RonalT schreef:Maar een groot probleem onder motorrijders die een frontale aanrijding hebben is dat je op een gegeven moment je stuur tegenkom en daar met je benen onder zit en met je bovenlichaam erboven. Dan loop je dikwijls een bekkenfractuur op. Dit is met een airbag goed te voorkomen.
Tevens heb ik begrepen dat je rijdend als het ware opgelicht wordt en over je stuur heen getild wordt en mogelijk over het voertuig waar je tegenaan gereden ben.
Voor motorrijders is het grootste gevaar om ergens tegenaan te vliegen. Je wordt dan abrupt afgestopt, daar loop je ernstige kwetsuren mee op.
Jammer dat ik niemand meer hoor over VRO 1-2-3. Wat is er mis met een herhalingscursus. In wat voor een vorm dan ook? Ieder jaar moeten de BHV-ers van bedrijven weer op herhaling, piloten moeten een (half)jaarlijkse test doen terwijl we allemaal weten dat vliegen de veiligste vorm van transport is. Dit zijn maar 2 voorbeelden, er zijn er ongetwijfeld meer.
Tijdens VRO-1 kwam het zogenaamde "Dakhappen" van motorrijders aan de orde. Oplossing hiervoor zou zijn dat, indien de motorrijder echt geen uitweg meer ziet en een frontale botsing niet meer te voorkomen is, men op de voetsteunenen gaat staan. Hiermee wordt de motorrijder bij de botsing gelanceerd omdat de achterzijde van de motor omhoog komt. Of je dan ook een drievoudige salto met schroef moet maken voor het neerkomen heeft de instructeur niet verteld.

In ieder geval zijn er wel gevallen uit de praktijk bekend waarbij de motorrijder op deze wijze over het object heen vloog en er met relatief weinig kleerscheuren vanaf kwam. In ieder geval minder ernstig dan een bekkenfractuur.
Wat betreft het duurder worden van (nieuwe) motorfietsen als gevolg van techniek: ik vind dat een relatief begrip, alles wordt duurder.
Vroeger kocht je ook een auto voor "weinig". Inmiddels rijden er 6 miljoen rond in Nederland en zijn ze technisch veel beter geworden. We willen echter allemaal graag autorijden, een motor en als het even kan 1 of 2 maal per jaar op vakantie. Of het voor iedereen is weggelegd is de vraag. In bepaalde gevallen wordt dan de motor opeens als "te duur" beschouwd. De voortschrijding van de techniek heeft hier natuurlijk weinig mee te maken.
Vriendelijke groet
Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...