Pagina 1 van 1
Wintercheck Motoport
Geplaatst: 25 sep 2012, 23:14
door Marcel
Vandaag de gratis wintercheck bij Motoport laten doen.
Vorig jaar had ik net een grote beurt laten doen, kwamen ze 3 weken later met deze aanbieding
Dit jaar dus even gewacht met als resultaat:
Voor- en achterremmen tot op 35% versleten. Dat is dus een aandachtspuntje.
Achterband zit aan z'n markering. Moet binnenkort dus vervangen worden.
Prijs Euro 227,50 met 30% korting en inclusief montage

Dat kan vast godkoper (weet ik zeker).
Verder "alles" OK. Voor zover "alles" gecontroleerd wordt.
Klaarblijkelijk heeft het volgen van VRO2 een negatieve invloed op de levensduur van de achterband.
Deze is nu sneller versleten dan vorige keer. Ik zal dit nog even checken.
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 25 sep 2012, 23:36
door Stephan
Ik laat die gratis check ook jaarlijks doen. Nu was ik 'm vergeten. Ik had het mailtje gelukkig nog in mijn postvakje staan, dus ik ga toch eens kijken of ik binnenkort tijd heb om de check te laten doen.
Edit: Hmmm... gaat me niet meer lukken. Geldt maar t/m 29 sept.
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 25 sep 2012, 23:43
door Henk Engberts
Ik had de check al laten doen, voor aanvang van Eifelrit. Alles bleek toe piccobello te zijn. Alleen wat advies gekregen de voorvorkpoten schoon te houden. Dit om lekkage te voorkomen door oliekeerringen??
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 09:49
door Koen
Da's een goed advies Henk, want kapotte voorvorkkeeringen zijn lastig te vervangen en als de voorvorkpoten beschadigd raken ben je nog verder van huis. Heeft mij vorig jaar een dag prutsen en vervolgens nog eens 100 euro bij de dealer gekost.
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 10:47
door barend
Het is heel mooi dat deze bedrijven dit doen , en nog wel voor niets, ja bijna want ze willen wel wat doen natuurlijk.
vorig jaar werd mij verteld dat mijn twee schijven voor vervangen zouden moeten worden , het zelfde met de brandstofpomp deze ging niet lang meer mee werd me verteld.
nu 13.000km verder en nog geen probleem gehad, afgelopen week , weer een controle laten doen , en wat denk je niets mis met de schijven en de brandstofpomp, wat moet ik nu denken bij deze controle's.
Maar wel gezegt , ik ben blij dat ze het doen.
nok nok stttt niks zeggen

Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 11:32
door Cor
Henk, Voorvorkpoten schoonmaken betekend eigenlijk dat je het deel wat in kan schuiven schoonmaakt en een beetje invet met een dunne olie (bijv. naaimachineolie).
Een vlieg die tegen de voorvork komt wordt gesplet en wordt keihard waardoor de voorvorkkeerring (dubbel o, k, e en r) kan beschadigen. De dunne laag olie voorkomt dat je door de verharde lijkresten je keerring moet vervangen.
Deze tip kreeg ik bij een avond die werd gehouden in de werkplaats van Motor Centrum Westland hoe men het normale kleine onderhoud (verlichting, ketting, banden(spanning), accu e.d.) zelf kan doen.
Misschien een idee om in de winter een keer te organiseren?
Bij welke motorzaak en welke monteur kan zoiets gedaan worden.
(En dan natuurlijk alleen voor HDC leden).

Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 11:48
door Stephan
Cor, daarvoor hebben we de jaarlijkse techniekdag.
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 12:47
door Marcel
barend schreef:.....vorig jaar werd mij verteld dat mijn twee schijven voor vervangen zouden moeten worden...... afgelopen week , weer een controle laten doen , en wat denk je niets mis met de schijven......
Als je de juiste specificaties weet, dan zijn dit soort controles heel makkelijk zelf te doen met een schuifmaat.
Volgens mij geeft Honda aan dat een remschijf vervangen moet worden als deze dunner is dan 4 mm. Maar dat moet ik even checken.
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 13:47
door Geert
Met een schuifmaat zal het niet lukken.
De remblokken zitten altijd een paar milimeter binnen de buitenrand van de remschijf, de slijtage van de schijf is dus alleen te meten met een micrometer of iets dergelijks. Met een schuifmaat meet je op de buitenste rand. Je moet in elk geval meten op het deel van de schijf waar ook de remblokken op grijpen.
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 15:00
door Frank
Ik heb daar een speciaal metertje voor!

Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 19:18
door stxrider
m@rcel schreef:Voor- en achterremmen tot op 35% versleten. Dat is dus een aandachtspuntje.
Als ze nog maar 35% goed waren zou het bij mij pas een aandachtpuntje zijn. Ik denk dat die van jou het nog wel uithouden tot begin volgend jaar of voor je vakantiecheck
Achterband zit aan z'n markering. Moet binnenkort dus vervangen worden.
Klaarblijkelijk heeft het volgen van VRO2 een negatieve invloed op de levensduur van de achterband.
Deze is nu sneller versleten dan vorige keer. Ik zal dit nog even checken.
Een VRO heeft inderdaad een groot effect op de levensduur. Ik moest de voorband na de VRO bij 9500km wisselen..... Het asfalt is denk ik ook iets ruwer dan normaal. Komt door het vaak remmen door de remoefeningen op hogere snelheid dan dat je normaal doet. Anticiperen is er bij de VRO niet bij, en dat scheelt ook nog eens......
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 19:40
door Koen
Eh, "tot op 35% versleten" en "nog maar 35% goed" is toch hetzelfde?
Re: Wintercheck Motoport
Geplaatst: 26 sep 2012, 19:54
door Marcel
Wellicht niet helemaal goed geformuleerd maar in bedoelde dat er nog maar 35% van de remblokken over is.
De slijtage van de banden is niet zo zeer een direct gevolg van het volgen van de VRO-cursus. Ja, het asfalt in Lelystad op de cursuslocatie is inderdaad ruwer. Maar een dagje rijden op het circuit kan nooit de oorzaak zijn van de snelle slijtage.
Door de cursus ben ik wel anders gaan rijden. Hierdoor is er een verhoogde slijtage van de banden, vooral door het sneller (kunnen) nemen van de bochten. Aan het remmen heb ik weinig veanderd (remmen op motor en het laatste stukje de rem gebruiken).
@ Geert,
Mijn schuifmaat heeft 2 bekjes die als het ware om de rand van de remschijf heen kunnen krullen. Hierdoor kan ik wel een juiste meting doen. Voorremschijf is nog 4,05 mm, achterschijf nog ruim 5 mm.
Volgens het handboek moeten de schijven aan de voorzijde vervangen worden bij 3,5 mm en de disk achter bij 5,0 mm.
Ik kan dus nog even vooruit.