het nieuwe rijden niet al te best voor de motor

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
takeldoos
Honda ST1300

het nieuwe rijden niet al te best voor de motor

Bericht door takeldoos »

zelf ook al een paar keer tegen gekomen,dus af en toe lekker het gas erop helemaal goed :up

http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/" opent="in(nieuw);venster;
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Koen
Honda Goldwing

Re: het nieuwe rijden niet al te best voor de motor

Bericht door Koen »

900 toeren in de hoogste versnelling, dan haal ik de 100 km/u niet...
Da's niet "het nieuwe rijden" da's "rijden as un ouwe . . . " :tg

Volgens mij gaat "het nieuwe rijden" er onder meer van uit dat je tijdig opschakelt (bij 2000/2500 toeren ipv 3000) en dat je afremt op de motor ipv altijd direct de rem intrappen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Dat laatste helpt voor mij in ieder geval altijd wel goed. Bespaart brandstof, remblokken, remschijven en banden (cupping). Maar zoals rijden in de 4e met 50 km/u... Dat loopt eigenlijk net niet mooi op de aandrijflijn bij mijn pan. Hij bokt niet, maar je hoort dat het niet helemaal soepel gaat.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Bericht door BertG »

Daarbij zijn brandstofkosten voorspelbaar (als: wanneer ze zich aandienen) en is een gebrek eenvoudig te verhelpen: tanken

En een defect aan je koppeling of aandrijflijn overvalt je en een reparatie is kostbaar en niet altijd en overal te verhelpen.

Ik negeer het nieuwe rijden en rijdt op gevoel en hoe ik of mijn motor het prettig vinden.

EDIT:

Ik heb even het hele artikel gelezen:

WAT EEN SUFFERD BEN JE DAN?

"Hij (de bestuurder) vertelde het volgende: ‘ik rijd op de snelweg in de zesde versnelling met 900 toeren, als ik dan gas geef om in te halen begint de motor in te houden en te hikken."

Quote:
"De gedachte van het nieuwe rijden is namelijk om onnodig toeren maken te voorkomen en niet om zo laag mogelijk in toeren te rijden. Een automotor rendeert niet bij lage toerentallen en zal dan ook beslist niet zuiniger rijden. Deze berijder reed op zich wel zuinig, maar dit alles werd in een klap teniet gedaan door een zeer dure reparatie."

Dat heeft niets met het nieuwe rijden te maken.
Accelereren (om in te halen) doe je in het toerental waarin het meeste koppel en vermogen beschikbaar is.
En de zesde versnelling is niet op te versnellen maar om zuinig te cruisen: een soort overdrive.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik heb het artikel ook gelezen en vandaag (toen ik helaas met de auto naar m'n werk moest) even opgelet. Als ik in de hoogste versnelling rij en ik wil rond de 900 toeren rijden, dan is dat net iets meer dan 30 km/u. Zodra ik dan even gas geef, gaat het toerental direct omhoog boven de 1000 toeren en verder.

Hoe krijgt iemand het uberhaupt voor elkaar om op de snelweg 30 km/u te rijden? OK, misschien dat een ander soort auto andere toerentallen heeft, maar veel harder dan 60 km/u zal het toch niet lukken zonder meer dan 900 toeren?

