Grappig, dit werkje net afgelopen zondag uitgevoerd op een Yamaha waar ik de lekkende oliekeerkringen van moest vervangen.
De eerste keer is dat FF (op)zoeken maar goed te doen. Er komt idd een heel vieze zwarte drab uit.
Na verversen (precies 2x379cl, zie boek) gaat de motert nu met minder deining lekker strak de bocht in.
Ik moest dus de oliekeerkringen vervangen. Noodzakelijke extra gereedschap: bankschroef, aluminium bekken, een stevige slangenklem en stukje overlangs doorgezaagd (35mm) afvoerpijp. Met deze laatste twee maak je dan een trek/schuifhamer waarmee je de keerkring in het voorvorkhuis mept.
Was nog wel een kunstje om de voorvork-dopmoer onder, bij mij, de behoorlijke veerspanning er op te krijgen.
Verder had ik een slagschroevendraaier nodig om de inbusbouten los te wrikken die de (voor)as (om)klemmen.
De gewone inbus; tordeerde zo strak zat het en ik was

bang dat ik de boel zou afbreken

.
Hierna de boel met wat (koper)vet normaal volgens schema vastgezet.
Ik vermoed dat de vorige `reparateur` het voorwiel met perslucht of met 100kg op de sleutel staand, heeft vastgejast. De volgende kan het dan zelf niet meer loskrijgen.....
Verder kreeg ik de onderste (aftap)bout, die de demper vasthoudt niet makkelijk los. Met een stuk passend/rondhout (bezemsteel) kon ik de binnendemper voldoende strak/vasthouden.
Ik zou zelf geen of misschien zeer fijn schuurpapier gebruiken en (na)polijsten met brasso of zo. Wanneer je pitten hebt, heb je een verhoogde kans dat je keerkingen kapot gaan en vervolgens lekken.