ABS, Airbag en APK verplicht op/voor de motorfiets

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
RonalT

Bericht door RonalT »

Lex schreef:
henkbontekoe schreef: 2. Een verbod op brandende verlichting overdag voor motorrijtuigen op meer dan 3 wielen. Dat komt de zichtbaarheid van motoren ten goede
Dus je wil je eigen veiligheid proberen te verhogen ten koste van andere weggebruikers? :?
Eigenlijk moet je deze opmerking omkeren.
De veiligheid van de automobilist wordt door 'verlichting aan' ten koste van alle andere groepen op de weg verhoogd. En dat terwijl ze al het best beschermd worden door kooiconstructies en andere hulpmiddelen.
Fietsers, voetgangers e.d. vallen minder op doordat deze geen of weinig verlichting kunnen voeren OVERDAG. (koplamp van een fiets is circa 6 W achterlicht circa 0,5 W)

Hou er namelijk rekening mee dat de meeste wegen andere wegen zijn dan auto(snel)wegen.
Dat is ook de reden dat je de situatie in Nederland niet kan vergelijken met andere landen, omdat we hier in verhouding veel fietsen hebben.
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

ik zou een verbod op het voeren van parkeerverlichting terwijl men rijd zeer verwelkomen!!
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Mathijs

Bericht door Mathijs »

mensen moeten gewoon altijd met verlichting aanrijden......
ik heb er een schurft hekel aan als iemand zonder verlichting rijd... zeker in een tunnel, en bij duister/schemering....
het is gewoon veel te moeilijk om een silhouet te bedenken om wat voor voertuig het gaat en wat de afmeting er van is...
ik rijd altijd met licht aan...

val op fiets verlicht?.... dus ook met je koekblik en je motorfiets.!
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

RonalT schreef:Maar een groot probleem onder motorrijders die een frontale aanrijding hebben is dat je op een gegeven moment je stuur tegenkom en daar met je benen onder zit en met je bovenlichaam erboven. Dan loop je dikwijls een bekkenfractuur op. Dit is met een airbag goed te voorkomen.
Tevens heb ik begrepen dat je rijdend als het ware opgelicht wordt en over je stuur heen getild wordt en mogelijk over het voertuig waar je tegenaan gereden ben.
Voor motorrijders is het grootste gevaar om ergens tegenaan te vliegen. Je wordt dan abrupt afgestopt, daar loop je ernstige kwetsuren mee op.
Jammer dat ik niemand meer hoor over VRO 1-2-3. Wat is er mis met een herhalingscursus. In wat voor een vorm dan ook? Ieder jaar moeten de BHV-ers van bedrijven weer op herhaling, piloten moeten een (half)jaarlijkse test doen terwijl we allemaal weten dat vliegen de veiligste vorm van transport is. Dit zijn maar 2 voorbeelden, er zijn er ongetwijfeld meer.

Tijdens VRO-1 kwam het zogenaamde "Dakhappen" van motorrijders aan de orde. Oplossing hiervoor zou zijn dat, indien de motorrijder echt geen uitweg meer ziet en een frontale botsing niet meer te voorkomen is, men op de voetsteunenen gaat staan. Hiermee wordt de motorrijder bij de botsing gelanceerd omdat de achterzijde van de motor omhoog komt. Of je dan ook een drievoudige salto met schroef moet maken voor het neerkomen heeft de instructeur niet verteld. ;) In ieder geval zijn er wel gevallen uit de praktijk bekend waarbij de motorrijder op deze wijze over het object heen vloog en er met relatief weinig kleerscheuren vanaf kwam. In ieder geval minder ernstig dan een bekkenfractuur.

Wat betreft het duurder worden van (nieuwe) motorfietsen als gevolg van techniek: ik vind dat een relatief begrip, alles wordt duurder.
Vroeger kocht je ook een auto voor "weinig". Inmiddels rijden er 6 miljoen rond in Nederland en zijn ze technisch veel beter geworden. We willen echter allemaal graag autorijden, een motor en als het even kan 1 of 2 maal per jaar op vakantie. Of het voor iedereen is weggelegd is de vraag. In bepaalde gevallen wordt dan de motor opeens als "te duur" beschouwd. De voortschrijding van de techniek heeft hier natuurlijk weinig mee te maken.

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Hans V.

