat er voor geringe kleurverschillen, veroorzaakt door ouderdom, inwerking van UVlicht e.d. niet kan worden ingestaan zal duidelijk zijn, maar ik heb uit het verhaal niet begrepen dat de champagnekleurige deauville in de loop der jaren zo vanuit het zilvergrijs geworden is.
Dat er voor geringe kleurverschillen, veroorzaakt door ouderdom, inwerking van UVlicht e.d. niet kan worden ingestaan zal duidelijk zijn, maar ik heb uit het verhaal niet begrepen dat de champagnekleurige deauville in de loop der jaren zo vanuit het zilvergrijs geworden is.
- Koen
- Honda Goldwing
Mijn "champagnekleurige" Deauf uit 2001 lijkt niet verkleurd, enige is dat de vorige eigenaar een verkeerde kleur lakstift heeft gebruikt voor wat kleine beschadigingen. Er zijn dus blijkbaar wel verschillende kleuren "champagne-lak" maar zelfs de afwijkende lakstiftkleur kan ik niet zilvergrijs noemen.
Grtz! Koen