Schadevrije jaren

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Missy
Honda NT650V

Schadevrije jaren

Bericht door Missy »

Peeps..

Bij het schorsen van mijn motorverzekering, kreeg ik te horen dat mijn schadevrije jaren 3 jaar bewaard blijven.
En daarna vervallen ze.... :shock:
Wanneer je een motorverzekering stopzet en binnen 1 jaar geen nieuwe verzekering afsluit, dan vervallen ze.
Indien je kiest voor schorsen (omdat je hoopt snel weer een nieuwe te hebben) dan heb je 3 jaar de tijd.

Nu heb ik ook een auto, dus ik blijf schadevrije jaren opbouwen, maar ik had mijn motorrijbewijs 1,5 jaar eerder dan mijn autorijbewijs..
Mocht ik binnen die 3 jaar nu geen nieuwe motor krijgen, val ik dan 1,5 jaar terug???
Kan je opgebouwde jaren van een motor overnemen op een auto?? en vice versa..

(stomme vragen bestaan niet hè :oops: )

Thanks !
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Koen
Honda Goldwing

Re: Schadevrije jaren

Bericht door Koen »

Geen idee, maar ik heb wel gemerkt dat het heel raar gaat met die schadevrije jaren.

Toen ik de wing kocht had ik 4 schadevrije jaren, maar de verzekering kon dat niet zien omdat ik de Deauville nog niet had verkocht. Pas als je een motor verkoopt worden je schadevrije jaren bijgewerkt in het Roydata-systeem. Dus als je tig jaar een motor rijdt en je koopt er een andere motor bij, dan heb je dus volgens dat systeem 0 schadevrije jaren...

Dat je schadevrije jaren kunnen vervallen heb ik inderdaad ook gehoord, en schorsen geeft je inderdaad meer tijd dan beëindigen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Nance

Schadevrije jaren

Bericht door Nance »

Het verschilt per verzekering hoelang het duurt voordat ze vervallen.

Ik zelf zit bij de Knmv en daar is het 3 jaar. Ik zat dus goed was precies 3 jaar gestopt en nu weer de draad op gepakt en mijn jaren terug.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Struis

Bericht door Struis »

Een verzekering afsluiten is onderhandelen.
Ik had tot nog toe 34 schade vrije jaren, 75% no claim.
Elke keer als ik een verzekering afsluit, wijs ik erop dat ik zoveel schade vrije jaren heb.
Na enig onderhandelen, gaan de schade vrije jaren gewoon mee.
Ook voor auto, vrachtwagen, camper enz. enz.

Dit jaar een nwe. motor total loss gereden, voor m'n andere voertuigen loopt de korting gewoon door.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Schdevrije jare zijn gekoppeld aan een voertuig en niet aan de persoon die ze bestuurd. Koop je een tweede voertuig dan begin je daarmee dus op nul.
Ook als je tig schadevrije jaren hebt op een ander voertuig.
Onbegrijpelijk, maar blijkbaar waar.....en nog steeds onbegrijpelijk.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
MaHeDu
Honda ST1300

Bericht door MaHeDu »

Iedere verzekeraar heeft zijn eigen beleid m.b.t. de periode waarin de opgeschorte schadevrije jaren weer geactiveerd kunnen worden.

Soms krijg je dezelfde bm korting als je een tweede voertuig bij dezelfde verzekeraar onderbrengt. Ook dat hangt af van het (acceptatie) beleid van de betreffende verzekeraar. Let wel; dezelfde korting met 0 schadevrije jaren!

Sinds 2014 geldt dat ieder jaar de "zuivere" (lees "echte") schadevrije jaren bekend moeten worden gemaakt door de verzekeraar. Zo weet je ieder jaar de stand van zaken.
Zie https://www.verzekeraars.nl/overhetverb ... oy-data%20(2014" opent="in(nieuw);venster;).pdf
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)

Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
BertG

Bericht door BertG »

Vraag ook eens naar 'spiegeldekking'.
Informeer niet alleen bij tussenpersonen maar ook bij maatschappijen rechtstreeks.