Bericht door Hans V. »

roelof schreef:ik zou een verbod op het voeren van parkeerverlichting terwijl men rijd zeer verwelkomen!!
Voor zover mij bekend is dat al geruime tijd verboden. Maar wetgeving en praktijk lopen niet altijd in de pas...
En geen enkele wet kan er zelf voor zorgen dat iedereen haar navolgt.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

mp1963 schreef: Jammer dat ik niemand meer hoor over VRO 1-2-3. Wat is er mis met een herhalingscursus. In wat voor een vorm dan ook? Ieder jaar moeten de BHV-ers van bedrijven weer op herhaling, piloten moeten een (half)jaarlijkse test doen terwijl we allemaal weten dat vliegen de veiligste vorm van transport is. Dit zijn maar 2 voorbeelden, er zijn er ongetwijfeld meer.
De enige herhalingscursus die ik voor de auto ken is de grip- & sliptraining (die ik dan ook gedaan heb). Die is echter op geen enkele manier gericht op beter anticiperen op het overige verkeer, laat staan op het rekening houden met motorrijders.

Zijn dat soort herhalingscursussen er überhaupt wel voor automobilisten?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Lex

Bericht door Lex »

Veugelke schreef:
roelof schreef:ik zou een verbod op het voeren van parkeerverlichting terwijl men rijd zeer verwelkomen!!
Voor zover mij bekend is dat al geruime tijd verboden. Maar wetgeving en praktijk lopen niet altijd in de pas...
Ik neem aan dat Roelof het hier over de verlichting van wagens heeft.
Hoe kan dat dan verboden zijn als auto's zoals Volvo lichten hebben die altijd gaan.
Auto's die in/vanaf 2011 op de markt komen moeten dan ook "dagrijverlichting" hebben.

Als iedereen hun licht aan heeft is het makkelijker om te zien als de wagen effectief een deelnemer van het verkeer is of ergens geparkeerd staat.
En dan kun je nog altijd het onderscheid maken tussen een moto (1 lamp) of een wagen (2 lampen)
Het zou in mijn ogen beter zijn om de boete's sterk te verhogen bij het in gevaar brengen van een motorrijder. Want als het geld gaat kosten, dan kijken de meeste mensen wel uit.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:De enige herhalingscursus die ik voor de auto ken is de grip- & sliptraining (die ik dan ook gedaan heb). Die is echter op geen enkele manier gericht op beter anticiperen op het overige verkeer, laat staan op het rekening houden met motorrijders.

Zijn dat soort herhalingscursussen er überhaupt wel voor automobilisten?
Ik heb geen idee.
Als je met google zoekt op "vervolg rijopleiding" dan vind je wel het een en ander.
Ik krijg echter de indruk dat rijscholen zelf iets in elkaar "knutselen".
Een landelijke cursus zoals VRO-1 van de KNMV ben ik echter zo snel niet tegengekomen.

Groet

Marcel
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Mathijs

Bericht door Mathijs »

Lex schreef:
Veugelke schreef:
Ik neem aan dat Roelof het hier over de verlichting van wagens heeft.
Hoe kan dat dan verboden zijn als auto's zoals Volvo lichten hebben die altijd gaan. 
Auto's die in/vanaf 2011 op de markt komen moeten dan ook "dagrijverlichting" hebben.
Ik denk dat de stadsverlichting bedoeld word, dat vind ik zelf ook veel te zwak om daadwerkelijk goed op te merken. 
Dagrijverlichting zijn Leds die als stadslicht functioneren en -als het goed is- doven als het dimlicht ontstoken word. 
Correct me if im wrong. 
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Iedere keer als ik een persoon zie rijden met stadsverlichting op knipper ik ook even met m'n groot licht. Meestal ook wanneer ik iemand zie rondrijden met kapotte verlichting. Soms weten ze er zelf niet eens van.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Bericht door BertG »

Met name (wat oudere) Japanse auto's hebben een probleem met stadsverlichting en hoeklichtjes.
Als deze aan staan zie je in de auto geen verschil op het dashboard.
De dashboardverlichting werkt identiek als ware het dimlicht ontstoken (zo hoe zeg ik dat, ik lijk wel een Vlaming)

Al kom ik ook nog regelmatig mensen tegen in het midden van de nacht die zonder welke verlichting dan ook rijden (meestal in de bebouwde kom).
Die merken niet dat het dashboard, klokkenwinkel en bedieningsschakelaars en -knoppen niet verlicht zijn. :?

Of mensen die niet zien dat grootlicht of mist(achter)licht branden.

En figuren die niet weten hoe ze ramen moeten ontwasemen.

Om maar niet te spreken van die sleuvengluurders in de winter :x
Hans V.

Bericht door Hans V. »

ja ja ja, maar nou gaat het hier zo langzamerhand helemáál niet meer over ABS, Airbag en APK... ;)
BertG

Bericht door BertG »

we zitten dan ook in de kroeg...uhh het praatcafé
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”