Afgelopen vrijdag heb ik geheel vrijwillig een bezoekje gebracht aan de rechtbank in Den Haag.
Daar stonden de MAG ( www.motorrijdersactiegroep.nl en de gemeente Bodegraven/Reewijk tegenover elkaar bij de bestuursrechter.
Het onderwerp was de afsluiting van de Meije voor motorrijders op bepaalde dagen (weekenden) gedurende een bepaalde periode (1 April tot 1 October)
Nu weet ik niet exact de juridische achtergrond van het gehele voortraject, maar duidelijk was wel dat dit een tweede zitting was nadat in een eerdere rechtszaak al een uitspraak was gedaan.
Het verweer van de gemeente was wat "stuntelig" en doorspekt van het woordje "euh....". Het maakte in ieder geval geen sterke indruk.
De MAG echter, had een helder en duidelijk betoog hetgeen met name door de beleidsmedewerkster en de voorzitter werd verwoord.
Op ieder argument van de gemeente had de MAG een passend antwoord hetgeen feitelijk het argument van de gemeente teniet deed.
Een van de argumenten was dat er "wel met 100 km/uur" gereden werd....." zonder verdere onderbouwing en bewijs. Iedereen die de Meije kent weet dat dit feitelijk onmogelijk is door de vele blinde bochten.
Een ander argument was dat motorrijders na het afdoen van hun helm eerst de oordoppen uitdoen "omdat ze zelf anders ook in het lawaai zitten....".
Iedereen weet natuurlijk dat de oordoppen voornamelijk bedoeld zijn om gehoorschade van het windgeruis te voorkomen.
Kortom, met de beperkte juridische kennis die ik heb, vond ik dat de gemeente geen sterke indruk maakte.
Toppunt van het geheel was dat een bewoner van de Meije een filmpje mocht laten zien die hij met zijn telefoon had gemaakt welke "een goede indruk gaf van de drukte en het lawaai".
Ja , zo lust ik er ook nog wel een paar. Uiteraard heeft de MAG tegen de inbreng van het filmpje bezwaar gemaakt omdat een geheel subjectief beeld geeft.
Subjectief was zo'n beetje de rode draad van de gehele zitting overigens. Er zijn namelijk (nog steeds) geen metingen gedaan m.b.t. tot de geluidoverlast.
Hoe dan ook, het muisje krijgt vast nog wel een staartje. De uitspraak is 10 januari, of eerder.
Het was in ieder geval interessant om eens van dichtbij mee te maken.
Word vervolgd......
Bezoekje aan de rechtbank.....
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Bezoekje aan de rechtbank.....
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
-
- Honda XL750 Transalp
Re: Bezoekje aan de rechtbank.....
Vast mooi geweest om de zitting te volgen en in deze is het een voordeel dat de gemeente half werk levert
Ik voorzie wel dat ze mogelijk de ruimte krijgen om officiële metingen te gaan doen voor wat betreft snelheid en geluid, maar dat de MAG vooralsnog het voordeel heeft door een goede pleitnota 
Benieuwd naar het vervolg

Benieuwd naar het vervolg

Honda XL750 Transalp
-
- Triumph Trophy SE
Dit hele stuntelige verhaal doet mij behoorlijk denken aan de aflevering van de motor podcast met de NEFOM.
Het gaat in z'n geheel om een onderbuikgevoel wat gemaakt wordt door bewoners die in de, voor ons motorrijders, mooie gebieden wonen. Deze gevoelend worden dan vervolgens gesterkt door iedere keer weer blootstelling aan die irritatieprikkel. 'komt er weer zo'n groep motorrijders' zal een veelgehoorde kreet zijn.
Het probleem voor ons motorrijders is dat we de schijn tegen hebben. Ik kan mij herinneren dat de MAG een rechtszaak gewonnen had en gelijk een rit organiseerde.
Ook niet een heel goed idee denk ik zo.
Plus, wij zijn een makkelijk doelwit. 'Het zijn die motorrijders' klinkt net als 'het is allemaal de schuld van de rabobank'.
Wat ik denk dat niet de oplossing is, is een zo hard mogelijke uitlaat of zo veel mogelijk toeren maken als letterlijk protestgeluid. Wat ik denk is dat de enige manier waarop de irritatie weggenomen kan worden bij zulke mensen is door handhaving. Maar dat vereist mankracht die de wetgever simpelweg niet heeft. Dus is een verbod wel heel makkelijk. Alleen heb je dan die lastige MAG als luis in de pels...
Het gaat in z'n geheel om een onderbuikgevoel wat gemaakt wordt door bewoners die in de, voor ons motorrijders, mooie gebieden wonen. Deze gevoelend worden dan vervolgens gesterkt door iedere keer weer blootstelling aan die irritatieprikkel. 'komt er weer zo'n groep motorrijders' zal een veelgehoorde kreet zijn.
Het probleem voor ons motorrijders is dat we de schijn tegen hebben. Ik kan mij herinneren dat de MAG een rechtszaak gewonnen had en gelijk een rit organiseerde.
Ook niet een heel goed idee denk ik zo.
Plus, wij zijn een makkelijk doelwit. 'Het zijn die motorrijders' klinkt net als 'het is allemaal de schuld van de rabobank'.
Wat ik denk dat niet de oplossing is, is een zo hard mogelijke uitlaat of zo veel mogelijk toeren maken als letterlijk protestgeluid. Wat ik denk is dat de enige manier waarop de irritatie weggenomen kan worden bij zulke mensen is door handhaving. Maar dat vereist mankracht die de wetgever simpelweg niet heeft. Dus is een verbod wel heel makkelijk. Alleen heb je dan die lastige MAG als luis in de pels...

I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Wie de berichtgeving van de MAG volgt weet inmiddels wat de uistpraak van de rechter is.
Een en ander staat op de site van de MAG: https://www.motorrijdersactiegroep.nl/nieuwsitems
Een en ander staat op de site van de MAG: https://www.motorrijdersactiegroep.nl/nieuwsitems
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...