Afbokken

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ed Vissers
Motorloos

Afbokken

Bericht door Ed Vissers »

Alwin schreef:Beste Deauville-vrienden,

Mijn afgelopen dinsdag aangeschafte NT650 Deauville is zojuist uit mijn handen geglipt :cry: .... Haalde hem van de middenbok en hierna helde hij direct over naar rechts waardoor ik niets anders kon dan 240 kg laten vallen
Over hoe op te bokken is al veel geschreven.

Afbokken:

Jiffy uit.
Linkerhand aan linkerstuurhelft
Rechterhand aan handgreep aan achterzijde.
Voeten goed plat op de grond
Benen iets gespreid. Rechtervoet haaks op de motor. Linkervoet naar voren wijzend.
Niet te dicht tegen de motor aan gaan staan.
Lichaam iets over linkerbeen buigen en met rechterarm aan handgreep trekken.
Dan de motor langzaam op de jiffy laten zakken ( wel eerst nog een keer kijken of de jiffy uit staat.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Misschien heel raar, maar "afbokken" doe ik door er gewoon op te gaan zitten, de motor een duw naar voren te geven en als ik 'm daarna op de jiffy wil hebben zet ik die met m'n linkervoet uit en stap dan weer af...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Zo doe ik het ook, zekerheid voor alles :D

dan maar een mietje
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

De manier van afbokken die Ed omschrijft gebruik ik ook altijd, werkt perfect, zeker met een zware motorfiets.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik mijn motor alleen maar op de bok zet als hij in mijn schuur staat, verder altijd op de jiffy.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Mathijs

Bericht door Mathijs »

CaveyH schreef:Misschien heel raar, maar "afbokken" doe ik door er gewoon op te gaan zitten, de motor een duw naar voren te geven en als ik 'm daarna op de jiffy wil hebben zet ik die met m'n linkervoet uit en stap dan weer af...
+1
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Geert schreef:De manier van afbokken die Ed omschrijft gebruik ik ook altijd, werkt perfect, zeker met een zware motorfiets.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik mijn motor alleen maar op de bok zet als hij in mijn schuur staat, verder altijd op de jiffy.
Hoi Geert,

Is er een speciale reden voor dat je hem altijd op de jiffy zet?
Als je iedere dag rijdt is de middensteun dan erg aan slijtage onderhevig misschien?

Overigens doe ik precies hetzelfde met afbokken zoals Ed beschrijft. Werkt prima.

Vriendelijke groet

Marcel
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

mp1963 schreef:
Geert schreef:De manier van afbokken die Ed omschrijft gebruik ik ook altijd, werkt perfect, zeker met een zware motorfiets.
Hoi Geert,

Is er een speciale reden voor dat je hem altijd op de jiffy zet?
Als je iedere dag rijdt is de middensteun dan erg aan slijtage onderhevig misschien?

Overigens doe ik precies hetzelfde met afbokken zoals Ed beschrijft. Werkt prima.

Vriendelijke groet

Marcel
@Marcel,
Ik heb er inderdaad een reden voor: Al verschillende keren gehoord en gelezen dat de motor steviger staat op de jiffy dan op de bok. Ik heb zelf ook deze mening.
Dat hij in mijn schuur op de bok staat is alleen vanwege ruimte.
Groetjes
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Bij mij thuis zet ik mijn motor op de middenstandaard als ik daar geen gebruik meer van maak. Verder zet ik de motor op de middenstandaard bij het aftanken.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:Misschien heel raar, maar "afbokken" doe ik door er gewoon op te gaan zitten, de motor een duw naar voren te geven en als ik 'm daarna op de jiffy wil hebben zet ik die met m'n linkervoet uit en stap dan weer af...
Je gaat er dus eerst opzitten, dan van de bok af en dan weer eraf.....
Ook een methode.

Als je voldoende lengte hebt dan lukt dit wel. Ben je wat kleiner dan kun je denk ik niet met je voeten bij de grond als de motor op de middenbok staat.
Dan blijft alleen de methode van Ed over.

Vriendelijke groet

Marcel.
Lex

Bericht door Lex »

Er is nog een andere manier voor het afbokken. (ooit bij de politie gezien)
Erop gaan zitten. Motor starten. In versnelling zetten. Wat gas geven. En dan naar achter leunen.
Veel show. Maar ikzelf ga het toch maar niet proberen.

