en ik geloof in een juiste beslissing door mij na afloop van het bestuderen van jullie adviezen en goede raadgeving.

Wie ben ik, voor de mensen die me nog niet kennen, ik ben nog niet zo lang lid van deze club maar lang genoeg om te zeggen dat het een leuke club is met fantastische mensen er in.
Ik ben Janbert, sommige noemen me kortaf “JB”, ik luister naar beiden.
Jan of Bert hebben wat mindere werking op mij, niet dat ik iets heb tegen Jannen en Berten want dat zijn ook heerlijke Nederlandse namen, maar het is maar de helft dus hoor ik ze waarschijnlijk ook maar voor de helft. Bovendien heeft mijn moeder mij deze naam gegeven, ze is nu 86 maar als mijn naam voor de helft wordt geroepen door derde heeft ze al van kinds af aan de persoon in kwestie altijd gecorrigeerd en dat doet ze nog steeds....hij heet Janbert hoor...zegt ze dan, aaah de lieverd.
Ik ben 59 zomers oud...voel me jong (in je hoofd wordt je toch nooit ouder dan 35

Ik woon alleen, in Rotterdam IJsselmonde, heb geen huisdieren dus kan ik gaan en staan waar en wanneer ik het zelf wil.
Wel heb ik 2 fantastische dochters die er samen voor gezorgd hebben dat ik “opa” genoemd wordt door 5 heerlijke kleinkinderen, nog te klein om achterop mee te nemen maar ik hoop dat in mijn motor tijdperk nog wel te beleven.
De rest wat je van me wil weten kan je mij tijdens de diverse happenings van de HDC, wat ik probeer om er altijd bij te zijn, persoonlijk aan me vragen.
Waar wil ik het over hebben.
Ik zadel(pijn)... een ieder op... die dit onderwerp leest, om zijn gedachten hierover te laten gaan en dit dan als reactie te plaatsen op het forum.
Zadels, buddyseats, schuim, gel, noem het maar op.
Ik ben benieuwd naar de reacties die los komen.
Ik zie een van onze leden, inmiddels een goeie vriend geworden, tijdens een van de geweldige HDC ritten, rijden met een schitterende buddyseat.
Ik zeg tegen hem, het kan zijn dat je dadelijk wat minder comfortabel naar huis rijd,... niks aan de hand hoor maar dat komt dan omdat je dan op een ander zadel zit want dit zadel zit straks op mijn motor

We raken aan de praat over dit zadel en wat het kost en waar het gemaakt is en alle relevante onderwerpen worden besproken.
Uiteraard niet alles besproken op die dag want het onderwerp gaf zoveel stof om er uitvoerig over te praten, dat we daar tot op de dag van vandaag er nog over bezig zijn.

Uiteindelijk enigszins overtuigd dat ik ook zo’n mooi comfort zadel wilde hebben ben ik rond gaan kijken in de wereld van tweede hands. Budget technisch voor mij altijd een uitdaging om ook die mooie dingen te hebben die andere ook hebben maar dan anders van prijs.
Uiteindelijk een geschikte leverancier gevonden, gewoon op ons forum bij “te koop aangeboden”, daar staat Bas uit Den Haag met een mooi comfort zadel uit Frankrijk, stikduur ding geweest, gevuld met een stukje gel.
Ik dacht even simpel iemand zijn buddyseat over te nemen voor een bepaald bedrag, dit genoemd hebbend tegen een aantal van onze leden tijdens een nicostop van een van onze geweldige HDC ritten en kreeg ik goed bedoeld een aantal aanraders en tips, variërend van eigen ervaring tot aan fabrikanten en leveranciers toe. …..Dat is toch fijn, hoor ik jullie denken…. Nou ….. dat is helemaal niet fijn!!!

Als ik alle suggesties in één zadel moet stoppen dan heb ik een “comfortzadel met ingewikkelde stiknaden, met gladde anti slip vlakken, een brug die passend is gemaakt op mijn persoons en gevuld met hardtraagverendkoudschuimachtig gel”…. Dat zou een uitvinding zijn zeg….hoe zou dat zitten?

