plaats op de weg

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
dick

plaats op de weg

Bericht door dick »

Vanmorgen reed een motor agent voor me. (Ik volgde op eerbiedige afstand..) helemaal links op zijn rijstrook. Dat zie ik die mannen en vrouwen vaker doen. Is het veiliger om zo dicht bij de vangrails te rijden? Zelf rijd ik meestal iets links van het midden.
Waar rijden jullie en waarom rijden de agenten zo uiterst links?
mototaz

Bericht door mototaz »

Soms doe ik dat ook wel eens. De reden is dan bij mij dat ik graag langs de auto's wil kijken om te zien wat er voor mij gebeurd.
BertG

Re: plaats op de weg

Bericht door BertG »

dick schreef:Vanmorgen reed een motor agent voor me. (Ik volgde op eerbiedige afstand..) helemaal links op zijn rijstrook. Dat zie ik die mannen en vrouwen vaker doen. Is het veiliger om zo dicht bij de vangrails te rijden? Zelf rijd ik meestal iets links van het midden.
Waar rijden jullie en waarom rijden de agenten zo uiterst links?
Hmmm, staat hetgeen je zag van 'de agent' model voor al 'de agenten'?
Of gebeurt het echt zo vaak?

We kunnen er hiervandaan slechts naar gissen, en dat is wat ik dan ook maar doe:
Misschien probeerde hij iets te zien vóór hem:
Of de bestuurder voor hem zij autogordel droeg?
Een andere overtreding zoals niet handsfree mobiel bellen?

Misschien wilde hij door zijn positie er bij de auto's voor hem op aandringen om naar rechts gaan? Ook wel 'vegen' genoemd.

Minder waarschijnlijk maar niet onmogelijk:
sporing of stand van wielen van de auto voor hem/haar.
Misschien iets in de linker berm hopen te zien???

Affijn er kunnen vele oorzaken zijn.
Zelfs onnadenkendheid, de tijd op de dag of dienst ;)

In de rijopleiding wordt geleerd de vrije ruimte te zoeken en te benutten.
Dat is afhankelijk van de rijstrook en het overige verkeer.
Maar zoals al aangegeven kunnen er omstandigheden zijn om het niet te doen en betreft het slechts een hulpmiddel en geen verplichting.
dick

Bericht door dick »

Ik let er de laatste tijd op waar ze rijden en het is me al veel vaker opgevallen dat ze sterk links op de rijbaan rijden. Omdat de rijopleiding van motorpolitie bij mij wel hoog aangeschreven staat hoop ik er wat van te leren..
RonalT

Bericht door RonalT »

Je plaats op de weg vaststellen is heel moeilijk.

Je moet constant voor je uit kijken en de gevaren inschatten. Soms is het slim om links op de rijbaan te rijden en soms meer naar rechts.

Ik zal het illustreren met een voorbeeld.

Dijkweg, zoals bv langs de lek: middenop totdat je verkeer tegenkom. Dan voldoende naar rechts gaan.

Provinciale weg, met weinig verkeer. Ik kies dan een plaats net links van het midden van mijn rijbaan. Hier rijdt landbouwverkeer wat rommel achterlaat op de weg. De strook waar de dielen van auto's rijden zijn meestal schoner.
Op het moment dat de weg drukker wordt er er af en toe rijen auto's / vrachtauto's achter elkaar rijden ga ik ietsjes verder naar rechts zodat ze me zien en niet in de verleiding komen in te gaan halen.

Auto(snel)wegen, op de rechtse baan blijf ik links rijden en als ik op de linkse baan rij blijf ik een beetje aan de rechtse kant rijden. Je kan dan iets of wat tussen de rijen door kijken. Ik hoop dat men mij hierdoor ook beter ziet.
Op een middelste baan, bij 3 of meer rijstroken, kijk ik vooral waar het gevaar, van baan wisselende auto's, vandaan komt.

Ik probeer altijd zo te rijden dat je 'oogcontact' kan maken met de rest. Oogcontact staat tussen aanhalingstekens omdat ik dit niet letterlijk bedoel, maar ik wil de andere bestuurder kunnen zien. Via spiegel of rechtstreeks.

