Punten waar ik op heb gelet:
- De remmen lopen niet aan.
- Beide banden zijn goed op spanning: 3.0 bar
- De thermostaat is in februari door de dealer gecheckt, zo ook de klepspeling. Maar dat (thermostaat en klepspeling) was vóórdat het verbruik zo hoog werd. Een vastzittende thermostaat schijnt een kwaal te zijn bij de 1300. Kenmerkend is dat de temperatuurmeter op het dashboard dan tijdens het rijden plots terug kan lopen van drie blokjes naar twee blokjes. Maar die van ons blijft mooi op drie blokjes hangen. Maar wellicht dat 'ie toch defect is geraakt ná de controle?
- Ik heb geen andere benzine getankt dan gebruikelijk.
Verder heb ik begin dit jaar in februari de volgende zaken aan onderhoud gepleegd:
- Olie en filter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Rem- en koppelingsvloeistof vervangen (bij dealer)
- Luchtfilter K&N gereinigd en opnieuw ingespoten ...ik overweeg om te testen of de motor met een origineel filter minder gaat verbruiken
- Bougies (iridium) vervangen, met controle van elektrodeafstanden.
- Brandstoffilter vervangen (...gaat er nu ineens meer benzine door het filter?)
- Cardanolie vervangen
- Remblokken achter vervangen
- en verder nog wat kleine zaakjes aangepakt als koplampen, ruitmechanisme, brandstofslang tussen beide benzinetankts en wat trimclipjes.
Verder heb ik jaren geleden een boosterplug geplaatst. Zou de combinatie van iridium bougies, de boosterplug én een K&N luchtfilter een soort van 'overkill' geven, waardoor het verbruik omhoog gaat? Maar dan had het verbruik destijds toch ook al hoog moeten zijn?
De motor reageert verder gewoon als vanouds, het geluid is niet anders, hij rijdt normaal en er hangt ook geen benzinelucht omheen. Ik dacht eerst namelijk aan een benzinelekkage.
Onze Pan uit 2009 heeft nu een kilometerstand van iets meer dan 72.000 km.
Wie het weet mag het zeggen!