Blik op de weg

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ingrid
BMW R1200RT

Blik op de weg

Bericht door Ingrid »

Omdat we onderweg op de motor veel meer zien dan automobilisten voor mogelijk houden, lijkt het me wel leuk om eens te inventariseren wat we allemaal onderweg zien. :twisted:
http://postimg.cc/image/9zx9sidwj/" opent="in(nieuw);venster;
Deze zou ik wel een dag willen lenen voor op de A2.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Koen
Honda Goldwing

Re: Blik op de weg

Bericht door Koen »

Eh, tis wel een bumwuh he...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Ge ment toch nie da ik menne PAN wit goj verven mi van die rooi en blauw strepen?

In de file op de A2. Met een slakkengangetje tussen al die stalen doosjes de weg vervolgen. De eerste kandidaat voor een bekeuring. Een bronskleurig doosje van het merk Fiat. Die kwam steeds verder naar links. De auto links van dit doosje had het er niet op en week steeds verder uit naar links. Claxoneren, lichtsignalen. Niets hielp. In het bronskleurige doosje, ik zag het in haar buitenspiegel, was een vrouw druk doende met facebook op haar mobieltje. Ze nam zowaar 2 stroken tegelijk in beslag.
Op een gegeven moment stond ik links van haar. Even op het raampje kloppen: Mevrouw, ik ga u bekeuren: U speelt met een mobieltje : € 230,-, u hindert het verkeer door op 2 stroken tegelijk te rijden € 175,- en u hindert de hulpdiensten die u tracht met lichtsignalen en sirene te waarschuwen. € 525,-. En als u niet snel maakt dat u naar rechts gaat, schop ik de linkerspiegel eraf. Ze gehoorzaamde.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

:tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Hoop niet dat je dat echt gedaan hebt... Maar goed, ik heb ook wel eens overwogen om m'n pan wit te maken en dan blauwe strepen erop doen, tegenovergesteld aan het politiepatroon, maar met dezelfde fluoriserende stickers en de correcte RAL-kleur. Denk dat mensen dan maar rap ineens netjes gaan rijden...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Zeg niet dat ik er niet toe in staat ben:
Toen mijn vader (Rijkspolitie ambtenaar) 90 werd, had ik het geflikt. De bestelbus van mijn zus, een witte, had ik van strepen voorzien en een blauw zwaailicht op het dak met ducktape. En een uniform geregeld. Net echt.
Mijn vader lepelt het wetsartikel op waarmee ik in overtreding was. Instappen Toon, de politie in Oss slaapt. 3 keer rond het politiebureau gereden. Zie je wel: De politie slaapt.
Bennos

Bericht door Bennos »

Dan heeft je vader goed onthouden dat het strafbaar is, je uitgeven als...
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Dat beweer ik ook niet, maar je uitgeven als een ambtenaar in functie mag volgens mij ook niet. Overigens niet onterecht om iemand te wijzen op dingen die niet mogen. Vandaag ook genoeg bellers gezien onderweg. Toch wel grappig dat ik niet de enige ben die afkeurend 'nee' schud bij het inhalen.
Je haalt ze er zo uit trouwens. 80 op de snelweg en afzakkend naar 60 en je kan er bijna donder op zeggen dat je een telefoonverslaafde te pakken hebt.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
Bennos

Bericht door Bennos »

Of binnen de bk, op het moment dat de telefoon in het handje gaat, gaat de rechtervoet meebewegen....

Klopt inderdaad dat dat niet mag, doe je dit wel moet je je kunnen legitimeren als ambtenaar van ..... al dan niet in functie.
Ik heb ook zo'n mooi pasje, dat moet ik bij me hebben als ik aan het werk ben, wat ik er daarna mee doe is mijn pakkie aan.
Er word geroepen dat je 24u per dag ambtenaar bent, dit heeft te maken met bepaalde regels waar je je aan moet houden, dacht dat het iets te maken had met het goede voorbeeld.
Maakt niet uit wat voor ambtenaar je bent, echter, in sommige functies weegt het stukkkken zwaarder.