Alvorens de discussie los te laten over dit onderwerp, zal ik vertellen hoe het idee van dit onderwerp is ontstaan.
Daar ik geen toestemming heb gevraagd aan specifieke mensen en leden om hun met naam te noemen zal ik hier zo neutraal mogelijk de personen noemen. Behalve m’n jongste kameraad Wil Keereweer, en Bas.
Bas benoem ik bij deze omdat ik hem ook heb belooft om zijn advertentie nog even onder de aandacht te brengen onder de 650 rijders onder ons die, net als ik, een comfortzadel zouden willen hebben.
Bas heeft een 700 gekocht en kan zijn zo goed als nieuwe zadel niet gebruiken,dus voor de geïnteresseerde onder ons, neem contact op met hem, ik ben ervan overtuigd dat er goed zaken te doen is met hem.
Waarom doe ik het zelf niet dan? Hoor ik jullie denken. Nou omdat ik nog niet overtuigd ben van de samenstelling, opbouw en afwerking voor mij. En dat voor de prijs die Bas er minimaal voor wil hebben heeft mij aan het denken gezet aan alle info die ik om mij heen heb gehoord. Als jullie mij ergens van kunnen overtuigen kan het maar zo zijn dat ik Bas bel en alsnog als een speer zijn zadel gaat uitproberen en kopen voordat er een ander ermee aan de haal gaat.
Wil Keereweer, hem noem ik met naam, omdat hij medeverantwoordelijk is van het ontstaan van dit forumonderwerp en de grootste aanjager is voor mijn idee om een “comfort zadel” te nemen.

Na een zeer goed gesprek over zadels en vullingen met hem en met nog een andere vriend die doodleuk een voorstel doet om op een los schapenvachtje te gaan zitten zoals we vroeger wel deden op onmogelijke zadels, en tijdens een van de HDC ritten met een aantal van onze leden, ben ik er achter gekomen dat dit voor mij toch best wel een interessante en ingewikkelde materie is gebleken.
Wil zei: maak er een forum item van, en eens kijken waar de leden mee komen en wat hun gedachte zijn over comfortabel zitten.
Ik kreeg de tip van een van ons om eens te gaan bellen met Tijger Leathers in Den Haag.
Als je die kenners bij uitstek moet geloven, en dat doe ik ook, dan moet iedereen dus om de 7 jaar een nieuwe vulling hebben omdat het schuim inklinkt en of je er nu mee rijd of niet, na zeven jaar is het eigenlijk klaar.

De mijne is 16 jaar dus had voor deze fiets al zijn derde zadel moeten zijn. Wat kost dat geintje? Is mijn vraag…80 euro voor de voorkant (bestuurder) als je de achterkant (bijrijder) er bij wil komt er 50 euro bij.
En als ik nou zo’n comfortzadel wil wat komt daar dan bij kijken? is mijn vraag.
Ik krijg een zeer gedetailleerd uitleg over schuim en opbouw en tegelijkertijd de opbouw van de prijs die dan uiteindelijk in de buurt gaat uitkomen van de 300 euro.

Nou is Bas zijn zadel aanzienlijk goedkoper maar voldoet niet geheel aan de criteria van Tijger Leathers.
Wat mij niet zo erg lijkt, maar omdat ik onervaren ben in deze materie wil ik er toch wat meer van weten en horen wat andere ervan vinden.
Het gaat er dus niet om of ik Bas zijn zadel wel of niet gaat kopen, nieuwe of omgebouwde zadels zijn te krijgen tussen 179 euro en ver boven de 400 euro.
Nou zit ik graag comfortabel op een zadel wat enigszins te vergelijken is met de bank in mijn huis, ik kan daar namelijk met gemak uren op zitten zonder pijn waar dan ook.
Maar Tijger Leathers adviseert een zadel dat hard moet zijn.
Kijk, zegt hij, als je een houten bank neemt en je legt daar een kussentje op van een of twee centimeter dan krijg je pijn in je reet, terwijl als je rechtstreeks op de houten bank gaat zitten zoals vroeger op school dan kan je daar uren op zitten.
Nou is dat voor mij wel erg lang geleden dus heb ik dat niet meer zo opgeslagen zitten in mijn hoofd.

Zelf zit ik denk ik toch liever wel wat zachter, maar ja, is het dan ook beter.

En als ik dan over een gel zitting zit te mijmeren dan hoor ik links en rechts weer voor en tegenstand.
’s Zomers zit je op blubber, ’s winters op een blok ijs. Nee hoor ik zit er heerlijk op…
Wil komt tijdens het schrijven van dit stuk nog met een informatieve Actie.
Kijk effe op deze site zegt hij….
vikingseats.nl
En bedankt vriend,

Wat is jullie verhaal, bevinding of mening over dit onderwerp???
Groetjes,

JB