Die hadden ze allang van de weg moeten plukken en z'n rijbewijs ongeldig verklaren!
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Conclusie. Lease rijders kunnen niet rijden en weten ook niet wat er onder de motorkap gebeurt. Zullen dus wel managers zijn want die weten ook niet wat er in hun organisatie gebeurt. Beetje bezuinigen maar straks moet je bakken met geld uitgeven om het weer goed te krijgen.
Vanaf morgen de motor gezellig de sporen geven om eventuele vervuiling eruit te branden.
Met een paar kennissen. :apl :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Ik ben hier heel simpel in,
Mijn Pan snort lekker tussen de 3000 en 4000 toeren, dus in een lager toerental rijdt ik nauwelijks.
Afremmen op de motor en tijdig terugschakelen doe ik wel.
Als alle automobilisten nu "nieuw" gaan rijden, kunnen wij nog wel even een beetje gas geven. :D
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Panneke heeft een stationair toerental van 1.000.
In de 5 bij 100 km/ uur ongeveer 3.000
Heb ik de vaart er echt in > 130 km/ uur, dan zit ik boven 4.500 toeren.
Ik zou niet weten hoe onder 1.000 toeren te rijden. Ja stapvoets, zonder gas met de rem erop. U bochtje maken, voetrem erop bij 2.000 toeren, anders ga je op je snavel.
Kletsverhaal in mijn ogen. Rij op gevoel. Die versnellingsbak hangt niet voor de falderatie aan het blok.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

het nieuwe rijden of het oude rijden
Het klinkt allemaal natuurlijk wel leuk.
milieu zus, milieu zo....
Ik rijd op die manier mijn Deauville waarop ik er zelf het meeste plezier van heb.
Laat het dan op 100.000 km een paar extra remblokken kosten of een setje banden.
Een hobby kost nu eenmaal per definitie geld.

Als we allemaal zo erg met het milieu begaan zijn moet de auto en motor eruit en gaan we allemaal fietsen (en dan niet electrisch)
Ik vind dat het allemaal een beetje overtrokken wordt.

Op tijd inhouden als een verkeerslicht rood is etc, snap ik, en als een gek optrekken doe ik ook niet.
Ik probeer normaal te rijden (en dat lukt meestal wel)
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
takeldoos
Honda ST1300

Bericht door takeldoos »

:up :up mee eens :up :up
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
BertG

Bericht door BertG »

Koen schreef:Ik heb het artikel ook gelezen en vandaag (toen ik helaas met de auto naar m'n werk moest) even opgelet. Als ik in de hoogste versnelling rij en ik wil rond de 900 toeren rijden, dan is dat net iets meer dan 30 km/u. Zodra ik dan even gas geef, gaat het toerental direct omhoog boven de 1000 toeren en verder.

Hoe krijgt iemand het uberhaupt voor elkaar om op de snelweg 30 km/u te rijden? OK, misschien dat een ander soort auto andere toerentallen heeft, maar veel harder dan 60 km/u zal het toch niet lukken zonder meer dan 900 toeren?

Die hadden ze allang van de weg moeten plukken en z'n rijbewijs ongeldig verklaren!
Koen, de ene motor (het blok) is de andere niet.
Elk blok kan een ander karakter hebben.
Trekkracht onderin of juist op toeren.
Zelfs dezelfde blokken kunnen door andere kleptiming anders reageren.

Verder (niet specifiek aan Koen gericht :) )
Feit blijft dat dit niet veel met het nieuwe rijden te maken heeft maar met verkrachten van techniek.
Iedereen zou de koppelkromme en pk kromme van zijn motorblok moeten bekijken.
Dan checken bij welk toerental de meeste trekkracht ontstaat.
Daar moet je gebruik van maken.

En je realiseren dat het nieuwe rijden kan: mits op vlakke weg, onbeladen, tijdens cruisen.
Dus NIET: in bergachtig gebied, beladen, tijdens inhalen of versnellen/accelereren.

Als je het doet om te bezuinigen op geld (van brandstof) kun je het inleveren op geld voor reparaties.
Dan kun je beter een keer extra moeten tanken.

Idem met afremmen op de 'motor' door terug te schakelen.
Dat is afremmen op de koppeling. Die is duurder dan remblokjes. En het laten monteren ook.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Koen, de ene motor (het blok) is de andere niet.
Helemaal mee eens, maar hoeveel motorblokken halen een snelheid van meer dan 50 km/u met slechts 900 toeren? Ik denk dat je ze op 1 hand kunt tellen.

En motorblokken die 100 km/u halen met slechts 900 toeren bestaan volgens mij al helemaal niet...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”