Oude Helm met headsetje uitgerust.

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Plaats reactie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Oude Helm met headsetje uitgerust.

Bericht door Marcel »

Vandaag heb ik vanwege de te verwachten temperatuur mijn oude jet-helm maar eens weer gebruikt.
Had ik mooi de gelegenheid om mijn nieuwe headsetje te proberen.

Recent heb ik een bedrade stereo headset zonder microfoon gekocht. De helm gebruik ik niet meer zo vaak dus er hoeft ook niet zo'n dure Bluetooth-set op. Stekker in de Zumo en kachelen maar.

Het resultaat: Prima!!

Op de snelweg zou het geluid iets harder mogen bij 120 km/u maar het stoort niet echt. Bij 100 km/u is alles goed te verstaan.

Mocht ik onverhoopt toch gebeld worden dan is dat jammer. Wanneer ik niet op de snelweg zou rijden en telefoon krijg, dan kan ik de motor gewoon aan de kant zetten en handsfree spreken net als in de auto.

Het spiraalkoordje is voldoende lang en de verbinding tussen helm en koord is zeer goed. Wel oppassen met het afstappen dat je de stekker even uit de Zumo haalt. ;)

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Slakkie

.

Bericht door Slakkie »

Hoi naamgenoot,

Welnu, het setje wat jij bedoeld heb ik ook en het werkt geweldig. Was het niet dat dit al mijn derde setje is. Na verloop van tijd krijg je te maken met kabelbreuk. Dat heb ik namelijk al 2X gehad. Maar de communicatie tussen helm en Zumo is prima. Als je boven de 100 KM minder geluid hebt kun je overwegen om een luidere stem te downloaden (zumo 550). Dat heb ik ook gedaan en het werkt super. Voor mij een wereld van verschil! Daarbij kun je de volume van de Zumo 550 ook nog op 2 manieren luider zetten. Eenmaal op de toetsen van de Zumo en nog eens ergens in het menu (effe zoeken).

Toen mijn snoertje voor de tweede keer een kabelbreuk kreeg overwoog ik nog om een compleet set (speciaal voor de schubert concept en C2) te kopen. Ik schrok me echter een ongeluk. Dat friemeltje kost even 319,- euro. Een nieuwe kabel, zoals wij die nu hebben, kost exclusief verzendkosten bij waypoint EURO 35,-. Als ik hier om de 3 jaar een nieuwe van moet kopen kan ik wel een tijdje vooruit. Daarbij is dat set waardeloos geworden zodra ik een nieuwe helm koop. Of die inverstering zich dan loont waag ik te betwijfelen. Goed, het setje is dan wel draadloos, maar toch, het zijn een bats centen die enkel en alleen voor één speciale helm worden gemaakt. Dus niet te gebruiken is op andere helmen..........

Onlangs heb ik een kabeltje (met kabelbreuk) uit elkaar gewriemelt (dat is echt een heel karwei hoor! de aansluitingen zitten deels gegoten in elkaar op de stekkerverbindingen) en het is me gelukt om één setje als reserve te prepareren. Een heel gedoe, doch het werkt. Nu heb ik altijd een kabeltje reserve voor als het plotseling stil word of begint te kraken. Maar nogmaals, het is een heel gedoe om de bestaande stekkers weer in orde te krijgen.

Groet,

Slakkie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Bedankt voor de info. ik zal er mijn vvoordeel mee doen.

Waarschijnlijk komt een eventuele draadbreuk het snelst voor aan de zijde van de Zumo. Hier wordt de kabel nl. haaks op het stekkertje getrokken.
Aan de kant van de helm zit de treklast in het verlengde van de stekker.

