Ik heb er nooit zo op gelet. Maar tijdens de regen is je grootste vijand aquaplaning.
Een goede veerafstelling zorgt ervoor dat je band op het wegdek (gedrukt) blijft.
Ook frictie is een factor.
Een een band met minder contact met het wegdek heeft bij het terugkomen op het wegdek meer frictie dan een band met constant contact.
Lees eens over
de cirkel van Kamm. (heb ik net moeten doorlezen ivm een rijopleiding van het werk)
Vervolgens is de (theoretische) conclusie dat als je je vering niet goed afstelt (of bijstelt) het risico dus aanwezig is dat je band enige tijd/langere tijd los van het wegdek is.
In die tijd kan de waterlaag zich dus herstellen.
Dus risico op aquaplaneren. Met name met je VOORWIEL
Daar waar bij een optimale afstelling de band op het wegdek blijft en de waterlaag doorbroken wordt.
Dan wordt het water afgevoerd via het profiel.
Hoe theoretisch het is hangt van diverse factoren af.
Hoe vlak en stroef is het wegdek?
Hoeveel water staat er op de weg?
Hoeveel profiel zit er op de band?
Is je bandenspanning optimaal?
Welke rubbersoort (de ene band is meer geschikt bij regen dan de andere band)?
Welke temperatuur (de ene band is meer geschikt bij kou/warmte dan de andere band)?
Traction control werkt op je ACHTERWIEL.
TC kan je redden met alle weersomstandigheden maar inderdaad meer bij regen en sneeuw.
Maar zeker ook bij droog weer.
Een uitbrekend ACHTERWIEL kun je soms nog opvangen.
Een uitbrekend VOORWIEL en je ligt op je $#$@#$@.