Voorbeeld:
Ik heb, naast mijn 'core business', een toezichthoudende functie op het water en daar in en om gelegen 'kunstwerken' (ander woord voor kunstmatig aangelegde objecten, in mijn geval bruggen en sluizen).
Als ik in mijn vrije tijd met een pilsje in mijn hand op de Schie lekker golven ga trekken(max. snelheid 7Km/u) met mijn uit de kluiten gewassen motorsloep en ik word herkend of gesnapt, dan heb ik een probleem.
BertG

Bericht door BertG »

Ik zal wat licht in de tunnel schijnen:

Elke imitatie van politiestriping wordt aangepakt.
Ook als deze niet identiek is aan de originele striping. Dus kleuren omkeren helpt niet.
Schuine lijnenspel omdraaien van verticaal naar horizontaal ook niet.

Blauwe zwaailampen mochten voorheen nog wel aanwezig zijn op het voertuig mits afgekoppeld.
Dat is ook niet meer toegestaan. Want vroeger trok men na het stopteken gauw de bedrading los.
Tegenwoordig is het hebben van een armatuur (met of zonder lampje erin) op de wagen al verboden.

Niet handsfree bellen tijdens het rijden: mR 545 €230,-
Uitgeven voor politie: Artikel 196 strafrecht
Juncto 435b strafrecht (is een overtreding, minder ernstig dus maar gebruikt voor als 196 SR niet bewezen wordt)
Een (vals/vervalst) legitimatiebewijs gebruiken: 225 SR
Boetecategorieën vind je hier: artikel 23 SR (indicatie: categorie 2 in januari 2014 € 4050 / januari 2013 € 3350, dus in 2015 zal het rond € 4700 liggen).

Dus al met al geen sinecure.

En als de overtreding(en) door 'mobiel bellen' komen en er is een specifiek strafbaar feit dan dient dat toegepast te worden ipv via omwegen andere feiten gebruiken.
Worden door 'mobiel bellen' meerdere overtredingen gepleegd dan kom je op artikel 5 WVW1990.
Dat wordt een getypt proces-verbaal (bureauwerk) waarin verslag wordt gedaan van alle overtredingen.
De rechter beslist dan wat de hoogte van de boete wordt.

Om de rechter niet te hinderen mag in principe geen Mulderboete in combinatie met strafrecht (SR / WVW1990 / ...) worden gecombineerd.
Dit omdat een rechtszaak vaak later dient dan de beroepstermijnen van een Mulderboete.
Daardoor zou bij combineren van recht (Mulder met WVW1990) de rechter uitspraak moeten doen terwijl een deel van de overtredingen al definitief is geworden.
Het kan wel maar heeft zeker niet de voorkeur.

En je uitgeven voor politie is met de huidige mentaliteit zeker niet verstandig.
Vroeger was de eerste reactie vaak dat men terugdeinste.
Momenteel kiest men vaak de aanval en dat blijft steeds minder bij verbaal geweld.
Ook heeft de politie in veel opzichten veel last van nepagenten en wordt het absoluut niet(s) meer door de vingers gezien.
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... wars.dhtml" opent="in(nieuw);venster;
https://www.politie.nl/nieuws/2015/maar ... 80%99.html" opent="in(nieuw);venster;

Dus als je iemand aanspreekt en die wil jou terugpakken kan het nog wel eens een boomerang effect krijgen.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Hmmm. Jammer joh. Maar uberhaupt iets van een blauwe striping, die niets met de politie te maken heeft mag toch wel?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Volgens mij betekent Bert's uitleg kort gezegd dat alles waardoor verwarring kan ontstaan, niet is toegestaan.

Hoe dat dan werkt met een gele jas en dito helm weet ik niet, dat kan vanaf een afstand verwarring scheppen maar van dichtbij niet.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Inderdaad Koen,
Alleen de motor is nog wit, of is die inmiddels ook al geel?

De moraal van het verhaal: Wij motorrijders hebben voor, achter, links en rechts ogen om niet ten prooi te vallen aan de slapende automobilisten. Omdat die automobilisten met hun laconieke rijgedrag onze 206 botten op het spel zetten, heb ik nogal eens de wens van : Jou wil ik bekeuren. De boete van € 230,- voor het onderweg spelen met mobieltje schrikt blijkbaar niet eens genoeg af.

Zoals de grijze BeeMWee. Ook op de A2. Met de stroom mee. Je mag er 100. Ik zag hem met hoge snelheid naderen in de linker spiegel. Die lummel is iets van plan. Dat wordt uitwijken naar rechts. Ik rij zodanig dat ik altijd kan uitwijken. Hij moest zijn frustratie van waarom weet ik niet even kwijt. Of misschien wel voor de lol: Motortje snijden. Mis: Ingrid had je in de peiling. Jammer dat er op dat moment geen motoragent in de buurt was.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”