Bij de tussenpersoon van de 'forum'verzekering kreeg ik te horen dat een tweede motor niet kon profiteren van dezelfde schadevrije jaren.
Toen heb ik mijn tweede motor elders verzekerd. En meteen de verzekering van mijn eerste motor over laten nemen.
Toen werd ik gebeld door Europeesche. Waarom ik weg ging. Aldus uitgelegd.
Toen zei Europeesche dat er wel twee motoren op 1 bonus/malus konden worden verzekerd. Dat zou 'spiegeldekking' heten.
Ik terug naar Zwartewaterland (de tussenpersoon van de 'forumverzekering').
"Nee hoor dat kan niet"
Ik: "Jawel hoor dat heet spiegeldekking. Zou u dat willen navragen bij Europeesche?"
"Ga ik doen ik bel u terug." (heeft ze niet gedaan)
Ik hen weer gebeld "En? weet u al iets?"
"Ja. Ik heb de folder doorgenomen en daar staat het niet in dus het kan niet" (???)

Folder doorgenomen? Dus niet gebeld met Europeesche

Nou dan niet. Dan Europeesche rechtstreeks benaderd en de polis afgesloten en de tussenpersoon van mijn polis geschrapt.
En verder: shoppen, shoppen, shoppen. En zegt dat je een aanbod hebt van waar je met x vrije jaren mag beginnen.
Bedenk wel dat bij opschorten je inderdaad 3 jaar de tijd krijgt MAAR je formeel bij dezelfde maatschappij moet terugkeren.
En je als het goed is GEEN bonus/malus-verklaring krijgt om die reden: je moet toch terugkeren bij dezelfde maatschappij en die weet jouw geschiedenis.
En in drie jaar kan er veel veranderen in acceptatiebeleid bij een maatschappij.
Ze spelen spelletjes.
En die moet je mee (willen/kunnen/durven) spelen.

Oja, pas op met internetpolissen. Die je dus via een website rechtstreeks bij maatschappijen (goedkoper) afsluit.
Dat zijn polissen zonder administratieve rompslomp (voor de maatschappij)
Als je schade hebt en je hebt geen rechtsbijstand dan willen maatschappijen niets voor je doen.
Dan moet je zelf de tegenpartij aansprakelijk stellen etc.
Heb je een rechtsbijstand dan nemen zij dat vaak uit handen.

Tenslotte: meegemaakt bij een 'klant' van mij.
Verzekerd en via email een bevestiging ontvangen van tijdelijke dekking.
Een dag later forse schade opgelopen (aanrijding/gevallen/doorgegleden/in brand geraakt)
Na claimen zei de verzekeraar: Jammer joh, je tijdelijke dekking is WA dekking.
Teruggekeken op de emailbevestiging: daar stond inderdaad niets over WA of Casco.
LET HIEROP. Ook als je huis-tussenpersoon heel coulant telefonisch meedeeld dat je op hun polis de eerste dagen kunt rijden tot je bij hun een passende polis hebt gevonden.
ALLES zwart-op-wit laten meedelen: Welke motor, welke dekking, welke bestuurder.
Laatst gewijzigd door BertG op 28 jun 2015, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ik zat ook bij de KNMV.. had mijn auto en mijn motor daar obv de 'meer-wielen'-korting.
Aangezien mijn motor dus even op pauze staat is mijn auto nu ondergebracht binnen het nieuwe woonhuis-pakket.
Het scheelt ruim €13,- in mijn voordeel.
En de KNMV heeft de 'meer-wielen'-korting niet meer.

Mijn nieuwe autoverzekering heeft wel mijn 5 schadevrije jaren overgenomen.

Uit wat Bert zegt, moet ik dus terug naar de KNMV met mijn motor verzekering ???
Ik heb tot oktober 2017 de tijd.. ik ga maar eens even goed huiswerk doen :P

Thanks voor de input.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”