Frank schreef:Met Cor eens, alles aan, maar dan wel doorwaai kleding met bescherming.
Juist de kleine stadsritjes zijn het gevaarlijkste. De meeste ongelukken gebeuren ook vlak bij huis.
Statistisch klopt dat waarbij je door eventuele gebeurtenissen voor de gek wordt gehouden. De meeste mensen zijn nu eenmaal meer (al/daar in /bij hun) thuis dan (op) weg. De kans dat daar iets gebeurd blijft gelijk maar wel vaker....
//
Het grootste risico is de eigen aandachtsverslapping, bijna thuis, nog even precies tussen de grijze en rode tegel rijden en dan overtuigd zijn dat alles gaat zoals het altijd gaat en dan hardhandig ontdekt dat iemand een hekje

heeft dichtgedaan.. Je maakt in je hoofd een soort van verwachtingsschema waardoor je (waarschuwing)signalen mist. SMIDSY.....
Koelvesten en doorwaaipakken zijn zeker een optie en vergen naast investering ook de nodige voorbereiding, ook waar je dat spul laat wanneer je in de hitte ergens afstapt. De koffers van een Deauville zijn handig maar meer dan een jas of broek, laat staan je laarzen, kan je niet fatsoenlijk kwijt. Ook doorwaaikleding zelf (al of niet met serieuze protectie), is een compromis tussen wat veilig(er) -en gegeven de omstandigheden verantwoord is.
Kern is- voor mij - ga je jezelf opwarmen met als risico dat terwijl het sopt in je pak, je aandacht kwijtraakt of dat je wat luchtiger gaat waarbij je beslist frisser bent en natuurlijk (ik, ook vanwege het feit dat je kwetsbaarder bent, meer) defensief rijdt.
Het maakt - voor mij - groot verschil of ik een lange rit doe op/via de snelweg waarbij vooral anderen de gevolgen van mijn (on)veiligheid (willen) bepalen of dat ik even verderop en binnendoor naar de stad snor. In dit laatste geval bepaalt je eigen vertrouwen in je kunde, wat (on)veilig is. Natuurlijk kan je een ander vervoer kiezen maar dan rij je dus geen motor.......
Zelf maak ik de kleding tot een bewuste keuze en stem de te volgen aanpak daar op af.
Ook de inhoudelijke discussie hier draag daar aan bij. Hoe dan ook, zo net (34°C) was/is het gekleed imho niet te doen. Overwoog zelfs om de handschoenen ook maar uit te laten.