Op bochtige onoverzichtelijke wegen, Eifel of Ardennen, rij ik een weghelft via een buitenste lijn zodat ik sneller kan zien of er tegenliggers aankomen of er een obstakel is
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Als ik op de linkerstrook rij, rij ik rechts van het midden.
Koekblikkers op de baan rechts daarnaast zien mij dan beter ( kunnen beter zien) in hun buitenspiegel.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Wat mij is geleerd:
Geen verkeer: Iets links van het midden
Tegenliggers: Iets rechts van het midden
Grote tegenliggers (bus, trekker enz.): Rechts! (betere zichtbaarheid en anticipeerbaarheid)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Bericht door BertG »

Het enige verschil wat ik nog ter verdediging van politie-motorrijders kan aandragen is dat wij als motorrijders ons slechts van A naar B verplaatsen en politiemotorrijders tijdens het rijden aan het werk zijn en daarom wellicht soms een andere plek moeten kiezen.

De plek in een rijstrook is sterk afhankelijk van welke rijstrook.
Rijstrook 1 (de meest linker rijstrook): rechts van het midden.
Hiermee voorkom je ook dat een auto in rijstrook 2 bij het inhalen jou klem kan rijden of je kan 'dwingen' te gaan remmen en je plek op te geven.

Rijstrook 2 (rechts van 1): hier hangt het er vanaf of er een derde strook is en waar er verkeer rijdt op strook 1 en evt. 3.

In de meest rechter rijstrook (dit kan dus 1, 2 en 3 zijn) kies ik ervoor om links te rijden vh midden.
Maar ook dat is weer afhankelijk van het verkeersaanbod.

Als er maar 1 rijstrook is ga ik bij het zien van tegenliggers naar rechts.

Bij naderen van bochten hangt het er vanaf.
Wil je zicht halen doe je dat aan de binnenkant van de bocht, veilig rijden meestal ook om tegenliggers te ontwijken die de bocht afsnijden.
Maar het kan ook goed zijn om zichtbaar te zijn voor tegenliggers.
Dat heeft dan weer te maken met de situatie en wat er voor je rijdt.

Vandaar dat ik eerder schreef dat de politie wordt geleerd de vrije ruimte te benutten.

Ik rij ook nooit ter hoogte van een achter wiel van een auto.
Niet met de motor en niet met de auto, dit om er zeker van te zijn dat ik uit de dodehoek ben.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

BertG schreef: Bij naderen van bochten hangt het er vanaf.
Wil je zicht halen doe je dat aan de binnenkant van de bocht, veilig rijden meestal ook om tegenliggers te ontwijken die de bocht afsnijden.
Maar het kan ook goed zijn om zichtbaar te zijn voor tegenliggers.
Dat heeft dan weer te maken met de situatie en wat er voor je rijdt.
Begin je niet aan de buitenkant van de bocht om daarna naar binnen te gaan? Volgens mij kun je dan goed de bocht doorkijken en de eventuele tegenliggers zien.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
BertG

Bericht door BertG »

ja ik schreef het iets ongelukkig...

je rijdt buiten, je kijkt 'door' de binnenkant van de bocht

En als je tijdens het halen van je zicht ziet dat er tegemoetkomend verkeer is,
kun je je positie (en snelheid) daarop aanpassen door minder aan de buitenkant te rijden.
Johan

Bericht door Johan »

Ondanks dat het geschreven is voor de Engelse situatie, kan ik "motorcycle roadcraft" aanraden. Een goed boek, hoewel je de meeste dingen die erin staan eigenlijk al wel zou moeten weten.