Bij een draadbreuk aan de Zumo-kant van de kabel is dat deel makkelijk te vervangen. Het stekkertje eraf knippen. Gewoon een zelfde stukje draad kopen (al dan niet in spiraalvorm) en aan de uiteinde solderen en met krimpkous beschermen. Vervolgens een nieuw stekketje monteren.
Dan is het alleen een vraag van welk draadje moet aan welke aansluiting.
Ik zal nu alvast even doormeten welke aansluitingen aan beide zijden overeenkomen.

Als beide stekkertjes los te krijgen zijn dan kun je eenvoudig zelf een kabeltje maken
Slakkie

.

Bericht door Slakkie »

Als het inderdaad de stekker aan de ZUMO zou zijn was mijn hele verhaal een stuk minder uitgebreid. Ik heb echter al 2X draadbreuk gehad bij de speciale stekker verbinding (verbinding van headset naar spiraalkabel. En dan ook nog de stekker aan de kant van de speakers (dus niet aan de spiraalkabel. En tot slot natuurlijk ook nog vlak bij de stekker waar de kabels de stekker in gaan.

Eeeuuuhh, snap je het nog?

Ik was geen goede om handleidingen te schrijven, hahahahahahah. Welnu, om dezelfde stekkerverbinding te kunnen gebruiken (waterdicht en robuust van uitvoering) heb ik dus die connector (stekker) eens open gefriemelt (rustig en voorzichtig) met een stanlymes. Toen alles open was bleek er een heel deel te zijn ingegoten in een kunstof (harde) massa. Dat heb ik ook uit elkaar gepulkt en zo kom ik dus aan de gesoldeerde punten alwaar ik nieuwe contacten kan gaan maken. De kunstof massa ga ik weer nabootsen met onze lijmpistool. Dan het geheel weer in de "stekkerhuls" friemelen en tot slot ook deze weer sluiten.

Een kabel zelf maken kan ook wel. Maar repareren is echter ook mogelijk, zei het dan niet de makkelijkste klus!!!!!!

Fijn weekend tooegewenst,

Slakkie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ja ik geloof dat ik het snap. Handleidingen schrijven is ook niet makkelijk. Daar weet ik toevallig alles van.

Het is misschien ook mogelijk om zelf een set connectoren te gebruiken en eraan te solderen. Misschien hebben ze hierwel een setje. Er is in ieder geval voldoende keus.
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

Ik gebruik deze headsetjes ook in mijn helmen.
Werken perfect, en een goed geluid.

Waar ik wel eens last van heb gehad was kraken tijdens het bewegen van het snoer.
Niet de kabel zelf maar de stekker was bij mij het probleem.
De pootjes van de stekker (ik heb van de PS2 stekkertjes) heel iets verbogen en goed ingespoten met kontakt spray.
Nu geen last meer.

Aan motorzijde heb ik voor de intercom ook van die (contra) stekkers zitten.
Daar pasten precies van die staven warme lijm in, dus daar twee stukjes van afgesneden en in de controstekkers gedaan.
Mocht er geen stekker inzitten en het regent, loopt er in ieder geval geen water in.

Groeten Marco.
Slakkie

.

Bericht door Slakkie »

Hoikes,

Er zullen zeker meer wegen naar rome leiden, doch zelf proberen te repareren is nog steeds het goedkoopste. Ondertussen heb ik de kabel helemaal klaar en uitgeprobeerd. Het werkt prima. Hoewel de kabel optisch niet de schoonheidsprijs zal winnen (je krijgt het nooit meer zo goed als vanaf fabriek) is het als reserve kabel goed te gebruiken. Als mijn huidige kabel het ineens niet meer doet kan ik de reserve nemen in afwachting van een nieuw exemplaar. Zo kom ik nooit meer zonder te zitten als het eens mooi weer is en ik wil weg. Draadloze kun je ook vergeten op te laden, tja dan sta je ook dom te kijken. Ik heb in ieder geval een noodkabeltje. Heeft even wat werk en gepuzzel gekost, doch het resultaat mag er zijn. Slakkie kan weer vooruit.

Groetjes allemaal

Slakkie
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”