Het afbokken is zeer raadzaam als je je moto een lange tijd niet gebruikt. Dit voor het gewicht van de moto niet op de achterband te laten staan.
Voor het tanken ga ik er altijd opzitten.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

mp1963 schreef:
Je gaat er dus eerst opzitten, dan van de bok af en dan weer eraf.....
Ook een methode.

Als je voldoende lengte hebt dan lukt dit wel. Ben je wat kleiner dan kun je denk ik niet met je voeten bij de grond als de motor op de middenbok staat.
Dan blijft alleen de methode van Ed over.

Vriendelijke groet

Marcel.
Met mijn Diversion stapte ik ook op de motor en dan afbokken, de Deauville heb ik wel eens zo van de bok gehaald, maar de Ed methode geeft me toch de meeste zekerheid dat het machien niet omgaat naar de andere kant. Zeker met de Pan, dat wil je niet laten omgaan.
Groetjes
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

mp1963 schreef: Als je voldoende lengte hebt dan lukt dit wel. Ben je wat kleiner dan kun je denk ik niet met je voeten bij de grond als de motor op de middenbok staat.
Met m'n 2.04m heb ik inderdaad geen enkele moeite bij de grond te komen, middenbok of jiffy maakt niet uit ;) Moet bij het afstappen alleen uitkijken dat ik m'n topkoffer er niet af trap met die lange stelten :roll:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

CaveyH schreef:
mp1963 schreef: Als je voldoende lengte hebt dan lukt dit wel. Ben je wat kleiner dan kun je denk ik niet met je voeten bij de grond als de motor op de middenbok staat.
Met m'n 2.04m heb ik inderdaad geen enkele moeite bij de grond te komen, middenbok of jiffy maakt niet uit ;) Moet bij het afstappen alleen uitkijken dat ik m'n topkoffer er niet af trap met die lange stelten :roll:
Dan heb je zeker ook highway steps om je benen te kunnen strekken? ;) :l

Groet

Marcel.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Helaas moet ik het met een zeer standaard uitrusting doen op m'n Deauf. Ben er zelfs nog niet aan toegekomen stuurverhogers te monteren :(

Heb wel een verhoogde ruit maar zit toch met m'n koppie in de wind ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Tanja

Bericht door Tanja »

ik krijg de motor helemaal niet op de bok :oops: mijn girlpower laat me een beeeeeetje in de steek..... :lol:
Mathijs

Bericht door Mathijs »

had ik in het begin ook last van maar na beetje oefenen lukt het tog allemaal.
ben zelf maar 1,73m en mn fiets is net iets te groot :P kan niet plat me3t beide voeten op de grond :P
wendy

Bericht door wendy »

wat is het verschil tussen een middebok en een jiffy :shock: :shock: :uh ik kreeg hem normaal wel op de middenbok
maar dan krijg ik hem er niet meer af :roll:
Laatst gewijzigd door wendy op 08 jul 2010, 07:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Tanja,

Het is een bepaalde slag om je motor op de bok te zetten, met een Deauville gaat het best makkelijk hoor. Je hebt er niet eens zoveel kracht voor nodig. ;) , jij hebt er vast en zeker girlpower genoeg voor. :lol:
Groetjes
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Wendy,

De jiffy is de zijstandaard, de bok moet je je motor echt even op trekken, deze zit onder de motor.
Als je naar mijn avatar kijkt zie je mijn motor op de jiffy staan. ;)
Groetjes
wendy

Bericht door wendy »

Geert schreef:Wendy,

De jiffy is de zijstandaard, de bok moet je je motor echt even op trekken, deze zit onder de motor.
Als je naar mijn avatar kijkt zie je mijn motor op de jiffy staan. ;)
o maar dit snap ik wel ,ik wist niet dan je dat een jiffy noemde ;)
op mijn avatar staat hij ook op de zijstandaard
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Tanja schreef:ik krijg de motor helemaal niet op de bok :oops: mijn girlpower laat me een beeeeeetje in de steek..... :lol:
Tanja,

toen ik de mijne net had kreeg ik 'm ook niet op de middenbok, terwijl ik toch genoeg "gewicht" in de strijd te gooien heb ;) Bleek dat de vorige eigenaar de middenbok nooit gebruikt had, dus die zat nogal vast. Beetje (boel) olie erop, de schroefjes links en rechts íetsjes losser gedraaid en nu werkt 't zoals het hoort.

Het hoeft dus niet altijd aan je "power" te liggen ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”