Maar een keer weer erover nadenken is niet verkeerd :)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik reed vandaag een stukje door Roosendaal en kwam in het centrum een stukje weg tegen waar ik op een kruising af wilde slaan. Ik heb (aangezien het bijna de hele dag geregend had) geprobeerd om de aldaar op het kruisingsvlak aanwezige acht (8!) putdeksels te omzeilen maar dat was niet te doen... Bijna stapvoets rijdend heb ik het rubber onder kunnen houden maar welke *##$%!@%%^&* bedenkt het nu om midden op een kruising zoveel putdeksels te verzamelen?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cloesoo BE
Honda NT700V

Bericht door Cloesoo BE »

Op de rijlessen in België wordt er gezegd dat je in je rijvak moet rijden op de plaats waar je zou zitten als je met de auto rijdt. Dit staat ook zo in de wetgeving, je mag je plaats op de weg zelf bepalen als motorrijder, liefst op 2/3 van je rijvak.
Ik probeer dat ook steeds te doen, soms zelfs nog wat meer naar links.
Het is wel zo dat het helemaal links rijden, bijna op de middellijn voor de automobilisten die uit de tegengestelde richting komen zeer agressief kan overkomen.
Voordeel is uiteraard wel dat je beter zichtbaar bent in de spiegel van je voorliggers
cu on the road
BertG

Bericht door BertG »

CaveyH schreef:(...) maar welke *##$%!@%%^&* bedenkt het nu om midden op een kruising zoveel putdeksels te verzamelen?
Dat vroeg ik mij ook wel eens af.
Maar de riolering (wegbeheerder?) houdt geen rekening met weggebruikers.
Misschien in nieuwbouwwijken wel wanneer ze netjes in het midden van de weg aangelegd worden. Maar soms wordt toch voor de kortste lijn van A naar B gekozen.

Als de riolering langer ligt kun je te maken hebben met rijbanen die verlegd zijn geworden waardoor ze niet meer in het midden uitkomen.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Bert, in dit geval gaat het om een kruising waar zowel wegdek als riolering recent volledig opnieuw is gelegd, dus het zou goed kunnen dat deze "lappendeken" een combinatie is van oude rioleringen en nieuw aangelegde leidingen oid.

Maar op z'n Hollands gezegd vind ik het toch nogal lomp gedaan ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
paulB

Re: plaats op de weg

Bericht door paulB »

dick schreef:....waarom rijden de agenten zo uiterst links?
Het heeft twee redenen:
Niet iedere auto beschikt over een binnenspiegel of niet iedere bestuurder kan via de binnenspiegel daadwerkelijk achter zijn/haar voertuig kijken (stationcars-met-lading, bestelauto's, vrachtauto's etc.) Daarom rijdt de motoragent zich zichtbaar in de linker buitenspiegel.
De tweede reden is dat motoragenten 'inhalend surveilleren'. Indien de motoragent net zo snel rijdt als het overige verkeer, ziet hij slechts de auto's om zich heen. Door sneller te rijden kan hij - al rijdend - meerdere auto's bekijken. Hij mag sneller rijden (dan de maximum snelheid) omdat de wet hem dat voor zijn taak toestaat en hoeft daarvoor geen zwaailicht en sirene te voeren. Door nu 'in de linker buitenspiegel' te rijden zijn automobilisten al snel geneigd de wit-blauw-rode motor te laten passeren door naar rechts te gaan. Voila! 'inhalend surveilleren' 8)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Als de motoragent op de rechterbaan gaat rijden en iets ónder de maximumsnelheid gaat rijden (wat je daar ivm vrachtwagens e.d. toch al snel moet doen), kan hij 'inhalers surveilleren'. M.a.w. iedereen die hem met groot snelheidsverschil passeert, rijdt te hard en kan dus rekenen op wat extra aandacht van de motoragent.

Of is dat heel simpel gedacht? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:Als de motoragent op de rechterbaan gaat rijden en iets ónder de maximumsnelheid gaat rijden (wat je daar ivm vrachtwagens e.d. toch al snel moet doen), kan hij 'inhalers surveilleren'. M.a.w. iedereen die hem met groot snelheidsverschil passeert, rijdt te hard en kan dus rekenen op wat extra aandacht van de motoragent.

Of is dat heel simpel gedacht? ;)
Vraagje; heb je zelf wel eens een motoragent met een GROOT snelheidsverschil gepasseerd?
Als de motoragent iets onder het maximum rijdt dan heb je een grote kans dat niemand er voorbij gaat. lijkt mij.
Dan valt er als motoragent ook weinig te surveilleren.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Tjonge, zou 't dan even een stuk veiliger worden! Dat heet dan vast "preventief surveilleren" ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”