passagier(tje) achterop

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Jelle T

passagier(tje) achterop

Bericht door Jelle T »

Hallo allemaal.

Vraagje: sinds enige tijd vraagt m'n dochter van 10 of ze een keer achterop mee mag.
Heb ondertussen al op internet gezocht hoe eea wettelijk is geregeld maar daar is bar weinig te vinden.
Heb een keer een motoragent gevraagd, antwoord: gezond verstand gebruiken.
Ja dat begrijp ik zelf ook wel.
Hoe doen de andere rijders dit??
Bij onze zuiderburen is volgens mij een leeftijdgrens van minimaal 12 jaar.
Heb dat ook eerst maar tegen haar gezegd.

Ben benieuwd naar de reactie's.
M'n schat ook , nu moeders nog overtuigen dat het mag :lol: of niet :cry:
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Hallo Jelle,

Voor zover ik weet is er niet echt iets geregeld om een kind mee te nemen.

Ik heb het zelf gehad toen mijn zoon nog klein was, en ik twijfelde echt of hij wel mee mocht. Dus hoppaaaa, naar het politieburo. Daar de vraag voorgelegd: Wanneer mag ik mijn zoon meenemen achterop de motor. De agenten waren verrast door deze vraag en konden me niet direct een antwoord gegeven. Later heb ik van de politie vernomen dat het kind goed bij de steppies moet kunnen. Meer konden ze me niet vertellen, kennelijk is het dus niet wettelijk geregeld wanneer een kind achterop mee mag.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Jelle,

lees hier eens...
http://www.fan.tv/motor/toontext.asp?id=17680

Ik zou in ieder geval rustig aan doen en binnen de bebouwde kom blijven :) Een klein stukje in je eigen woonomgeving om te wennen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Mijn kinderen gingen ook regelmatig achter op mee.
Kledig etc is natuurlijk een eerste vereiste.
Daarnaast had ik altijd een topkoffer erop zitten, waadoor er enige ruggesteun was.
Mijn belangrijkste criterium is altijd geweest: kunnen ze bij de steppies ? en kunnen ze vasthouden?
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
milanevic

Bericht door milanevic »

De wet geeft voor het vervoer van kinderen op de motor geen informatie. Geen eisen over de leeftijd, lengte of het gebruik van kinderzitjes. Wel is het gebruik van een helm verplicht. U moet zelf beoordelen of het veilig is om het kind te vervoeren.

dit heb ik van de anwb site
je kon je dochter dus al achterop nemen toen ze net begon met lopen.
een week geleden zag ik iemand met een kind achterop ik kon niet zien hoe oud maar het was beslist niet ouder dan tien.

groetjes Milan
EricvZ
Honda NT700V
Contacteer:

Bericht door EricvZ »

Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
M.Schulte

Bericht door M.Schulte »

Mijn dochter zit vanaf het moment dat ik motor ben gaan rijden (9de jaar) achterop de motor.

Nu moet ik wel zeggen dat ze redelijk groot is voor haar leeftijd en ze dus prima kan zitten achterop.
Ze houdt zich vast aan de riemen van mijn jas.
Natuurlijk met helm op en goede motorkleding aan.
We hebben zo zelfs al een toertochtje gemaakt van een km of 30 en ze vind het prachtig.
Zodra ik met mijn vrouw over een dagje toeren begint is het meteen "maar dan mag ik ook weer een keer een lang stuk meerijden".

Haar ook al eens opgehaald van school met de motor, tjonge wat stond ze toen te glunderen...... :lol: :lol:

Mijn inziens dus gewoon doen als ze goed achterop kunnen zitten.
Wat rustiger optrekken, niet te plat door de bochten enz. en het komt helemaal goed.

Groeten Marco.
Lex

Bericht door Lex »

Mijn dochtertje gaat al mee achterop van dat ze 10 was. Met de Deauville gaat de top-case altijd mee. Denk niet dat er op het moment een leeftijd op staat in België. Gewoon jou gezond verstand gebruiken. Maar ze zijn hier wel bezig om het pas vanaf 8 jaar toe te laten op de moto.
mardoke

Bericht door mardoke »

Lex schreef:Mijn dochtertje gaat al mee achterop van dat ze 10 was. Met de Deauville gaat de top-case altijd mee. Denk niet dat er op het moment een leeftijd op staat in België. Gewoon jou gezond verstand gebruiken. Maar ze zijn hier wel bezig om het pas vanaf 8 jaar toe te laten op de moto.
Excact: in ons Belgenlandje bestaat er geen enkele wetsbepaling ivm leeftijden van de duozit op de motor. "Meneer Schouppen" wil een minimum leeftijd van 8 jaar invoeren.......??????

Mijn zoon rijdt al van zijn 7 jaar mee met mijn schoonzus(ook een deauville rijder), en sinds vorig jaar rijdt hij bijna wekelijks(nu bijna 11 jaar) met mij mee; hij heeft zelfs een heus motorpak, -laarzen enzovoort.
Afbeelding
Jelle T

Bericht door Jelle T »

Hallo allemaal,
Alvast bedankt voor de reactie's.
Mams is er nog niet zo'n voorstander van dat onze dochter achterop gaat dus heb eerst maar gezegd dat ze dan 12 moet zijn.
Misschien komt er nog een compromis.
Is voor haar dan even niet anders.
Een topkoffer en anti-sliphoes zijn dan wel handig, heb ik zo al even begrepen.
EricvZ
Honda NT700V
Contacteer:

Bericht door EricvZ »

Wellicht komt dit nog van pas .. Kinderzitje voor op de motor / scooter
( geschikt voor kinderen van 2 tot 8 jaar (14-30 Kg.) )

http://www.h-schuring.nl/product.asp?ho ... uct_id=339
Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

zo, even €130 neertellen en het kind kan achterop!! je moet er wat voor over hebben.
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Hans3794

Bericht door Hans3794 »

roelof schreef:zo, even €130 neertellen en het kind kan achterop!! je moet er wat voor over hebben.
Als ik een kind zou hebben dat mee zou willen en ik zou het goedvinden dan zou ik er ook € 500,00 voor over hebben.
Het geluk van een kind en de veiligheid voor een kind zijn niet in geld uit te drukken.
RonalT

Bericht door RonalT »

roelof schreef:zo, even €130 neertellen en het kind kan achterop!! je moet er wat voor over hebben.
Niet doen, nergens voor nodig.

Gewoon wachten tot het kind voldoende groot en oud genoeg is dat het zich vast kan houden en met de voeten bij de voetsteunen kan.
Eerst een paar keer een kort stukje rijden, later langere stukken. Zo kan een kind wennen aan het achterop zitten en vasthouden.....

Mijn zoon zit vanaf dat hij een jaar of 8 is achterop (hij is klein van stuk) op een Shadow 750.
Vanaf 10 - 11 maanden heeft hij meegereden is een zijspan. Is motorrijden dus wel gewend.....
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”